Chci dvakrát obletět Moskvu, těší se na právě zahájenou expedici Rusko 2019 pilot Jiří Pruša

27.5.2019

Expedice Rusko 2019    Deset tisíc kilometrů po dálavách dosud letecko-expedičně nejneprobádanější zemi naší části Zeměkoule bude mít v křídlech OK-LEX, až za dva týdny přistane na letišti Dlouhá Lhota v Příbrami(LKPM). Expedice Jiřího Pruši a Flying Revue Rusko 2019 právě odstartovala. Na co se podle pilota mohou čtenáři Flying Revue těšit?  

Zoom gallery

Tahle expedice zaujímá v dosud absolvovaných expedicích poněkud zvláštní místo. Čím?

Dokonce bych řekl, že je ojedinělá - jednoduše tím, že to je Rusko. Letět do letecky pro nás tak málo probádané krajiny jako je právě Rusko, mě přitahuje velkou silou už delší dobu a teď se mi to konečně podařilo realizovat. Tuhle expedici vidím také jako zásadně důležitou v tom, že může nejen mně osobně, ale i Flying Revue a jejím prostřednictvím také řadě českých i zahraničních pilotů, protože jak věřím přinese nové zkušenosti i tím pádem i možnosti posunout svoje létání zase dál. U nás ani jinde po světě se toho moc konkrétního o VFR a sportovním létání v Rusku příliš neví. Není jednoduché ty zkušenosti získat, a tak to je určitě část, která bude zajímavá jak pro mě, tak doufám i pro další piloty.

Rusko 2019

Datum: 26.5. – 8. 6. 2019

Trasa: Příbram – Mazury – Pskov – Orlovka – Moskva – Čeboksary – Jekatěrinburg – Ufa – Kazaň – Samara – Saratov - Volgograd – Volgodonsk- Piatigorsk – Krasnodar – Constanta – Tuzla - Bukurešť – Arad – Budapešť - Vöslau – Příbram

Průběh: odlet z Příbrami přes Polsko a Litvu do Lotyšska: 26. 5. Vstup do Ruska: 27. 5. Návrat na LKPM: 8. 6.

Kvantifikace: Cca 14 dní, 10 000 km, 50 letových hodin a 20 letišť (vše prvopřistání)

Tracking: SPOT, Trexee

On-line poloha na mapě: Ano

Média: 360° kamera, fotoaparát, iPhone

Letadlo: Dynamic WT-9, OK-LEX

Posádka: Jiří Pruša

Web: Rusko 2019

Rusko 2019 je první "klasická" expedice Flying Revue po delší době. 

To je pravda, ale pauzu v létání jsem neměl, spíš naopak - létám vlastně stále víc. Dneska už ale neříkám všemu expedice, a tak letošní létání v Pyrenejích nebo na Kypr a do Libanonu už prostě jako expedice nedeklaruji. Dvě expedice jsem taky kvůli nezvladatelným úředním požadavkům raději zrušil, a to do Alžírska a Mexika.

Taky jsem si uvědomil, že jsem trochu zapomněl na to, že krásné je i Česko a Slovensko, a tak jsem se loni věnoval akci 100 let/100 letišť a letos pokračuji v létání po československých SLZ plochách, což je taky nádherné.

» Létáte do zahraničí nebo se na to chystáte? Doporučujeme naši interaktivní on-line výukovou aplikaci VFR Communication

A v neposlední řadě s fotografem Tomášem Vocelkou z portálu Aktuálně.cz létáme nad toky českých řek a věnujeme se intenzivně focení všeho zajímavého. Zjišťujeme při tom, že toho zajímavého je u nás opravdu hodně, takže než to vše vyfotíme a nafilmujeme, bude to taky chvilku trvat. Výsledky našeho dosavadního úsilí najdete zřeba zde nebo zde a taky tady. 

» Sledujte OK-LEX v aktuální pozici ve speciálu Rusko 2019 

Na druhou stranu, na klasickou expedici jsem se už taky těšil, je to pro mě v podstatě už nezbytná součást života. Fascinuje mě totiž přistávat na nových letištích, vidět se s novými lidmi, spát na letištích nebo v jejich blízkosti, začínat den nastartováním motoru v letadle, prověřovat, jestli mapy odpovídají skutečnosti, fotit všechny ty zajímavé věci z letadla, komunikovat... Je to prostě mozaika mnoha činností i pocitů, které mi dávají celkově dobrý, radostný pocit. Nyní mám ještě jednu novou věc, a to je filmování kamerou 360, což nabízí naprosto nové a úžasné pohledy na svět i na létání. 

Na co se mohou čtenáři Flying Revue při "ruské" expedici těšit?

Snažil jsem se trasu připravit co nejzajímavější, těším se v podstatě na každý bod cesty. Problém je, že v některých  úsecích musím letět hodně vysoko (až 10 000 stop), a odtud už toho není moc vidět. Takže jsem sám zvědavý, kolik se mi toho podaří vidět, nafotit a nafilmovat.

Zoom gallery

Co bych ale možná vypíchl, je oblet Moskvy. Pokud mi to FSU dovolí, tak ji obletím hned dvakrát. Také poprvé v životě absolvuji přelet Černého moře. Bude to asi 700 km, což představuje nějaké 3,5 hodiny letu nad otevřeným mořem. 

Malinko jsem se obával, aby v Rusku nebyl problém s natáčením z letadla, takže mi udělalo velkou radost, když jsem zjistil, že by s létáním s kamerami neměl být žádný problém. Tak doufám, že to tak opravdu bude, protože jsme pro čtenáře při této expedici poprvé nachystali lahůdku v podobě záběrů z 360° kamery umístěné na letadle.

» Monitorujte vaše letadlo za letu i v hangáru. Aplikace Trexee ale umí nejen to. 

Zkoušeli jsme ji při mém nedávném přeletu Pyrenejí, a musím říci, že mě i kolegy ve Flying Revue výsledek úplně uhranul. Škoda jen, že tyhle záběry zatím z kapacitních důvodů nemůžeme ukazovat hned v průběhu expedice, ale věřím, že čtenáři budou trpěliví a že i zpětně si je na webu FR patřičně vychutnají. Pokud tedy vše vyjde, tak po návratu připravíme nejzajímavější záběry i starty a přistání právě na záběrech kamerou 360°. Těžko to popisovat – naši čtenáři a diváci sami uvidí, jak zcela jiný zážitek jim to přinese.

Kolik letišť si v Rusku připíšeš na svůj seznam v Klubu lovců letišť? 

Asi dvacet, a není to jen v Rusku. Vlastně na všech letištích expedice by se mělo jednat o prvopřistání. V Rusku jsem zatím nebyl, a tak jsem tam na žádném letišti přistát nemohl, ale ani na plánovaných letištích v Polsku, Rumunsku a Maďarsku jsem zatím nepřistával. Po vyhlášení soutěže Lovci letišť se snažím vyhledávat a přistávat na co největším počtu nových letištích, jak je to jen možné. Od loňského srpna, kdy jsme zaregistrovali můj rekord 500 letišť, jsem myslím přistál tak na 50 dalších. Nemám to ale zatím přesně spočítané. Směřuji k tisícovce, což je už opravdu velké číslo, ale myslím, že by mělo být možné ji také zvládnout. A mám taky radost, že už se k nám přidávají první kolegové piloti, kteří chtějí hrát s námi. 

Zpět k vlastní expedici. Nemáš trochu obavy z její logistické a organizační části? Přece jen, Rusko je pro nás i v tomto směru tak trochu terrou incognitou...

Věřím, že v létání jsou všude nadšenci, se kterými najdeme nějaké řešení pro jakoukoliv situaci. Moje zkušenosti s Rusy jsou dobré a to, že jsou někdy v Rusku trochu jiné předpisy, než na které jsme zvyklí odjinud, je prostě fakt, který je potřeba akceptovat. Tak je to ale vlastně v mnoha zemích. Člověk nesmí zapomínat, že je tu host, a tak se podle toho musí chovat bez ohledu na to, zda mu něco vyhovuje nebo ne.

Zoom gallery

Ale já samozřejmě doufám, že všechno klapne, a že moje mírná obava je z toho, že by něco zásadnějšího neklaplo, nedojde naplnění. A jako vždy, důležitou roli pro úspěch expedice bude hrát počasí. Držte mi palce, aby mi počasí přálo.

Původní trasa byla trochu jiná. Proč jsi ji musel přizpůsobovat? 

Důvodů bylo víc – dostupnost benzínu, nutnost při výstupu/vstupu do/z EU i Ruska použít mezinárodní letiště. Tyhle dvě věci zkombinovat není bohužel tak jednoduché – např. Riga je mezinárodní letiště, ale jak se ukázalo, nemá Avgas. Istanbul je na hranici doletu, při silnějším protivětru nad Černým mořem bych tam nemusel doletět a neplánovaně někde přistát v Turecku by nemuselo být tak jednoduché.

Taky jsem si uvědomil, že část trasy můžu využít pro přípravu naší zářijové akce CFRNA/CIDNA, proto jsem do trasy zařadil letiště, která bychom v září rádi navštívili v rámci vzpomínkového letu ve stopách letecké společnosti CFRNA/CIDNA. Budu tak mít možnost alespoň vše na místě domluvit.Mimochodem, jen málokdo ví, že tahle společnosti je historicky prvním dopravcem, který letecky propojil západní a výchovní Evropu a že Československo v tom hrálo silnou roli. Mrkněte na web, možná budete překvapeni.

Jaké další cíle v Rusku máš?

Kromě splnění expedičních cílů tu chci také získat zkušenosti a pochopit principy zdejšího VFR létání. Rověnž chci navázat nové kontakty pro spolupráci, vše i proto, abychom následně mohli zájemcům z Česka i odjinud ze světa poradit a pomoci, jak se do Ruska s letadlem dostat, co všechno je třeba nachystat, získat ap. Snad můžu prozradit, že i pro mě samotného je to není poslední expedice do Ruska, o které přemýšlím. Pokud mě něco moc nepřekvapí nebo nezaskočí, tak bych se tam určitě příští rok rád vrátil. 

Co je nového v OK-LEXu?

Určitě je nový způsob, jakým natáčíme video, o tom už jsem hovořil před chvílí. Záběry z 360° stupňové kamery budou nejen atraktivnější proč diváky a čtenáře, ale měly by být jednodušší i pro zpracování, protože odpadá část stříhání - divák si totiž při sledování vybírá svůj úhel záběru sám. 

Druhou změnou je, že mám na palubě poprvé při řádné expedici malou krabičku s názvem Trexee, která zaznamenává veškerý pohyb letadla a aplikace na ni navázaná dokáže sledovat v reálném čase jeho aktuální pozici, vykreslovat trasu a zpětně ji z různých úhlů pohledu vyhodnotit a vyexportovat do různých formátů včetně 3D záznamu letu. A taky mi letadlo hlídá na letišti, když u něj zrovna nejsem.

Jiřího Prušu před odletem vyzpovídal Jan Dvořák 

logo_fr_transp.jpg

 



VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application


 

Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

Zoom gallery Zoom galleryexpedice_rusko_2019_boxík_220.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Aktuality > Expedice > Chci dvakrát obletět Moskvu, těší se na právě zahájenou expedici Rusko 2019 pilot Jiří Pruša
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345