CIDNA 2019: Den po dni, etapa první

24.9.2019

Celá skupina 1. etapy vzpomínkového letu po příletu do rumunského Aradu. Celá skupina 1. etapy vzpomínkového letu po příletu do rumunského Aradu.
Celá skupina 1. etapy vzpomínkového letu po příletu do rumunského Aradu.
Alexandr Bartoc - největší rumunský znalec CFRNA/CIDNA na letišti Praha-Letňany. Alexandr Bartoc - největší rumunský znalec CFRNA/CIDNA na letišti Praha-Letňany.
Alexandr Bartoc - největší rumunský znalec CFRNA/CIDNA na letišti Praha-Letňany.
Situace na trase při startu expedice 7. září 2019: většina letišť ve směru letu byla kvůli počasí zavřená. Situace na trase při startu expedice 7. září 2019: většina letišť ve směru letu byla kvůli počasí zavřená.
Situace na trase při startu expedice 7. září 2019: většina letišť ve směru letu byla kvůli počasí zavřená.
Posádka OK-LEX Miloš Dermišek a Jiří Pruša.Posádka OK-LEX Miloš Dermišek a Jiří Pruša.
Posádka OK-LEX Miloš Dermišek a Jiří Pruša.
Petr Mlčák junior a Petr Mlčák senior před jejich Fascination OK-KUF 07 na LRBS.Petr Mlčák junior a Petr Mlčák senior před jejich Fascination OK-KUF 07 na LRBS.
Petr Mlčák junior a Petr Mlčák senior před jejich Fascination OK-KUF 07 na LRBS.
Posádka CTLS OK-CPK Petr Pospíšil a Alois Morkus po příletu a přivítání v Bukurešti.
Posádka CTLS OK-CPK Petr Pospíšil a Alois Morkus po příletu a přivítání v Bukurešti.
Petr Dolejš, člen Klubu lovců letišť, letěl s Tecnamem OK-LUA-44.
Petr Dolejš, člen Klubu lovců letišť, letěl s Tecnamem OK-LUA-44.
Posádka Piper 28 FlyCzech u svého stroje.
Posádka Piper 28 FlyCzech u svého stroje.
Přelet Jižních Karpat - 3D export z trackeru Trexee.
Přelet Jižních Karpat - 3D export z trackeru Trexee.
Dunaj na trase mezi Aradem a Bukureští.
Dunaj na trase mezi Aradem a Bukureští.
Slavnostní vodní slavobránou projíždí Piper-28 OK-MIG FlyCzech..
Slavnostní vodní slavobránou projíždí Piper-28 OK-MIG FlyCzech..
Slavnostní vodní slavobrána na příletu na LRBS
Slavnostní vodní slavobrána na příletu na LRBS
OK-LEX a Jiří Pruša na LRBS. Jiří hovoří s rumunskou televizí a zástupci dalších médií.
OK-LEX a Jiří Pruša na LRBS. Jiří hovoří s rumunskou televizí a zástupci dalších médií.
Letiště Baneasa (LRBS) 9. září 2019 - novináři před historickou budovou letiště čekají na přílet Vzpomínkového letu.
Letiště Baneasa (LRBS) 9. září 2019 - novináři před historickou budovou letiště čekají na přílet Vzpomínkového letu.
Tisková konference na LRBS.
Tisková konference na LRBS.
Společné foto všech účastníků Vzpomínkového letu s jeho hostiteli u památníku CFRNA/CIDNA před letištěm. Stejný památník stojí i u Terminálu 3 Letiště Václava Havla.
Společné foto všech účastníků Vzpomínkového letu s jeho hostiteli u památníku CFRNA/CIDNA před letištěm. Stejný památník stojí i u Terminálu 3 Letiště Václava Havla.
Televize a tisk po příletu na letiště Baneasa v Bukurešti.
Televize a tisk po příletu na letiště Baneasa v Bukurešti.
Tisková konference na LRBS.
Tisková konference na LRBS.
Novináři na tiskové konferenci v Bukurešti.
Novináři na tiskové konferenci v Bukurešti.
Všichni účastníci Vzpomínkového letu na letišti Baneasa.
Všichni účastníci Vzpomínkového letu na letišti Baneasa.
Naše francouzská spolupracovnice Maryla Boutineau, která je dnes jednou z nejfundovanějších osob stran historie CFRNA/CIDNA na západ od Bukurešti. přiletěla do Bukurešti ze Štrasburku běžnou linkou. Fotokredit: Cristian Savu
Naše francouzská spolupracovnice Maryla Boutineau, která je dnes jednou z nejfundovanějších osob stran historie CFRNA/CIDNA na západ od Bukurešti. přiletěla do Bukurešti ze Štrasburku běžnou linkou. Fotokredit: Cristian Savu
Jižní Karpaty ve slunci při návratu domů.
Jižní Karpaty ve slunci při návratu domů.

