LEDEN-ÚNOR 2010

LEDEN-ÚNOR 2010

Vážení čtenáři,

rádi bychom Vám na počátku nového kalendářního roku především poděkovali za přízeň a podporu, kterou našemu časopisu stále projevujete, a to i v dobách, jež nejsou k zájmovým periodikům dobře nakloněny. Teší nás slova chvály, ale ještě důležitější jsou výtky a kritiky, jež na naši adresu samozřejmě přicházejí rovněž. I díky nim se můžeme snažit posunout časopis Flying revue zase o krůček dál. Do tohoto čísla časopisu jsme pro Vás připravili test českého letounu Sportcruiser, který si vybojoval pozornost předního leteckého výrobce společnosti Piper a jeho budoucnost vypadá velmi slibně. Představíme Vám Phenom 100, lehký jet brazilského Embraeru, který se úspěšně usídlil na trhu VLJ, a rovněž konvertoplán AgustaWestland BA 609, jehož vývoj se dostává do finálních fází. Velkou část čísla jsme tentokráte věnovali letecké společnosti Cubana a spolu s tím současnosti i historii létání na tento slunečný karibský ostrov. A konečně v rubrice Retro na Vás čeká setkání s proslulou „Plechovou husou“, Fordem Tri-motor, kde Vás pozveme k letu z pravého sedadla. Podíváme se na cestu Martina Šonky do seriálu RBAR a najdete zde samozřejmě i další pravidelné rubriky. Rád bych se rovněž na tomto místě omluvil panu kapitánu Štěpánu Kolomazníkovi, jehož jméno jako autora fotografií nedopatřením zmizelo ze záhlaví článku Technika létání v čísle 6/2009. Jedná se o nemilé nedopatření, bohužel i taková se při vší pečlivosti, kterou přípravě článků věnujeme, občas stávají. Nemá smysl si příliš namlouvat, že současná hospodářská situace neovlivnila a ještě v příštím roce neovlivní oblast letectví. Dá se očekávat, že se bude létat méně, a mnoho ze sportovních pilotů bude uvažovat nad množstvím hodin, které stráví ve vzduchu. Ale dokud bude stále příležitost vychutnat si opojení a radost z letu, dokud se budeme moci stále shledávat se svými přáteli v aviatických hospůdkách, dokud bude možné předávat dar radosti z létání těm, kteří sami pilotní průkazy nemají, tak snad ještě pořád není tak špatně.

Tak abychom všichni v novém roce přistáli šťastně tolikrát, kolikrát vzlétneme.

S pozdravem

podpis.jpg

16.12.2014 Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán

Snaha zkombinovat rychlost klasického letadla a schopnost svislého startu a přistání vrtulníku není v letectví ničím novým. První úspěšný konvertoplán V-22 do svých řad zavedla americká armáda docela nedávno. A tak není divu, že nedlouho po dokončení Ospreye vznikl i civilní prototyp proměnného letounu, byť v dílnách zcela jiného výrobce. více

16.12.2014 Airbus A400M poprvé ve vzduchu

Pátek jedenáctého prosince se stal milníkem největšího evropského vojenského programu současnosti. Z letiště ve španělské Seville odstartoval ke svému vůbec prvnímu letu prototyp transportního letounu Airbus A400M. více

16.12.2014 BA 609 – Nový druh První civilní konvertoplán

Snaha zkombinovat rychlost klasického letadla a schopnost svislého startu a přistání vrtulníku není v letectví ničím novým. První úspěšný konvertoplán V-22 do svých řad zavedla americká armáda docela nedávno. A tak není divu, že nedlouho po dokončení Ospreye vznikl i civilní prototyp proměnného letounu, byť v dílnách zcela jiného výrobce. více

16.12.2014 Co po Gripenech?

Armáda České republiky stojí pár kroků před rozhodnutím, jaký stíhací letoun zvolit po skončení pronájmu strojů JAS-39 Gripen. Nabídka výrobců je široká, pojďme se proto podívat, jaké možnosti se nabízejí. Zabývat se budeme nejen výkony, ale i technologickým zázemím. více

16.12.2014 Embraer Phenom 100

Kategorie VLJ byla ješte pred nekolika roky velkou neznámou, kde se mohly projevit rozdílné koncepty výrobcu letadel. Brazilský Embraer prišel s projektem, který teží z jeho zkušeností s dopravními jety a který tak trochu prerostl puvodní VLJ. V tom nejlepším slova smyslu. více

16.12.2014 Ford Tri-motor

Fordy Tri-motor se staly milníkem na cestě k modernímu pojetí dopravních letadel, tak jak je známe dnes. Od roku 1926 se v jejich kabinách přepravily milióny lidí a pro mnohé z nich to byl jejich první let dopravním letadlem. více

