3 v 1: TECNAM P-92

21.12.2014

Nebojte se, nejedná se o další variantu oblíbeného instantního nápoje. Spíš o jednu z možností, jak řešit nastávající problémy s letadlovým parkem, které nevyhnutelně čekají české aerokluby v nejbližší době.

O problematice vlekání kluzáků lehkými a ultralehkými letadly už asi četl a slyšel každý, kdo se v GA pohybuje. Takové letadlo dokáže dnes téměř plně nahradit běžnou potřebu plachtařů ke vzlétnutí do výšin. Nedosahuje sice výkonů některých „nadupaných“ vlečných letounů, ale na letišti, kde není potřeba jen rychle hltat metry ve stoupání aerovleku, může plachtařům spolehlivě sloužit. Když potom ještě přistoupí ostatní dnes nezanedbatelná hlediska, jako je úplně jiná úroveň ekonomiky provozu, nebo hluková zátěž na okolí letišť, kde proti hluku dnes často drží hlídky „protiletadlová domobrana“, zdá se toto řešení často jako jediné možné.

Obměna letadlového parku

Důvodem nadcházející obměny je nejenom samotné stáří letadel, ale především ekonomika provozu, která díky velmi nákladným revizím letadla a jeho agregátů může být pro aerokluby v mnoha případech téměř smrtící. Víme, že starší letadla byla vyrobena v době, kdy se nešetřilo pracovní silou a mohli jsme si dopřát luxusu mít pro každý šroub letadla atest a specializovaného mechanika. Generální opravy těchto letadel jsou často otázkou monopolu, jemuž dává přežít fakt, že jde o stroje ve světě ne zcela standardní. I proto si mohou tuzemští výrobci a opravny klást podmínky, které jim nejvíce vyhovují.

Dalším velmi důležitým aspektem je hluková zátěž. Problémy s obyvateli zná a prožívá většina současných letišť, a nic na tom nezmění ani fakt, že nejvíce si stěžují ti, kteří se do okolí letišť přistěhovali v době, kdy o existenci letového provozu dobře věděli. Tento problém znají velmi zblízka i na letišti Benešov, kde byli donuceni obyvateli okolních obcí kompletně vyměnit letadlový park. Do doby nasazení nových moderních letadel s nízkou hlukovou zátěží bylo po jistou dobu vlekání omezeno téměř na nulu. Všichni víme, že dosáhnout zákazu létání nebo značného omezení letového provozu je pro různé občanské aktivisty velmi jednoduché. Stačí, aby si sedli na dráhu, anebo nám v noci přeorali kus letiště, případně se zaštítili politikem, který má dostatečně dlouhé prsty. Ochrana spoluobčanů před hlukovou zátěží je dobrou municí pro předvolební boj i vděčným tématem pro některá lokální média. Bohužel si musíme uvědomit, že problémy s hlukovou zátěží budou spíše narůstat. Čekat, že se situace změní v náš prospěch, bohužel nelze.

.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 24.08.1932 se stalo...
24.08.1932
Amelia Earhartová uskutečnila jako první žena non-stop přelet Spojených Států z Los Angeles do Newarku ve státě New Jersey.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345