CIDNA 2019 - reportáž    Roční přípravy na Vzpomínkový let ve stopách jedné z prvních evropských leteckých společností, v níž hrálo důležitou roli i Československo, se zúročily mezi 7. a 22. zářím 2019. Jaká byla naše dvouetapová mise den po dni?

Etapa 1.  Letňany - Bukurešť a zpět  

Sobota 7. 9. 2019 - Odlet z LKLT

Den Letiště Letňany a akce 100 let Citroen na letňanském letišti (LKLT) rámovaly slavnostní odlet na první etapu Vzpomínkového letu ve stopách společnosti CFRNA/CIDNA. Velkou radost nám udělal také jeden z největších znalců historie CFRNA/CIDNA, pan Alexandr Bartoc z Rumunska. Když se dozvěděl o naší expedici, neváhal a vyrazil do Prahy. Tady se mu podle jeho slov splnil životní sen – návštěva pomníčku CFRNA/CIDNA na starém ruzyňském letišti. A druhý důvod jeho příletu byl, aby mohl být u slavnostního odletu na Vzpomínkový let. Ještě se s ním uvidíme v Bukurešti.  


Vzpomínkový let CIDNA 2019: export záznamu uletěné trasy z trackeru Trexee do interaktivní mapy. 

Kartami nám na odletu trochu zamíchalo počasí a chtě nechtě jsme museli plány přizpůsobit momentální situaci - všechna letiště na trase byla kvůli počasí pro provoz zavřená. Z Letňan sice posádky expedičního OK-LEXu ve dvojici s Piperem 28 v barvách letecké školy FlyCzech odletěly, meteosituace nás však přiměla divertovat na letiště Příbram (LKPM) a zde jeden den vyčkat na letové počasí směr východ a jihovýchod Evropy. Další letadla se měla připojit na trase, potkáme se tedy až v neděli.


CIDNA 2019 - odlet z LKLT na východní etapu Vzpomínkového letu.

 

Neděle 8. 9. 2019: Vyrážíme směr Arad

Nedělní počasí už expedici přálo o něco více, mohli jsme proto vyrazit z Příbrami směr Szeged a Arad. Na hranici letu za podmínek VFR a IFR jsme přeletěli Rakousko a vice než polovinu Maďarska. Celá skupina pěti letadel, jejichž posádky se s ohledem na podmínky nakonec rozhodly s námi letět, se setkala na letišti v maďarském Szegedu. Tady jsme všichni dotankovali a absolvovali celní a pasové odbavení, které je dnes již v Evropě vzácností.

První přistání v Rumunsku - na letišti Arad (LRAD) - nás velmi mile překvapilo. Kromě slunečného počasí nám naši hostitelé nám přichystali skvělé slavnostní přivítání. Po zarolování na stojánku před historickou letištní budovu, kde jsme našli i pamětní desku připomínající zahájení letů společnosti CFRNA v roce 1922, nás osobně uvítal ředitel letiště společně se zástupci města a místních sdělovacích prostředků.

Zoom gallery

» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.   

V prostorách městského úřadu jsme absolvovali tiskovou konferenci a vzpomínkovou přednášku o činnosti společnost CFRNA a CIDNA na místním letišti a krátké představení letecké historie ve zdejším kraji. Po ubytování pro nás naši hostitelé ještě připravili asi hodinovou procházku po městě, jejíž součástí byla i návštěva radnice. Celý průběh přivítání naší expedice v Aradu pro nás byl velmi příjemným zážitkem, při kterém jsme zjistili, že i zde jsou letečtí nadšenci, se kterými můžeme do budoucna počítat. 


Maryla Boutineau hovoří o Vzpomínkovém letu CIDNA 2019 ve France TV3 (od 17. minuty). Báze CFRNA byla totiž ve Štrasburku, a tak se alsaská média o náš let poměrně silně zajímala.  

Pondělí 9. 9. 2019: Arad - Bukurešť

Po vydatné snídani a malém briefingu v rámci naší skupiny usedáme po osmé hodině ranní na aradském letišti (LRAD) do letadel a nahazujeme motory chtíce dodržet plánovaný čas odletu. V ten samý okamžik ale na dráhu vyjelo ke kontrole čistoty dráhy vozidlo letiště. Docela pěkná starost o naše pneumatiky a vrtule, ale proč právě teď...? Po malém zdržení tedy dáváme plný plyn a kolem půl deváté jdeme postupně na vzlet z dráhy 09 směr Bukurešť. 

CIDNA 2019
”fr_int”

Flying Revue pořádala v září 2019 vzpomínkový let ve stopách letecké společnosti CFRNA/CIDNA, která stála u zrodu komerční letecké dopravy v Evropě, Praha byla její významnou destinací a Československo jejím akcionářem.

Více o vzpomínkovém letu zde.

Sledovat jste nás mohli on-line na webu: CIDNA 2019.

Po vzletu jsme neodolali udělat dva oblety místní pevnosti, která, jak jsme se včera dozvěděli, patří svojí rozlohou k největším v Evropě, není tedy divu, že se dostala i do znaku města Arad. Na trase je tedy nyní pět letadel - kromě OK-LEX a OK-MIG (FlyCzech) ještě Fascination OK-KUF-07 Petra Mlčáka juniora a Petra Mlčáka seniora, CTLS OK-CPK Petra Pospíšila a Aloise Morkuse a Tecnam OK-LUA-44 Petra Dolejše.

» Přečtěte si Bylo to velkolepé, důstojné a velmi přátelské, hodnotí první etapu Vzpomínkového letu trojice Pruša-Dermišek-Boutineau

Po nastoupání určené letové hladiny Arad Aproach jsme zamířili k jihovýchodu. Kolem desáté hodiny pražského času skupina absolvovala přelet jižního okraje pohoří Jižní Karpaty a po něm následovalo mezipřistání na docela pěkném sportovním letišti Drobeta. "Přelet hor byl dost náročný, tak teď si dáváme odpočinkovou pauzu," hlásil z místa Miloš Dermišek. Na letišti nás přivítal člověk, který uměl jenom rumunsky, takže konverzace trochu vázla, ale přistávací poplatky jsme mu vnutili. Letiště Drobeta bylo v polovině dnešní trasy a po jeho opuštění jsme už nasadili přímý kurz na Bukurešť.

Celou cestu vál docela silný protivítr, který místy dosahoval až 60 km/h a sem tam byl doplněn i silnou termikou v Dunajské nížině. Protože jsme věděli, že v cílové destinaci na nás čeká docela dost lidí, snažili jsme se očekávaný čas přistání 13.05 místního času dodržet, a povedlo se - 13:08 h sedáme na dráhu 07 letiště Baneasa (LRBS) v Bukurešti.


Slavnostní uvítání na letišti Baneasa v Bukurešti. Video: Petr Dolejš

Uvítání předčilo všechna naše očekávání. "Je to tu úplně skvělé, Maryla hlásí, že tu na nás čeká spousta lidí, místní činovníci, televize a prý vodní slavobrána...," telefonoval do Prahy ještě z paluby OK-LEX pár minut po přistání Jirka Pruša, když s Milošem čekali na přistání ostatních letadel. (Na okraj - Maryla, tedy naše francouzská spojka Maryla Boutineau, která má velké zásluhy na úspěchu celého projektu CIDNA 2019, dorazila do Bukurešti běžnou linkou a čekala na náš přílet na letišti.) 

