Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku

13.3.2020

Po delší době jsme dostali do naší redakce opět aktivní článek o praktickém létání v aeroklubu Rakovník, kde již několik let provozují UL letadlo Skyleader 400.

Článek rádi zveřejňujeme tak, jak jsme jej obdrželi a současně budeme rádi, když nám napíšete i vy o vašich praktických zkušenostech i s jinými létajícími aparáty.

Víceúčelový letoun SKYLEADER 400, v provedení vlečná, působí ve službách rakovnického aeroklubu již šestým rokem. Za tu dobu odvedl pro aeroklub opravdu velký kus práce a za nás si myslíme, že si zaslouží trochu té pochvaly.

skyleader_400.jpg
Skyleader 400

Pro jeho vynikající letové vlastnosti (v leteckém slangu je přirovnáván k Blaníku, což je legenda mezi kluzáky) je využíván zejména při výcviku nových UL pilotů. Pro žáky-piloty je vhodný pro jeho „hodné chování“, kdy se u tohoto letounu neprojevují žádné záludnosti a jeho chování je zcela předvídatelné a pilotáž přináší radost z létání a pomáhá vychovávat v žácích ty správné návyky pro jejich další leteckou kariéru.

I když je zástupcem kategorie ULL, svým vybavením odpovídá spíše klasickému, dobře vybavenému letadlu. To nám umožňuje s ním podnikat lety například i na řízená letiště s tím, že přechod pilotů vychovaných na tomto stroji, je pro vyšší kategorie pilotních průkazů, jednodušší.

vlečná.jpg
Skyleader 400 s Blaníkem

Jak bylo již napsáno výše, letadlo má široké možnosti využití. Vedle provádění výcviku je využíváno UL piloty k nejrůznějším typům letů, a to od kondičních letištních okruhů až po delší navigační lety nebo výlety po krásách České republiky. Vedle toho je letadlo schopné v plné míře bezproblémově vlekat větroně, a to jak výkonnostní jednosedadlové, tak ale i dvoumístné pro provádění základního plachtařského výcviku.

příprava_na_vlek.jpg
Vlečná

V roce 2019 se naše “čtyřstovka” s imatrikulací OK-TUU 06, také nemalou měrou zasloužila o rozšíření našeho instruktorského sboru UL v Rakovníku o 2 nové instruktory. V rámci instruktorské osnovy odlétána rovněž i podstatnou část výukových úloh na soustředění ve Vrchlabí.

O praktickém využití našeho létajícího aparátu nejlépe vypoví následující přehled odlétaných hodin, včetně počtu nově vycvičených pilotů.

Rok 2017 74 hodin 
Rok 2018 124 hodin, 4 aktivní žáci, 2 noví piloti
Rok 2019 282 hodin, 10 aktivních žáků, 4 noví piloti
Rok 2020 8 nových žáků v teoretické přípravě, 5 rozlétaných žáků

výcvik_pilotů.jpg
Výcvik pilotů

Samozřejmostí, při tomto velkém náletu, je také zvýšená potřeba na provádění pravidelné technické údržby, která je daná výrobcem letadla a musí být ze strany aeroklubu plně respektována a dodržována. Udržování letadla ve 100% stavu je požadavek daný již tím, že se jedná o leteckou techniku, kde se takový stav předpokládá. Preventivní prohlídky se pak odvděčují plnou spolehlivostí a radostí z létání beze strachu ze selhání techniky.

 

Autor textu : Libor Vildman – odbor UL sekce AK Rakovnik

Fotografie - AK Rakovník

Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
    Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
    Zkušenosti s létáním Skyleadera 400 v Rakovníku
.

         Máme pro vás »

FR 5/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456