3 v 1: TECNAM P-92

21.12.2014

Nebojte se, nejedná se o další variantu oblíbeného instantního nápoje. Spíš o jednu z možností, jak řešit nastávající problémy s letadlovým parkem, které nevyhnutelně čekají české aerokluby v nejbližší době.

O problematice vlekání kluzáků lehkými a ultralehkými letadly už asi četl a slyšel každý, kdo se v GA pohybuje. Takové letadlo dokáže dnes téměř plně nahradit běžnou potřebu plachtařů ke vzlétnutí do výšin. Nedosahuje sice výkonů některých „nadupaných“ vlečných letounů, ale na letišti, kde není potřeba jen rychle hltat metry ve stoupání aerovleku, může plachtařům spolehlivě sloužit. Když potom ještě přistoupí ostatní dnes nezanedbatelná hlediska, jako je úplně jiná úroveň ekonomiky provozu, nebo hluková zátěž na okolí letišť, kde proti hluku dnes často drží hlídky „protiletadlová domobrana“, zdá se toto řešení často jako jediné možné.

Obměna letadlového parku

Důvodem nadcházející obměny je nejenom samotné stáří letadel, ale především ekonomika provozu, která díky velmi nákladným revizím letadla a jeho agregátů může být pro aerokluby v mnoha případech téměř smrtící. Víme, že starší letadla byla vyrobena v době, kdy se nešetřilo pracovní silou a mohli jsme si dopřát luxusu mít pro každý šroub letadla atest a specializovaného mechanika. Generální opravy těchto letadel jsou často otázkou monopolu, jemuž dává přežít fakt, že jde o stroje ve světě ne zcela standardní. I proto si mohou tuzemští výrobci a opravny klást podmínky, které jim nejvíce vyhovují.

Dalším velmi důležitým aspektem je hluková zátěž. Problémy s obyvateli zná a prožívá většina současných letišť, a nic na tom nezmění ani fakt, že nejvíce si stěžují ti, kteří se do okolí letišť přistěhovali v době, kdy o existenci letového provozu dobře věděli. Tento problém znají velmi zblízka i na letišti Benešov, kde byli donuceni obyvateli okolních obcí kompletně vyměnit letadlový park. Do doby nasazení nových moderních letadel s nízkou hlukovou zátěží bylo po jistou dobu vlekání omezeno téměř na nulu. Všichni víme, že dosáhnout zákazu létání nebo značného omezení letového provozu je pro různé občanské aktivisty velmi jednoduché. Stačí, aby si sedli na dráhu, anebo nám v noci přeorali kus letiště, případně se zaštítili politikem, který má dostatečně dlouhé prsty. Ochrana spoluobčanů před hlukovou zátěží je dobrou municí pro předvolební boj i vděčným tématem pro některá lokální média. Bohužel si musíme uvědomit, že problémy s hlukovou zátěží budou spíše narůstat. Čekat, že se situace změní v náš prospěch, bohužel nelze.

.

         Máme pro vás »

FR 4/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Pilotshop:

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Kalendárium:

Dne 06.07.1998 se stalo...
06.07.1998
Proslulé letiště Kai Tak Airport v Hong Kongu bylo uzavřeno v 01.28 po půlnoci, když byla zhasnuta světla na dráze 13/31. Provoz na novém letišti Hong Kong International Airport byl zahájen téhož dne.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345