Chek Lap Kok – Vzdušná brána Hongkongu

21.12.2014

Stavba letiště Chek Lap Kok a souvisejících komunikačních tras by se mohla směle zařadit mezi moderní technické divy světa. I dnes, více než dvanáct let po jeho otevření, zůstává chloubou moderní architektury a průkopníkem v oblasti použitých technologií.

Po dlouhá desetiletí bylo synonymem Hongkongu, této britské kolonie ležící na pobřeží Jihočínského moře, jeho mezinárodní letiště známé pod jménem Kai Tak. Letiště položené v hustě zastavěné části města s názvem Kowloon mělo jedinou vzletovou a přistávací dráhu, která vybíhala daleko do Kowloonského zálivu. Možnosti na další rozšiřování letiště byly takřka nulové, a tak brzy přestalo s ekonomickým boomem této kolonie stačit přepravním potřebám. V devadesátých letech minulého století už bylo letiště Kai Tak jedním z nejvytíženějších letišť světa a zdaleka přesahovalo objemy nákladu, počtu pasažérů i pohybů letadel, na které bylo původně projektováno. Další problém představovalo i hlukové zatížení, jemuž byly vystaveny statisíce lidí žijících v Kowloonu.

Projekt a stavba

Bylo zřejmé, že v souladu s další ekonomickou expanzí Hongkongu bude nutné vybudovat nové letiště. Zásadním problémem však byl především extrémně hornatý terén v oblasti, který představuje dodnes výzvu i pro mnohem skromnější stavby, než je mezinárodní letiště.

Letiště Chek Lap Kok se může pochlubit řadou prvenství, jedním z nich se stalo i nasazení systému WTWS, který byl pro HKG speciálně vyvinut. Položení letiště na umělém ostrově nízko nad hladinou moře, navíc v blízkosti hornatého ostrova, přináší totiž řadu problémů s výskytem silné turbulence a střihů větru. V případě systému WTWS (Windshear and Turbulence Warning System) se jedná se o pokročilý meteorologický systém, určený pro varování pilotů a řízení letového provozu před náhlým výskytem turbulence a střihů větru. Vývoj tohoto systému, který probíhal jako spojené úsilí technických a akademických institutů v Hongkongu a USA, trval necelých 44 měsíců a zahrnoval základní i aplikovaný výzkum a vývoj nových verzí meteorologických radarů. Dnešní verze systému, instalovaná na HKG, integruje data z celé řady zdrojů od lokálních meteorologických radarů, anemometrů, wind profilerů až po data ze satelitů, která jsou následně zpracována a předávána řízení letového provozu na HKG.

Flying Revue > Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > ČERVENEC-SRPEN 2010 > Chek Lap Kok – Vzdušná brána Hongkongu
.

FR 4/2019: Už brzy!



Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.06.1919 se stalo...
25.06.1919
V té době bezpochyby nejmodernější dopravní letoun, celokovový dolnoplošník Junkers F-13, se poprvé vznesl do vzduchu v německém Dessau.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Jičín (LKJC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345