28.7.2015
Nejen u leteckých dopravců, ale také v některých leteckých školách, a nejen na velkých mezinárodních letištích, ale také na malých regionálních či místních letištích se dnes skloňuje GNSS ve všech pádech. Troufám si na tomto místě uvést, že jsme začali psát novou kapitolu v dějinách navigace, která nesmírně pomáhá malým i velkým pilotům. Sblížení malých a menších měst a jejich obyvatel v Evropě se díky novým možnostem GNSS přiblížení stává postupně realitou. Jak to všechno funguje či fungovat bude, to jsme měli možnost vyslechnout na konferenci European GNSS Agency (GSA), která se pod názvem EGNOS Flight Event konala 7. května 2015, kde jinde než v Toulouse.
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) je systém pozemních stanic rozmístěných po Evropě a severní Africe, přenosových stanic v Belgii, Lucembursku, Francii, Itálii a Holandsku, tří geostacionárních satelitů a dvou řídicích středisek v Madridu a Římě. Do sytému také patří servisní středisko v Madridu a vývojové a inženýrské středisko v Toulouse. Tento systém zabezpečuje zpřesnění signálu GPS, resp. Galileo tak, aby byl použitelný nejen pro traťovou navigaci, ale zejména pro přesné přiblížení LPV (Localiser Performance with Vertical guidance).
Je obdobou amerického systému WAAS (Wide Area Augmentation System) a obecně jej lze zařadit mezi SBAS (Satelite-Based Augmentation Systems). Podobnými systémy disponuje také Japonsko (MSAS – Multi-funktional Satellite Augmentation System) a Indie (GAGAN – GPS and GEO Augmented Navigation).
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »