Český letecký průmysl míří vzhůru a ovlivňuje naši ekonomiku

30.1.2017

Ilustrační foto: Airfreight-logistics.com
Ilustrační foto: Airfreight-logistics.com

Český letecký průmysl zanechává v české ekonomice čím dál výraznější stopu. V minulém příspěvku jsme se zaměřili na benefity, které letecký průmysl vytváří, z pohledu globální ekononomiky. Ale jaká je situace v České republice?

Nejdříve několik čísel:

  • od začátku krize v roce 2009 přes její nejhlubší sedlo až po současnou konjunkturu zajišťoval letecký průmysl v ČR asi 35 000 pracovních míst, což představuje 0,95% HDP a odpovídá asi 29 mld. korun
  • průměrná produktivita práce v leteckém průmyslu byla s 1,023 mil. Kč 1,3 krát vyšší než průměrná produktivita v celé společnosti (786 tisíc Kč)
  • Cestující, kteří do ČR přicestovali letecky, vyprodukovali 8,4 mld. Kč, což mělo vliv na tvorbu cca 13 000 pracovních  míst
  • pro zahraniční obchod představuje letadlo nezanedbatený dopravní prostředek. Přes 30% celkové hodnoty českého exportu, který tvoří část HDP, bylo do zámoří přepraveno letecky – více než 54 000 tun nákladu.
Chytré létání
”Flying

Jaká je letecká doprava z pohledu cestujícího a jak létat chytře? Dočtete se v našem seriálu Chytré létání.

Tato čísla vyplývají z ekonomických modelů a analýz, které zpracoval Oxford Economics, aby ukázal, jak důležitá je letecká doprava pro rozvoj regionu, jak zásadní je napojení dané oblasti na tzv. »The Real World Wide Web«, což je klíčový předpoklad pro další rozvoj a růst. 

Metodika Oxford Economic je založena na premise, že letecká doprava podporuje růst HDP a pomáhá vytvářet nová pracovní místa prostřednictvím těchto kanálů:

  • Přímý (Direct) – zahrnuje ekonomický výstup a všechna pracovní místa vytvářená leteckými firmami
  • Nepřímý (Indirect) – výstup a pracovní místa, která generují firmy v dodavatelském řetězci - to znamená přímí letečtí dodavatelé
  • Indukovaný – růst ekonomiky, který je podpořen tím, že subjekty napojené na letecký průmysl dále investují -  viz vyšší kupní síla zaměstnanců v letectví
  • Katalytický – benefity a spotřeba, které vytvářejí a generují turisté přijíždějící do ČR.

Je nezbytné rovněž zmínit, že velký podíl mají také daně a sociální odvody: letecký sektor (včetně sekundární a terciárni sféry) a jeho zaměstnanci hradí v průměru Kč 9,7 mld. ročně ve formě daní a sociálních odvodů.

Když se dále zamyslíme, co vše může rozhodovat o tom, jak je daná oblast atraktivní pro investory, turisty či obchodníky, pak se mnou jistě budete souhlasit, že konektivita, kterou Oxford Economics definuje jako množství spojení do aglomerací s více než 10 miliony obyvatel, je velmi důležitá.

Ostatně překročení hranice 13 milionů cestujících, kteří prošli v roce 2016 Letištěm Václav Havla Praha, je důkazem, že konektivita společně s kvalitní infrastrukturou a otevřeností ekonomiky jsou právě těmi klíčovými parametry, které ovliňují postavení České republiky v žebříčku konkurenceschopnosti, v němž ČR figuruje na 27. místě1).

Roman Orlík, IATA, Ženeva 

orlik_roman_good_2.jpg

1) www.imd.org

***

Další články autora: 

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Aktuality > Letecká doprava > Český letecký průmysl míří vzhůru a ovlivňuje naši ekonomiku
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» 19. 9. LKKT-LFGC (první etapa zde)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.09.1913 se stalo...
23.09.1913
Roland Garros provedl první přelet Středozemního moře. Trasu z Saint-Raphaelu do Bizerty dlouhou 729 km proletěl za 7 hodin a 53 minut.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345