Aljaška: Led, křídla a oheň

2.9.2019

Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer. Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Za letu nad oblačností.Za letu nad oblačností.
Za letu nad oblačností.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer. Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Uvítání vpravdě poetické. Uvítání vpravdě poetické.
Uvítání vpravdě poetické.
Tající ledovce na pacifickém pobřeží. Tající ledovce na pacifickém pobřeží.
Tající ledovce na pacifickém pobřeží.
Tankování paliva v buši. Na palubě jsme měli dva 40 litrové kanystry s palivem, protože na trase nebylo žádné letiště s možností palivo zakoupit.
Tankování paliva v buši. Na palubě jsme měli dva 40 litrové kanystry s palivem, protože na trase nebylo žádné letiště s možností palivo zakoupit.
Symptomatické - pilotův nocleh v divočině.
Symptomatické - pilotův nocleh v divočině.
V době přeletu Michala Kořana na Aljašku v oblasti hořely rozsáhlé oblasti lesů. Na jednom z letišť potkal autor článku tento hasící Lockheed L188 Electra Airtanker společnosti Air Spray.
V době přeletu Michala Kořana na Aljašku v oblasti hořely rozsáhlé oblasti lesů. Na jednom z letišť potkal autor článku tento hasící Lockheed L188 Electra Airtanker společnosti Air Spray.
Kouř z požárů zaclonil slunce, ze den byla rázem noc.
Kouř z požárů zaclonil slunce, ze den byla rázem noc.
Jeden z lesních požárů.
Jeden z lesních požárů.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
Aljaška i země za letu k ní, to jsou kilometry a kilometry hor, údolí, řek a jezer.
I na zemi je na co koukat. Hurricane Turn Train jezdí z Talkeetny do Hurricane Gulch, cestující si mohou vlak zastavit kdekoli po cestě máváním bílým praporkem.
I na zemi je na co koukat. Hurricane Turn Train jezdí z Talkeetny do Hurricane Gulch, cestující si mohou vlak zastavit kdekoli po cestě máváním bílým praporkem.
Autor článku Michal Kořan.
Autor článku Michal Kořan.
Celý článek si přečtete ve FR 5/2019.
Celý článek si přečtete ve FR 5/2019.

Flying Revue 5/2019               Z pevninských USA na Aljašku vedly pro pilota Cessny 172 Michala Kořana čtyři cesty. Prostupná byla ale jen jediná - ta nejproblematičtější. Doletěl ale v pořádku a své zážitky dnes poskytl čtenářům Flying Revue. 

Za poslední léta jsem hltal všechno, co kdo napsal a natočil o létání v horách a nad nehostinným severozápadem amerického kontinentu. Když jsem v létě 2018 Aljašku okusil sám, měl jsem tu čest zažít mnohé z toho, před čím ostatní varovali, i z toho, čemu se obdivovali. Nechtěný let z VMC do IMC, zamrzání karburátoru nad prázdným pobřežím severního Pacifiku, těžká rozhodnutí, zda vyletět či nevyletět, lesní požáry, nevrlý grizzly, vlci, ledovce, jezera, hřebeny hor, nezlomnou laskavost lidí a jedno skvělé letadlo – Cessna 172, registrace C – GUAE.

Zoom gallery

 » Co dalšího si přečtete ve FR 5/2019? Zjistíte zde

Bombardier Q400 klesá ke konci své noční cesty z Vancouveru přes zubaté pohoří pacifických Pobřežních hor. V údolí kolem města Prince George do kabiny proniká zápach kouře. Rozsáhlé lesní požáry stravovaly stále větší území Kanady. Když jsem se ráno vzbudil a roztáhl závěsy, zírám do naprosté tmy. Kouř z požárů zaclonil slunko a učinil ze dne noc. Hezky to začíná.

Flying Revue 5/2019

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 82-89 ve Flying Revue č. 5/2019.

Časopis vyšel 29. srpna 2019. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu.
» (Jak se stát členem Klubu FR)

Volný čas jsem trávil nákupem potřebných zásob. Kanadský i americký úřad pro letectví vyžaduje minimální vybavení a zásoby pro létání v divočině. Pořídil jsem si sekeru (pobavila mě představa, jak se ji snažím pronést na nějakém velkém mezinárodním letišti), síťku na hlavu proti komárům, základní rybářské náčiní a zásoby jídla, kterého musí být na palubě minimálně na týden pro každého člena posádky.

Eric (majitel letounu) mi dal několikadenní výcvik na létání v horách a v divočině již v roce 2017, letos jsme se soustředili hlavně na plánování letu. Nejdříve se potřebujeme dostat na sever, do Yukonu.

Mezi Aljaškou a dolními Spojenými státy přes Kanadu jsou čtyři VFR cesty. Kdybych mohl, vybral bych si tu západní, znám ji z loňska. Těšil bych se z nádherných jezer s modří hlubokou k závratím, ze zlatokopeckých osad a jejich zásob benzínu a z hebce grilovaného lososa v městečku Atlin.

Nebo bych letěl na východ od příkopu, kde vede silnice číslo 97. Jenže postupující požáry obě tyto cesty zablokovaly. Podle Erica vedla jediná volná cesta na sever údolím, kterému místní familiárně přezdívají „Příkop“ (Trench). Je to jedno z nejméně přístupných míst v Kanadě. Oblohu sdílíš s orly, jeřáby, kachnami. Po cestě žádné palivo.

Dilema s palivem za mě vyřešil Eric, a to způsobem „bush pilot“. Naložil nám do letadla dva červené kanystry, každý na dvacet litrů benzínu. Před odletem mě důsledně a podrobně seznámil se všemi způsoby, jak můžeme shořet s palivem na palubě. Svou morbidní exkurzi doplnil několika praktickými radami, jak se tomu vyhnout. 

Text a foto: Michal Kořan

 logo_fr_transp.jpg

Zoom gallery

Flying Revue > Časopis FR > Flying Revue 5/2019 > Aljaška: Led, křídla a oheň
Loading...

Flying Revue 5/2019

Loading...

Flying Revue 5/2019

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 19.09.1921 se stalo...
19.09.1921
Kolumbijské aerolinky SCADTA zahájily provoz na první pravidelné lince v Jižní Americe. Plováky vybavené stroje létaly mezi městy Barranquilla and Girandot.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345