LEDEN-ÚNOR 2010

LEDEN-ÚNOR 2010

Vážení čtenáři,

rádi bychom Vám na počátku nového kalendářního roku především poděkovali za přízeň a podporu, kterou našemu časopisu stále projevujete, a to i v dobách, jež nejsou k zájmovým periodikům dobře nakloněny. Teší nás slova chvály, ale ještě důležitější jsou výtky a kritiky, jež na naši adresu samozřejmě přicházejí rovněž. I díky nim se můžeme snažit posunout časopis Flying revue zase o krůček dál. Do tohoto čísla časopisu jsme pro Vás připravili test českého letounu Sportcruiser, který si vybojoval pozornost předního leteckého výrobce společnosti Piper a jeho budoucnost vypadá velmi slibně. Představíme Vám Phenom 100, lehký jet brazilského Embraeru, který se úspěšně usídlil na trhu VLJ, a rovněž konvertoplán AgustaWestland BA 609, jehož vývoj se dostává do finálních fází. Velkou část čísla jsme tentokráte věnovali letecké společnosti Cubana a spolu s tím současnosti i historii létání na tento slunečný karibský ostrov. A konečně v rubrice Retro na Vás čeká setkání s proslulou „Plechovou husou“, Fordem Tri-motor, kde Vás pozveme k letu z pravého sedadla. Podíváme se na cestu Martina Šonky do seriálu RBAR a najdete zde samozřejmě i další pravidelné rubriky. Rád bych se rovněž na tomto místě omluvil panu kapitánu Štěpánu Kolomazníkovi, jehož jméno jako autora fotografií nedopatřením zmizelo ze záhlaví článku Technika létání v čísle 6/2009. Jedná se o nemilé nedopatření, bohužel i taková se při vší pečlivosti, kterou přípravě článků věnujeme, občas stávají. Nemá smysl si příliš namlouvat, že současná hospodářská situace neovlivnila a ještě v příštím roce neovlivní oblast letectví. Dá se očekávat, že se bude létat méně, a mnoho ze sportovních pilotů bude uvažovat nad množstvím hodin, které stráví ve vzduchu. Ale dokud bude stále příležitost vychutnat si opojení a radost z letu, dokud se budeme moci stále shledávat se svými přáteli v aviatických hospůdkách, dokud bude možné předávat dar radosti z létání těm, kteří sami pilotní průkazy nemají, tak snad ještě pořád není tak špatně.

Tak abychom všichni v novém roce přistáli šťastně tolikrát, kolikrát vzlétneme.

S pozdravem

podpis.jpg

16.12.2014 Agusta Westland AB 609 – První civilní konvertoplán 120-800.jpg

Snaha zkombinovat rychlost klasického letadla a schopnost svislého startu a přistání vrtulníku není v letectví ničím novým. První úspěšný konvertoplán V-22 do svých řad zavedla americká armáda docela nedávno. A tak není divu, že nedlouho po dokončení Ospreye vznikl i civilní prototyp proměnného letounu, byť v dílnách zcela jiného výrobce. více

16.12.2014 Airbus A400M poprvé ve vzduchu 650-797.jpg

Pátek jedenáctého prosince se stal milníkem největšího evropského vojenského programu současnosti. Z letiště ve španělské Seville odstartoval ke svému vůbec prvnímu letu prototyp transportního letounu Airbus A400M. více

16.12.2014 BA 609 – Nový druh První civilní konvertoplán 235-800.jpg

Snaha zkombinovat rychlost klasického letadla a schopnost svislého startu a přistání vrtulníku není v letectví ničím novým. První úspěšný konvertoplán V-22 do svých řad zavedla americká armáda docela nedávno. A tak není divu, že nedlouho po dokončení Ospreye vznikl i civilní prototyp proměnného letounu, byť v dílnách zcela jiného výrobce. více

16.12.2014 Co po Gripenech? 190-435.jpg

Armáda České republiky stojí pár kroků před rozhodnutím, jaký stíhací letoun zvolit po skončení pronájmu strojů JAS-39 Gripen. Nabídka výrobců je široká, pojďme se proto podívat, jaké možnosti se nabízejí. Zabývat se budeme nejen výkony, ale i technologickým zázemím. více

16.12.2014 Embraer Phenom 100 114-800.jpg

Kategorie VLJ byla ješte pred nekolika roky velkou neznámou, kde se mohly projevit rozdílné koncepty výrobcu letadel. Brazilský Embraer prišel s projektem, který teží z jeho zkušeností s dopravními jety a který tak trochu prerostl puvodní VLJ. V tom nejlepším slova smyslu. více

