Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku

13.3.2020

Po delší době jsme dostali do naší redakce opět aktivní článek o praktickém létání v aeroklubu Rakovník, kde již několik let provozují UL letadlo Skyleader 400.

Článek rádi zveřejňujeme tak, jak jsme jej obdrželi a současně budeme rádi, když nám napíšete i vy o vašich praktických zkušenostech i s jinými létajícími aparáty.

Víceúčelový letoun SKYLEADER 400, v provedení vlečná, působí ve službách rakovnického aeroklubu již šestým rokem. Za tu dobu odvedl pro aeroklub opravdu velký kus práce a za nás si myslíme, že si zaslouží trochu té pochvaly.

skyleader_400.jpg
Skyleader 400

Pro jeho vynikající letové vlastnosti (v leteckém slangu je přirovnáván k Blaníku, což je legenda mezi kluzáky) je využíván zejména při výcviku nových UL pilotů. Pro žáky-piloty je vhodný pro jeho „hodné chování“, kdy se u tohoto letounu neprojevují žádné záludnosti a jeho chování je zcela předvídatelné a pilotáž přináší radost z létání a pomáhá vychovávat v žácích ty správné návyky pro jejich další leteckou kariéru.

I když je zástupcem kategorie ULL, svým vybavením odpovídá spíše klasickému, dobře vybavenému letadlu. To nám umožňuje s ním podnikat lety například i na řízená letiště s tím, že přechod pilotů vychovaných na tomto stroji, je pro vyšší kategorie pilotních průkazů, jednodušší.

vlečná.jpg
Skyleader 400 s Blaníkem

Jak bylo již napsáno výše, letadlo má široké možnosti využití. Vedle provádění výcviku je využíváno UL piloty k nejrůznějším typům letů, a to od kondičních letištních okruhů až po delší navigační lety nebo výlety po krásách České republiky. Vedle toho je letadlo schopné v plné míře bezproblémově vlekat větroně, a to jak výkonnostní jednosedadlové, tak ale i dvoumístné pro provádění základního plachtařského výcviku.

příprava_na_vlek.jpg
Vlečná

V roce 2019 se naše “čtyřstovka” s imatrikulací OK-TUU 06, také nemalou měrou zasloužila o rozšíření našeho instruktorského sboru UL v Rakovníku o 2 nové instruktory. V rámci instruktorské osnovy odlétána rovněž i podstatnou část výukových úloh na soustředění ve Vrchlabí.

O praktickém využití našeho létajícího aparátu nejlépe vypoví následující přehled odlétaných hodin, včetně počtu nově vycvičených pilotů.

Rok 2017 74 hodin 
Rok 2018 124 hodin, 4 aktivní žáci, 2 noví piloti
Rok 2019 282 hodin, 10 aktivních žáků, 4 noví piloti
Rok 2020 8 nových žáků v teoretické přípravě, 5 rozlétaných žáků

výcvik_pilotů.jpg
Výcvik pilotů

Samozřejmostí, při tomto velkém náletu, je také zvýšená potřeba na provádění pravidelné technické údržby, která je daná výrobcem letadla a musí být ze strany aeroklubu plně respektována a dodržována. Udržování letadla ve 100% stavu je požadavek daný již tím, že se jedná o leteckou techniku, kde se takový stav předpokládá. Preventivní prohlídky se pak odvděčují plnou spolehlivostí a radostí z létání beze strachu ze selhání techniky.

 

Autor textu : Libor Vildman – odbor UL sekce AK Rakovnik

Fotografie - AK Rakovník

Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
    Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
    Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 20.04.1932 se stalo...
20.04.1932
Letoun Handley Page H. P.42 'Helena' patřící společnosti Imperial Airways odletěl z letiště Croydon do Paříže, na první etapu nově otevřené linky do Kapského města.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »