Bell představil novou verzi svého konceptu pro městské letecké služby

14.1.2020

Nexus 4EX opět o něco přibližuje realitu městské a příměstské letecké mobility. Zdroj: BellNexus 4EX opět o něco přibližuje realitu městské a příměstské letecké mobility. Zdroj: Bell
Nexus 4EX opět o něco přibližuje realitu městské a příměstské letecké mobility. Zdroj: Bell
Nexus 4EX bude pro své uplatnění  vyžadovat komplexní řešení systému městské letecké mobility. Zdroj: Bell Nexus 4EX bude pro své uplatnění  vyžadovat komplexní řešení systému městské letecké mobility. Zdroj: Bell
Nexus 4EX bude pro své uplatnění vyžadovat komplexní řešení systému městské letecké mobility. Zdroj: Bell
Aerotaxi Nexus z roku 2019 v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.comAerotaxi Nexus z roku 2019 v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus z roku 2019 v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.comAerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.comAerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com

Městská aeromobilita          Jmenuje se Nexus 4EX a opět o něco přibližuje svět městské letecké mobility k realitě. Společnost Bell ho představila na veletrhu CES 2020 v Las Vegas.

Koncept Nexus 4EX je dalším stupněm vývoje VTOL letounu pro městskou a příměstskou leteckou dopravu. Jeho pohyb mají zajišťovat 4 překlopné rotory, jež v horizontální poloze uvedou letoun do vertikálního pohybu, po dosažení potřebné výšky se překlopí do vertikální polohy a budou letounu udělovat energii k dopřednému pohybu. Při přistání vše proběhne naopak. Nexus 4EX navazuje na loňskou variantu, která měla rotorů šest, letos však přibyla možnost volby zdroje energie - pohon může být buď plně elektrický nebo hybridní. 


Vize, jak by mohl Nexus 4EX fungovat v praxi. Zdroj: Bell

"Cílem je navrhnout reálný, certifikovatelný a komerčně životaschopný dopravní prostředek. Věříme, že tato konfigurace k němu otevírá cestu,“ řekl k novince Mitch Snyder, generální ředitel Bell. Nexus 4EX (4 znamená počet dmychadel, E elektrický pohon a X experiment) by měl cestovní rychlostí kolem 240 km/h dopravit čtyři až pět cestujících do vzdálenosti přibližně 100 km. Letoun bude pilotovaný na palubě přítomným pilotem, nejedná se tedy o autonomní ani dálkově ovládaný stroj.

Podle společnosti Bell je stavba městského aerotaxi a jeho zavedení do reálného provozu přirozeným důsledkem vývoje technologií i sociodemografického vývoje. "Do roku 2050 bude žít v městských oblastech téměř 70 procent populace. Výrazně se zvýší poptávka po řešení městské mobility, protože současné dopravní systémy už nebudou stačit. Naštěstí dopravní průmysl již dosáhl bodu obratu a řada inovátorů aktuálně pracuje na vývoji inteligentního města. Bell zůstává v popředí těchto iniciativ s jasným zadáním vyřešit infrastrukturu dopravních sítí budoucnosti," uvádí Bel u příležitosti představení konceptu Nexus 4EX. 

Již loni Bell zveřejnil plán zahájit letové testy Nexusu do roku 2023, testovat stroj plánoval ve spolupráci s obyvateli Fort Worth v Texasu, kde firma sídlí. Jedná také o přípravě příslušné legislativy, aby technologicky dnes již reálný projekt mohl fungovat i v souladu s leteckými předpisy a bezpečně pro cestující i pro aglomeraci, v níž se bude pohybovat. 

Letecká doprava v nízkých letových hladinách na krátké vzdálenosti v městské zástavbě nebo v příměstském prostoru je tedy zdá se nevyhnutelná a pokud se podaří vyřešit všechny její technologické, legislativní, bezpečnostní a ekonomické aspekty, můžeme první létající taxi s platným typovým certifikátem čekat v řádu jednotek let. Výhody jsou zřejmé a souvislost s klasickou leteckou dopravou v podobě rychlého a komfortního přesunu na letiště, jež se obvykle nachází na okrajích velkých měst, se nabízí sama. 

Bell v té souvislosti představil i plány mobility jako služby (MaaS), které ukazují, jak integrovat leteckou mobilitu do různých komunit a zpřístupnit ji na vyžádání všem, kdykoli ji budou potřebovat. Služba Bell běží na Bell AerOS, což je proprietární operační systém v prostředí Microsoft Azure vytvořený pro správu informací o flotile, sledování stavu letadel a řízení oběhu zboží, produktů a dat.

Bell není jediný, kdo podobné létající zařízení vyvíjí. V pokročilém stadiu se nachází projekt Vahana společnosti Airbus, stejně jako konvertoplán německého start-upu Lilium, s tím, že jak Vahana, tak Lilium by měly být stroje plně autonomní.

Jan Dvořák

Zdroj: Bell, Engadget.com, Newatlas.com

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > Bell představil novou verzi svého konceptu pro městské letecké služby
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 34 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 34 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345