3 v 1: TECNAM P-92

21.12.2014

Nebojte se, nejedná se o další variantu oblíbeného instantního nápoje. Spíš o jednu z možností, jak řešit nastávající problémy s letadlovým parkem, které nevyhnutelně čekají české aerokluby v nejbližší době.

O problematice vlekání kluzáků lehkými a ultralehkými letadly už asi četl a slyšel každý, kdo se v GA pohybuje. Takové letadlo dokáže dnes téměř plně nahradit běžnou potřebu plachtařů ke vzlétnutí do výšin. Nedosahuje sice výkonů některých „nadupaných“ vlečných letounů, ale na letišti, kde není potřeba jen rychle hltat metry ve stoupání aerovleku, může plachtařům spolehlivě sloužit. Když potom ještě přistoupí ostatní dnes nezanedbatelná hlediska, jako je úplně jiná úroveň ekonomiky provozu, nebo hluková zátěž na okolí letišť, kde proti hluku dnes často drží hlídky „protiletadlová domobrana“, zdá se toto řešení často jako jediné možné.

Obměna letadlového parku

Důvodem nadcházející obměny je nejenom samotné stáří letadel, ale především ekonomika provozu, která díky velmi nákladným revizím letadla a jeho agregátů může být pro aerokluby v mnoha případech téměř smrtící. Víme, že starší letadla byla vyrobena v době, kdy se nešetřilo pracovní silou a mohli jsme si dopřát luxusu mít pro každý šroub letadla atest a specializovaného mechanika. Generální opravy těchto letadel jsou často otázkou monopolu, jemuž dává přežít fakt, že jde o stroje ve světě ne zcela standardní. I proto si mohou tuzemští výrobci a opravny klást podmínky, které jim nejvíce vyhovují.

Dalším velmi důležitým aspektem je hluková zátěž. Problémy s obyvateli zná a prožívá většina současných letišť, a nic na tom nezmění ani fakt, že nejvíce si stěžují ti, kteří se do okolí letišť přistěhovali v době, kdy o existenci letového provozu dobře věděli. Tento problém znají velmi zblízka i na letišti Benešov, kde byli donuceni obyvateli okolních obcí kompletně vyměnit letadlový park. Do doby nasazení nových moderních letadel s nízkou hlukovou zátěží bylo po jistou dobu vlekání omezeno téměř na nulu. Všichni víme, že dosáhnout zákazu létání nebo značného omezení letového provozu je pro různé občanské aktivisty velmi jednoduché. Stačí, aby si sedli na dráhu, anebo nám v noci přeorali kus letiště, případně se zaštítili politikem, který má dostatečně dlouhé prsty. Ochrana spoluobčanů před hlukovou zátěží je dobrou municí pro předvolební boj i vděčným tématem pro některá lokální média. Bohužel si musíme uvědomit, že problémy s hlukovou zátěží budou spíše narůstat. Čekat, že se situace změní v náš prospěch, bohužel nelze.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »