Auto-Gyro Cavalon: Ladné křivky vířící vzduch

21.12.2014

Od počátku tohoto roku budí na mnoha leteckých akcích a letištích pozornost zajímavé stroje, na první pohled připomínající vrtulníky. Už druhý pohled ale odhalí, že oproti vrtulníku těmto strojům něco přebývá, a třetím pohledem zjistíme, že jim i něco chybí.

Stroji, o nichž se bavíme, jsou vírníky, konkrétně vírníky německé společnosti AutoGyro, kterou od počátku roku v Česku a na Slovensku zastupuje zlínská společnost Nirvana Systems s.r.o. To, co mají vírníky s vrtulníky společné, je rotující nosná plocha – rotor. To, co jim přebývá, je tlačná vrtule, a to, co jim oproti vrtulníku chybí, je aktivní pohon rotoru.

Vírníky létají díky rotující nosné ploše – rotoru, který ale oproti vrtulníku není aktivně poháněn a rotuje jen díky nabíhajícímu proudu vzduchu – autorotací. Dopředný pohyb zajišťuje vrtule v tlačném nebo tažném uspořádání. V případě AutoGyra je to uspořádání tlačné. Tyto vírníky spadají do kategorie ultralehkých vírníků se vzletovou hmotností do 450 kg.

Vírník ve vzduchu

Způsob řízení vírníku a vrtulníku se dosti podstatně liší. Rotorový disk vrtulníku má vůči trupu stroje pevnou polohu, kdežto u vírníku se tato poloha může v omezeném rozsahu podélně i příčně měnit. Změnou polohy roviny otáčejícího se rotorového disku oproti draku lze docílit pohybu vírníku kolem jeho příčné i podélné osy. Tak lze dosáhnout stoupání či klesání i zatáčení na obě strany. Pro piloty letounů je proto potěšující, že se způsob řízení příliš neliší od ovládání aerodynamicky řízených letounů.

Flying Revue > Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2012 > Září – říjen 2012 > Auto-Gyro Cavalon: Ladné křivky vířící vzduch

.
 

Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 19.06.2002 se stalo...
19.06.2002
Steve Fossett odstartoval v balónu Spirit of Freedom ke svému úspěšnému pokusu o sólo oblet světa v balónu. Trasu dlouhou více než 33 000 kilometrů uletěl za 13 dnů, osm hodin a 33 minut.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345