Autopilot ve všeobecném letectví aneb Není autopilot jako autopilot I.

20.10.2017

Piper M600Piper M600
Piper M600
Lawrence Sperry.  Lawrence Sperry.
Lawrence Sperry.
Autopilot Garmin GFC-500.Autopilot Garmin GFC-500.
Autopilot Garmin GFC-500.
HighFlight-George.HighFlight-George.
HighFlight-George.
King KFC-230.King KFC-230.
King KFC-230.
Lawrence Sperry v roce 1923.
Lawrence Sperry v roce 1923.
Lawrence Sperry spolu s Elmerem Sperrym.
Lawrence Sperry spolu s Elmerem Sperrym.
Piper M600.
Piper M600.
S_TEC System 30.
S_TEC System 30.

Flying Revue 6/2017  Dnes jsou autopiloty neodmyslitelnou součástí výbavy letadel všech kategorií. Ale ve schopnostech a možnostech těchto zařízení jsou velké rozdíly. Vždy je dobré vědět, jaký druh autopilota v letadle máme, co od něj můžeme očekávat a jak ho máme správně obsluhovat. Podívejme se na to tedy podrobněji.

Na počátku letectví se letadla udržela ve vzduchu jen chvíli, a tak pro pilota nebylo problémem po celou dobu letu udržet pozornost na řízení letadla. Navíc, pilot si chtěl užít každé minuty ve vzduchu. Jak se ale prodlužoval dolet a letadla dokázala ve vzduchu „viset“ několik hodin, začaly se v letectví vyskytovat problémy spojené s únavou posádky a ztrátou koncentrace. Proto se Lawrence Sperry, vynálezce umělého horizontu a syn vynálezce gyrokompasu, začal již v roce 1912 zabývat vývojem automatického pilota, který by ulehčil práci pilota natolik, aby ani po několikahodinovém letu nebyl unavený a dokázal se soustředit na přiblížení a přistání.

Báječný svět létání, Karolinum Praha, 1.-15. 12. 2017
”fr_int”

Připravujeme pro vás multimediální akci Báječný svět létání.

Uvidíte více než sto velkoformátových leteckých fotografií z USA, Aljašky, Karibiku, Afriky, Austrálie a známé i neznámé Evropy pořízených během expedic Flying Revue.

Navštívit můžete také besedy s populárními českými akrobatickými piloty Martinem Šonkou a Petrem Kopfsteinem či jediným českým pilotem letounu Concorde Luborem Obendraufem nebo s prvním českým účastníkem nejuznávanějšího světového závodu balónů Gordon Bennett Cup Janem Smrčkou. Poslechnout si budete moci nahrávky komunikace pilotů s řízením letového provozu, podívat se na filmy z expedic, vyfotografovat se v balónovém koši apod.

Těšíme se na setkání s vámi mezi 1. a 15. 12. 2017 ve výstavní síni Křížová chodba pražského Karolina.

Sperry svůj vynález úspěšně demonstroval na soutěži bezpečnosti létání v Paříži v roce 1914, kde poprvé veřejně předvedl let letadla řízeného autopilotem, přičemž pilot oběma rukama mával obecenstvu. Po válce se práce na zdokonalení autopilota ujal jeho syn Elmer Sperry Jr., a v roce 1930 demonstroval schopnost automaticky udržet letadlo na správném kurzu a výšce, bez zásahu pilota, po dobu až tří hodin. Další zdokonalování autopilota přinesla druhá světová válka, krátce po jejím skončení se podařilo poprvé dosáhnout plně automatického letu přes Atlantský oceán od vzletu až do přistání.

Flying Revue 6/2017
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 36-41 ve Flying Revue č. 6/2017. Na stáncích časopis koupíte od 26. října 2017.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

V moderní době se autopiloty staly neodmyslitelnou součástí výbavy všech kategorií letadel. Velmi často si však neuvědomujeme, že není autopilot jako autopilot.

Zatímco jeden dokáže řídit letadlo velmi přesně ve všech třech osách a precizně ho vést po požadované trati, jiný typ autopilota může být jen velmi jednoduchou pomůckou, která nemá větší ambice než umožnit pilotovi trochu odpočinku při dlouhém cestovním letu.

Proto je důležité rozumět tomu, jaký druh autopilota v letadle máme, co od něj můžeme očekávat a jak ho máme správně obsluhovat. Podívejme se na to tedy podrobněji.

Text: Lubomír Čorňák

Foto: Garmin, Bendix/King, Piper, archiv

 

Zoom gallery

220pix_plakát_karolinum-min.png

220pix_banner_s2_fr_6_2017_300x300.jpg

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2017 > Flying Revue 6/2017 > Autopilot ve všeobecném letectví aneb Není autopilot jako autopilot I.
.

         Máme pro vás »

FR 3/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

9. ročník Firmových Oscarů

9. ročník Firmových Oscarů »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Unikátní videobanka!

Unikátní videobanka »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 20.06.1937 se stalo...
20.06.1937
Tříčlenné posádce hrdiny SSSR Valerije Čkalova se jako první podařilo přeletět z Moskvy přes severní pól do USA. K letu použila letoun ANT-25 z kanceláře Andreje Tuploveva, zkonstruovaný ovšem Pavlem Suchojem.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456