Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán

16.12.2014

Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán
Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán
Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán
Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán

Snaha zkombinovat rychlost klasického letadla a schopnost svislého startu a přistání vrtulníku není v letectví ničím novým. První úspěšný konvertoplán V-22 do svých řad zavedla americká armáda docela nedávno. A tak není divu, že nedlouho po dokončení Ospreye vznikl i civilní prototyp proměnného letounu, byť v dílnách zcela jiného výrobce.

První seriózní úvahy o stavbě konvertoplánů pro civilní trh spadají do hloubi padesátých let minulého století. Takový typ dopravního prostředku by totiž dokázal velmi efektivně zkombinovat rychlost a dolet „turbopropů“ se svislým vzletem a přistáním vrtulníků. Konvertoplány byly teoreticky schopné létat rychlostí vyšší než 500 km/h s dostupem kolem 12 000 m, přičemž jejich dolet mohl výrazně převyšovat hranici 1000 km. Tyto výkony z nich činily ideální prostředek jak pro osobní dopravu, tak i pro plnění záchranných a policejních misí. Například cestující mezi Londýnem a Frankfurtem by konvertoplán přepravil za šedesát minut. Schopnost kolmého startu a přistání by umožnila pasažéry vysadit velmi blízko cíle jejich cesty, zatímco při použití letadla by museli cestovat dopravou na letiště a z něj. Záchranné a policejní sbory by zase využily vytrvalost a dolet stroje, který by umožnil působení do vzdálenosti 500 km od základny opět se schopností přistát mimo letiště. Není proto pochyb, že by o takový konvertoplán byl velký zájem.

Bezproblémový, zato však dlouhý vývoj

Vlastní vývoj BA609 začal v druhé polovině devadesátých let minulého století. Před koncem milénia byla hotová základní koncepce typu a tým Agusta-Bell zahájil práce na výrobě prototypových prvků. Celý design vznikl za pomoci počítačových CAD programů. Po mnoha provedených změnách byl počátkem roku 2003 dokončen první prototyp s výrobním číslem 60001 (registrace N609TR). Do vzduchu se vznesl až 7. března 2003, krátce po dokončení pozemních zkoušek. Stalo se tak na testovacím letišti amerického partnera v Arlingtonu. Za řízením seděli zkušení piloti Roy Hopkins a Jim Lindsay, kteří předtím absolvovali přeškolení na V-22 Osprey. Při dalších testovacích letech byly přítomny i posádky Agusty, jež sbíraly zkušenosti s řízením konvertoplánu. Po absolvování 32 hodin byl první prototyp uzemněn. I když byli piloti se strojem spokojeni a obě továrny nešetřily chválou, BA609 trpěl mnoha drobnými neduhy. Největší potíže představovalo doladění řízení a ovládání motorů. Stroj sice během zkoušek létal výborně, motory však v určitých režimech pracovaly na hranici povoleného rozsahu otáček a teplot. Vylepšení vyžadovala i hydraulická soustava zajišťující překlápění rotorů. Také avionika se vyznačovala mnoha potížemi. Odstranění všech chyb trvalo až do června 2005, kdy první prototyp opět vzlétl. O rok později italská továrna dokončila i druhý stroj, opatřený americkou imatrikulací N609AG. Ten byl mimo jiné určen i k veřejnému předvádění. Svůj debut si BA609 odbyl na základně Pratice di Mare u Říma v květnu 2007, kde se stal zlatým hřebem leteckého dne. Mezinárodní ukázka následovala o měsíc později v Paříži. V současné době se dokončují ještě dva prototypy. Cílem výrobce je v blízké době získat americkou a evropskou certifikaci. Soulad s leteckými předpisy totiž představuje největší překážku, která brání zahájení sériové výroby. Prognózy hovoří o završení zkoušek na přelomu let 2010 a 2011. I když předpisy obsahují kategorii proměnných letadel, přesný rozsah zkoušek je šit na míru BA609. Například odborníci EASA jej tvoří z dosavadních itinerářů zkoušek turbovrtulových letounů a turbohřídelových vrtulníků. Všechny prototypy vznikly v italské továrně v Camri. Původně se sice zvažovala duplicitní výroba v Itálii a texaském Amarillu, po zveřejnění zájmu Agusty vyplatit amerického partnera bylo definitivní rozhodnutí o stavbě druhé výrobní linky v USA odloženo. Výrobce dosud registruje vážný zájem o zhruba 130 strojů, přičemž mezi nejdůležitější zájemce patří italské ministerstvo pro vnitřní záležitosti a ministerstvo financí. Obě instituce zvažují koupi až 50 strojů pro policii a finanční stráž. Další zákazníci se rekrutují nejen ze státní sféry, ale i z komerčního sektoru.

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > LEDEN-ÚNOR 2010 > Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345