Jedním z nejzajímavějších exponátů letošního AirVenture
v Oshkoshi pro mne byl bílý DC-10 společnosti Orbis,
létající oční klinika a zároveň lékařské školicí zařízení,
reprezentující smysluplné propojení možností nabízených letectvím
s ušlechtilou lékařskou profesí. Schopnost vidění je jedním
z nejdůležitějších lidských darů, který však řada obyvatel
západního světa vnímá díky vyspělé lékařské péči jako něco daného a
neměnného. A přitom existují oblasti světa, kde jsou choroby
očí a ztráta zraku bohužel dennodenní skutečností. Od první mise
letounu společnosti Orbis uplynulo letos již třicet let.
Pokud bychom srovnali počet letů létajících klinik včetně všech
dalších humanitárních letů směřujících za posledních třicet let do
jejich cílových oblastí s počtem letů, které do stejných
oblastí vykonaly vojenské letouny obtěžkané zbraněmi, výsledek by
nebyl dobrým vysvědčením lidské společnosti. Tím spíše zářil bílý
DC-10 Orbisu vedle khaki vojenských letadel jako dobrá
připomínka toho lepšího, co se v lidstvu skrývá.
I proto jsme se rozhodli DC-10 a nové MD-10, která se
pro Orbis právě chystá, věnovat v novém čísle poměrně hodně
prostoru. Kromě tohoto článku Vás pak čeká představení nového
dvoumístného vrtulníku Cavalon, který na náš trh uvedla společnost
Nirvana Systems s.r.o., ohlédneme se za novými verzemi klasického
Boeingu B-737, jež obchodně zabodovaly na aerosalónu ve
Farnborough. V rubrice Letiště světa si představíme letiště a
hydroplánovou bázi v aljašském Anchorage, podíváme se, jak se
létá s kamerou pro světové filmaře. Ve vzpomínkách ruského
pilota vrtulníku Mi-6 se vrátíme na ruskou Sibiř a
s Pavlem Valentou se pak vydáme na cestu k Biskajskému
zálivu.