16.12.2014 Kubánská evoluce

V říjnu tohoto roku oslavila Kuba dvě důležitá letecká výročí. První se týkalo zrodu prvních kubánských aerolinek, Compania Aerea Cuban, v roce 1919, druhé pak založení společnosti Compania Nacional Cubana de Aviación Curtis SA v roce 1929, přímého předchůdce dnešního národního přepravce Cubana. více

16.12.2014 LETECKÉ MUZEUM V DUXFORDU – PŘÍBĚH BRITSKÉ AVIATIKY

Našinec se naduje pýchou po přečtení slovíčka „Czech“ hned v prvním odstavci úvodního textu brožury leteckého muzea v Duxfordu, kde je uvedeno v souvislosti s pěti ostatními národnostmi, které se neodmyslitelně zapsaly do nedávných dějin Británie. S četbou odstavce začíná od začátku a nemůže se dočkat zítřejšího dopoledne, kdy vstoupí za brány prvotřídního leteckého muzea a zhlédne expozici více jak 200 letadel. více

16.12.2014 L-29 Delfín na steroidech

Československý letecký průmysl dal světu mnoho výborných letounů, z nichž některé dodnes plní v různých koutech světa své původní poslání. Jiné se pro své přitažlivé tvary a dobré letové vlastnosti staly vyhledávanými leteckými veterány, či stále slouží jako sportovní letouny. Není žádným tajemstvím, že do Spojených států našlo po roce 1989 a rozpadu východního bloku cestu mnoho původně cvičných letounů Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros, které se za Atlantikem staly nejen hvězdami leteckých dnů, ale vlastně založily vlastní kategorii „proudových sportovních letounů“. S návratem kategorie proudových letounů do Rena, Mekky leteckých závodů kolem pylonů, se letouny československé výroby staly i vyhledávaným sportovním náčiním. Od roku 2007 nevyhrál závod třídy Jet jiný letoun než L-29 Delfín, pardon, Viper. Co že je to vlastně zač a jak náš delfínek k takové rychlosti přišel? více

16.12.2014 Nad pobřežím Ayrshire

Ač nejsem Čech ani Slovák, mou největší láskou jsou letadla československá, především historická. I když popravdě ta mám rád bez rozdílu původu. A tak když se naskytla příležitost okusit let s Chipmunkem, navíc nad úžasnou scenérií skotského pobřeží, nemohl jsem odolat. více

16.12.2014 Náš muž v Havaně

Přitažlivý ostrov v Karibském moři má za sebou padesát složitých let ekonomické blokády ze strany svého největšího souseda, Spojených států. Přesto se v posledních letech dostal znovu do hledáčku mnoha turistů, a tím i leteckých společností, které je na ostrov přepravují. více

16.12.2014 Přiblížení NDB – 2. část

Každý pilot, který hodlá získat kvalifikaci letů podle přístrojů, se setkává v prvních lekcích praktického výcviku s přiblížením na přistání pomocí nesměrových radiomajáků NDB (Non-Directional Beacon). Ač je tento druh přiblížení již mnoho let překonán novými způsoby přivedení letadla na přistání, patří stále k základním pilotním dovednostem každého dopravního pilota. více

16.12.2014 Rostislav Stroin

Rostislav Stroin má za sebou úspěšnou kariéru armádního bitevního pilota i zalétávacího a předváděcího pilota Aera Vodochody a jeho jméno je velmi těsně spojeno se zavedením lehkého bitevníku L-159 ALCA do výzbroje armády ČR. Dnes je jeho leteckým domovem kokpit Boeingu společnosti Travel Service. více

16.12.2014 TEST SportCruiser

První, co vás na SportCruiseru příjemně překvapí, je prostornost a pohodlnost kabiny. Sedačky jsou veliké a sezení v nich je příjemné. Šířka kabiny 117 cm dalece přesahuje běžný standard nejen u ultralehkých letadel, ale i u většiny běžně používaných čtyřmístných cestovních letounů. více

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > LEDEN-ÚNOR 2010
.

Už máte FR 6/2018?

Kalendář 2019 - už máte?

Přednáška:

Balíčky Vánoce 2018:

Kalendárium:

Dne 17.11.1956 se stalo...
17.11.1956
První let prototypu stíhacího letounu Mirage III společnosti Dassault Aviation.
zavřít

Sledujte akci "100 letišť":

Živě z dráhy 06/24:

e-Shop FR:

Letecká videa FR:

Inzerce: 

..
12345

Legendy čs. letectví:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
12345

Práce v letectví:

Přednášky, kurzy FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345