16.12.2014 Ford Tri-motor 201-800.jpg

Fordy Tri-motor se staly milníkem na cestě k modernímu pojetí dopravních letadel, tak jak je známe dnes. Od roku 1926 se v jejich kabinách přepravily milióny lidí a pro mnohé z nich to byl jejich první let dopravním letadlem. více

16.12.2014 Kubánská evoluce 219-800.jpg

V říjnu tohoto roku oslavila Kuba dvě důležitá letecká výročí. První se týkalo zrodu prvních kubánských aerolinek, Compania Aerea Cuban, v roce 1919, druhé pak založení společnosti Compania Nacional Cubana de Aviación Curtis SA v roce 1929, přímého předchůdce dnešního národního přepravce Cubana. více

16.12.2014 LETECKÉ MUZEUM V DUXFORDU – PŘÍBĚH BRITSKÉ AVIATIKY 217-800.jpg

Našinec se naduje pýchou po přečtení slovíčka „Czech“ hned v prvním odstavci úvodního textu brožury leteckého muzea v Duxfordu, kde je uvedeno v souvislosti s pěti ostatními národnostmi, které se neodmyslitelně zapsaly do nedávných dějin Británie. S četbou odstavce začíná od začátku a nemůže se dočkat zítřejšího dopoledne, kdy vstoupí za brány prvotřídního leteckého muzea a zhlédne expozici více jak 200 letadel. více

16.12.2014 L-29 Delfín na steroidech 652-800.jpg

Československý letecký průmysl dal světu mnoho výborných letounů, z nichž některé dodnes plní v různých koutech světa své původní poslání. Jiné se pro své přitažlivé tvary a dobré letové vlastnosti staly vyhledávanými leteckými veterány, či stále slouží jako sportovní letouny. Není žádným tajemstvím, že do Spojených států našlo po roce 1989 a rozpadu východního bloku cestu mnoho původně cvičných letounů Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros, které se za Atlantikem staly nejen hvězdami leteckých dnů, ale vlastně založily vlastní kategorii „proudových sportovních letounů“. S návratem kategorie proudových letounů do Rena, Mekky leteckých závodů kolem pylonů, se letouny československé výroby staly i vyhledávaným sportovním náčiním. Od roku 2007 nevyhrál závod třídy Jet jiný letoun než L-29 Delfín, pardon, Viper. Co že je to vlastně zač a jak náš delfínek k takové rychlosti přišel? více

16.12.2014 Nad pobřežím Ayrshire 233-800.jpg

Ač nejsem Čech ani Slovák, mou největší láskou jsou letadla československá, především historická. I když popravdě ta mám rád bez rozdílu původu. A tak když se naskytla příležitost okusit let s Chipmunkem, navíc nad úžasnou scenérií skotského pobřeží, nemohl jsem odolat. více

16.12.2014 Náš muž v Havaně 654-800.jpg

Přitažlivý ostrov v Karibském moři má za sebou padesát složitých let ekonomické blokády ze strany svého největšího souseda, Spojených států. Přesto se v posledních letech dostal znovu do hledáčku mnoha turistů, a tím i leteckých společností, které je na ostrov přepravují. více

16.12.2014 Přiblížení NDB – 2. část 660-800.jpg

Každý pilot, který hodlá získat kvalifikaci letů podle přístrojů, se setkává v prvních lekcích praktického výcviku s přiblížením na přistání pomocí nesměrových radiomajáků NDB (Non-Directional Beacon). Ač je tento druh přiblížení již mnoho let překonán novými způsoby přivedení letadla na přistání, patří stále k základním pilotním dovednostem každého dopravního pilota. více

16.12.2014 Rostislav Stroin 210-787.jpg

Rostislav Stroin má za sebou úspěšnou kariéru armádního bitevního pilota i zalétávacího a předváděcího pilota Aera Vodochody a jeho jméno je velmi těsně spojeno se zavedením lehkého bitevníku L-159 ALCA do výzbroje armády ČR. Dnes je jeho leteckým domovem kokpit Boeingu společnosti Travel Service. více

16.12.2014 TEST SportCruiser 108-800.jpg

První, co vás na SportCruiseru příjemně překvapí, je prostornost a pohodlnost kabiny. Sedačky jsou veliké a sezení v nich je příjemné. Šířka kabiny 117 cm dalece přesahuje běžný standard nejen u ultralehkých letadel, ale i u většiny běžně používaných čtyřmístných cestovních letounů. více

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: