Když příroda zavelí, nikam se neletí, aneb mlha na letišti a další přírodní úkazy v letectví

30.3.2017

Chytré létání 9  Počasí a přírodní jevy hrají v letecké dopravě i přes dnešní dokonalou techniku, výcvik posádek a řízení letového provozu stále důležitou roli a nelze je podceňovat. Dnes o tom, co dělat, když mlha sedne na letiště a také o bouřce, sněhu a námraze.  

Mlha na letišti. Ilustrační foto: Acclaim ImagesZoom gallery
Mlha na letišti. Ilustrační foto: Acclaim Images

Mlha zalehla letiště. Co teď

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016_2.jpg

Jako cestující se můžete riziku zpoždění nebo zrušení vašeho letu kvůli mlze do určité míry vyhnout. Je známo, že například na letišti v Praze jsou mlhy nejčastěji koncem října a v listopadu, případně pak v březnu. Letiště Praha je na své nejčastěji používané dráze 24 (tzn. dráze vedoucí směrem 240 stupňů) schopné provozovat za podmínek kategorie III b). Může proto vliv špatné viditelnosti zásadně omezit. Přesto, jestliže svou cestu můžete absolvovat mimo tato období, máte podstatně větší šanci, že mlha vaši cestu nezkomplikuje.

Zajímavé je, že řada evropských letišť je z historických důvodů postavena na místech s nejčastějším výskytem mlhy (původně neobdělávané mokřiny), a tak je někdy smutné vidět, že mlha se drží právě v okolí letiště, zatímco o kus dále může být počasí pro letový provoz vhodné. 

Jak chytře létat?
”Flying

Další díly ze seriálu Chytré létání najdete zde.
Zatím vyšlo devět dílů. Dočtete se v nich například o tom, jak vůbec funguje letecká linka nebo systém řízení letového provozu či jak je možné, že letadlo vlastně vůbec dokáže vzletět.

Když si pak mlha na některé letiště sedne a sedí na něm třeba tři dny, je to pro mnoho lidí opravdu nepříjemné. Cestující obvykle sedí, polehávají, čtou, spí, nudí se, nadávají nebo se hádají. Nemají obvykle kam jít, hotely kolem letiště jsou plné, odletět se nikam nedá. Zaměstnanci letiště a společností jsou obvykle nervózní z toho, že od nich mrzutí cestující očekávají řešení neřešitelné situace, a tak se frustrace rychle rozšiřuje na každého, kdo se na letišti z nějakého důvodu zdržuje. 

Leteckým společnostem, které používají zamlžené letiště jako domovské, se celý jejich systém rotace letadel zhroutí. Často pak musí zastavit provoz na celé své síti. Znovu systém nastartovat, přivézt a rozvézt cestující do všech míst, kam potřebují, a současně dostat všechna letadla tam, kde mají být, je často logistický problém, který se řeší ještě několik dnů po skončení mlhy. Letadla a cestující jsou totiž na jiných koncích světa, než by bylo třeba, a nikde není kapacita odpovídající počtu čekajících netrpělivých cestujících. Pro společnosti, které letiště využívají jen pro několik letů denně, to samozřejmě problém také znamená, ale jsou schopny se s ním vyrovnat, protože mají zablokovaná nanejvýše jedno nebo dvě letadla. V případech, kdy si ale mlha sedne na letiště Heathrow nebo Frankfurt, vznikne problém euroatlantického rozměru, protože obě tato letiště jsou intenzivně využívána mnoha leteckými společnostmi z obou stran Atlantického oceánu. 

Pro piloty, ale nejen pro ně: Jak sledovat počasí při přípravě letu? Přečtěte si rozhovor s předním českým meterologem Jackem Kerumem. 

Když přijedete na letiště a to je z důvodu špatného počasí zavřené, tak pokud nejste ještě odbaveni přes internet, odbavte se co nejdříve, aby o vás letecká společnost věděla. Jestli ale máte letenku na nízkonákladovou leteckou společnost, nemá ani cenu se zdržovat s hledáním jejich přepážky, protože vám stejně nikdo nic nedá, neporadí ani nepomůže. Klasická společnost však bude mít snahu vám pomoci, jestliže jí v tom nebude něco bránit.

Ilustrace pro knihu Chytré létání nakreslil Vladimír Jiránek. Zoom gallery
Ilustrace pro knihu Chytré létání nakreslil Vladimír Jiránek.

Cestujících z vašeho letu žádajících podobnou pomoc však může být více, a u přepážky se vytvoří fronta. Abyste nemuseli ve frontě trávit čas, který vám pak může chybět, exisuje ještě jedna možnost: zavolat na rezervační oddělení nebo do kanceláře vaší společnosti či cestovní agentury. Tím se vám podaří frontu na letišti férově a bez problémů předběhnout a dostat potřebnou pomoc nebo alespoň informaci. Abyste komunikaci zjednodušili, musíte říci, na jakou linku jste měli rezervaci, co se stalo a co byste potřebovali – například překnihování na pozdější let, překnihování na spoj jiné společnosti nebo změnu rezervace na návazném letu. Stejný postup můžete použít i v případech, kdy je váš let zpožděn nebo zrušen z jiných důvodů. Je proto dobré si před cestou do svého telefonu vložit číslo na leteckou společnost i agenturu nebo kancelář, přes kterou jste letenku koupili. 

Jestliže plánujete letět někdy v období mlh, sněhu nebo jinak nevhodného počasí, je obvykle nejlepší vybrat si dopravce, který má na letišti vašeho odletu svou bázi nebo tam jeho letadlo alespoň nocuje a zvolit jeho první odlet ve vámi požadovaný den. Nemusíte se tak nervovat, zda letadlo odněkud přiletí a přistane nebo zda se vrátí na vaše letiště ze svých předchozích letů ten den. 

Jak nejlépe koupit letenku? Jak vybrat leteckou společnost? Co je to black list? To a další praktické rady po kliknutí na obrázek. 

Bouřky           

Bouřky představují kombinaci prakticky všech meteorologických nebezpečí pro letadla – namrzání, turbulenci, blesky, sníženou viditelnost. Zapříčiňují situace, z nichž některé jsou těžko řešitelné, a tak musí být dopravní letadla vybavena radary, které je včas na výskyt bouřek upozorní. Různé zdroje uvádějí, že každý den zasáhne na celém světě blesk asi 100 letadel, nebo obráceně, že každé letadlo je zasaženo bleskem jednou až dvakrát za rok, aniž by tím byla ohrožena jeho bezpečnost.

Mohlo by vás zajímat
”Flying

Podívejte se do našeho katalogu dopravních letadel. Vše podstatné o jednotlivých typech najdete zde.

Autor těchto řádků byl dokonce dvakrát na palubě letadla, do kterého udeřil blesk. I když se nic nestalo, příjemný pocit to nebyl. Blesky mohou poškodit povrch letadla, udělat škodu na elektronickém vybavení, poškodit motor a podobně. Přesto jejich přímé souvislosti se závažnějšími nehodami jsou velmi řídké. Účinky blesků na letadla vyrobená z kovů nebo kovových slitin jsou již prověřeny stoletou historií provozu strojů těžších vzduchu. V současné době se však začíná na výrobu letadel používat stále více tzv. kompozitních materiálů, které jsou pro elektřinu nevodivé, a tak mají při úderu bleskem i pro statické náboje jiné vlastnosti. Certifikace nových letadel proto zahrnuje i prověřování chování letadla po úderu blesku.

Sníh

Sníh přináší pro leteckou dopravu hned několik problémů – snižuje viditelnost, takže husté sněžení má podobné dopady a řešení jako mlha. Znehodnocuje povrch přistávací dráhy, čímž prodlužuje brzdnou vzdálenost a zvyšuje citlivost na boční vítr. Při teplotách kolem 0 stupňů může sníh také namrzat na křídle letadla a zvyšovat jeho odpor. Pokud husté sněžení nezastaví provoz letiště úplně, rozhodně sníží jeho kapacitu a zapříčiní zpoždění letů všech společností. Při sněžení je totiž čas od času potřeba zavřít vzletovou a přistávací dráhu a sníh uklidit. Také letadla, která jedou na start, musí projít odmrazováním, aby se odstranila možnost přimrzání sněhu na povrch letadla, zejména křídel. Radit, abyste nelétali v zimě, by však nebylo praktické, a tak závěry nechám na čtenáři. 


Odmrazování A380 Qatar Airways na letišti Charlese de Gaula v Paříži.

Odlet v případě odmrazování letadla musí proběhnout v krátké době (obvykle do 15 minut) od odmrazování. Časová prodleva byla stanovena po nehodě v Denveru v roce 1987, kdy letadlo společnosti Continental čekalo ve frontě na odlet v hustém sněžení po odmrazení přibližně jednu hodinu a na jeho křídlech se tak přes původní odmražení vytvořila námraza, která snížila jejich vztlak natolik, že se letadlo nevzneslo a sjelo ve velké rychlosti z dráhy.


Poněkud svébytný způsob odmrazování zvolili tito pracovníci na nejmenovaném letišti při snaze zbavit námrazy křídla letounu Turkish Airlines. Video: Lebanon Aviators

Mráz

Suchý mráz letovému provozu příliš nevadí. Nemá vliv na viditelnost ani netvoří námrazu. Problém ale nastává, když je teplota kolem nuly nebo mírně pod nulou a je vlhko, nebo letadlo proletává oblastí s vysokou vlhkostí (těžké mraky). Před startem se v takovýchto situacích opět používá odmrazovací kapalina, kterou je celé letadlo postříkáno. Během letu pak letadla využívají různá zařízení na křídlech a případně též vrtulích, jejichž cílem je námrazu odstranit – pryžové náběžné hrany křídel i vrtulí, elektrické vyhřívání náběžných částí křídel, ofukování horkým vzduchem od motoru nebo chemické odstraňování námrazy. To, že je letadlům v suchém mrazu jinak celkem dobře, je vidět i z toho, že obvyklá teplota okolí letadla v cestovní hladině kolem 10 000 metrů je kolem minus 50 stupňů Celsia. Naopak, spíše je trápí velká vedra, která snižují výkon motorů. 

  • Počasí stále ovlivňuje bezpečnost, plynulost a kapacitu letecké dopravy. 
  • Největší nebezpečí za letu představují bouřky, a proto jsou letadla vybavena speciálními radary, aby se jim mohla vyhnout. 
  • Pro start a přistání znamenají nebezpečí snížená viditelnost a boční vítr. 
  • Odmrazování letadel je nutné pro zachování vztlaku křídel letadla. 

Shrnuto,  s počasím je nutné stále počítat jako s omezujícím faktorem letecké dopravy. V současné době ale letecká doprava pracuje s řadou zařízení a postupů, které umožňují vliv počasí zásadním způsob omezit, a zvýšit tak spolehlivost i bezpečnost létání. Leteckou dopravu může extrémní počasí přesahující stanovené limity na určitou dobu přerušit nebo zpomalit.  

***

Za dva týdny pohled na to, jak létání ovlivňují přírodní jevy, zakončíme. Podíváme se, jak leteckou dopravu komplikuje sopečný popel či hejna ptáků a jak se popasovat s turbulencí.  

-fr-

Ilustrace pro knihu Chytré létání nakreslil Vladimír Jiránek. 

logo_fr_transp.jpgzahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

b752_titulní_icelandair.jpg

Flying Revue > Letecká doprava > Chytré létání > Když příroda zavelí, nikam se neletí, aneb mlha na letišti a další přírodní úkazy v letectví
.

         Máme pro vás »

Předplatné jako dárek:

Skvělý vánoční dárek pro vaše blízké:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné:

..
12345

PilotShop.cz:

..
12

Kurz VFR to IMC:


Kurz, který vám může zachránit život »

Let v simulátoru L-410:


Z centra Prahy na Heathrow i do Lukly

Vánoční balíčky 2019:


Ušetříte až 150,- Kč »
VFR angl.komunik.+Svět let.dopravy II »
Učebnice pilota+VFR angl.komunik. »

Knihy:

..
12345

FR 6/2019 je v prodeji:

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kurz VFR zahr. lety:


Pro velký úspěch opakujeme 
Vhodné i jako dárek

Kalendárium:

Dne 08.12.1934 se stalo...
08.12.1934
Imperial Airways poprvé doručily leteckou poštu pravidelnou poštovní linkou z Londýna až do Austrálie. Cílovým městem bylo Brisbane, první etapu z Londýna absolvoval letoun A.W. Atalanta.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Soutěž:

Partneři:

..
12345