Maryla nelhala - po přistání posledního letadla našeho pelotonu nás pořadatelé na okraji letiště seřadili a poslali vodní slavobránou na stojánku. Takové přivítání OK-LEX ještě nezažil, a tolik novinářů, jako přišlo v Baneasu na přílet pětice sportovních letadel Vzpomínkového letu CIDNA 2019, nebývá někdy ani na příletech inauguračních letů nových linek na Letišti Václava Havla. Přivítat nás přišli i zástupci letiště i města, Air France Romania a dalších organizací, prostě, bylo to velké.

Zoom gallery  Zoom gallery

Po zašpalkování letadel se na nás vrhli zástupci nejrůznějších sdělovacích prostředků včetně rumunské televize. Jirka byl ve svém živlu a nestačil odpovídat na nejrůznější otázky. Po vlastním přivítání na ploše letiště jsme pokračovali oficiální tiskovou konferencí, která byla velmi pěkně doplněna promítáním ukázek ze starých českých filmů, respektive týdeníků s českými písničkami z 30. let. Celý slavnostní akt byl ukončen společným fotografováním před památníkem společnosti CFRNA-CIDNA. Za zmínku určitě stojí, že druhý, navlas stejný, můžete vidět v Praze před budovou ÚCL, kam byl přesunut z letiště Kbely, a jehož návštěva udělala takovou radost Alexandru Bartocovi.

Bylo to vážně skvělé, obavy o výsledek dřiny při přípravách jsou rázem zapomenuty. A přiznáváme, zmocňuje se nás nadšení.  

Úterý 10. 9. 2019: Bukurešť - Příbram

Poslední den "rumunské" etapy expedice, což byla taková volnější cesta domů, začal velmi důkladnou osobní prohlídkou a trochu zdlouhavějším odbavením posádek a strojů. Nicméně jsme vše stihli na nejzazším časovém limitu podaných letových plánů a hurá na trať. Piper si letěl do Szegedu svůj IFR let, ostatní jsme letěli VFR. Při docela pěkném počasí byl let opravdu za odměnu a za necelé tři hodiny jsme již tři letadla hlásili v Szegedu, kde jsme vstupovali do EU.

Posádka Tecnamu a Fascination přiletěla o něco později, protože přistávali ještě jednou v Drobetě a Aradu. Ze Szegedu již každá posádka zamířila na své domovské letiště - a my s Jirkou jsme si dali ještě jedno malé přistání na letišti Hévíz na Balatonu, kde jsme se po dnešní slabé rumunské snídani chtěli trochu najíst. Bohužel, vše bylo zavřené, a tak jsme nepohrdli aspoň studenou vodou z kanceláře FBO.

Přelet Balatonu a úpatí Alp pod Vídní neměl chybu. Po přechodu české hranice jsme si ještě pár minut zahráli na hloubkaře a ve výši max. 1000 ft ground jsme se proplazili pod aktivními prostory právě probíhajícího vojenského cvičení. Posledním zážitkem posledního letu bylo setkání s "naším" Piperem, o kterém jsme celé odpoledne nevěděli, ale těsně před přiblížením na LKPM jsme se s ním ve vzdálenosti asi 500 ft minuli. Vlastní přistání v Příbrami byla již rutina, tak už jsme si jen cestou z letiště do Prahy ověřili, že všechny posádky šťastně dosáhly svých domácích destinací a že se již těší na další etapu našíexpedice.

Pondělí smazalo veškeré naše pochyby o zájmu o projekt CIDNA. Když jsme viděli nadšení, které naše mise v Rumunsku vzbudila, i úsilí, s jakým se naši hostitelé v Bukurešti na náš přílet připravili, bylo nám skvěle. A děkujeme všem zúčastněným posádkám, že nás v našem úsili podpořili! 

O tom, jak probíhala druhá etapa, zase příště. 

Jan Dvořák, Miloš Dermišek 

 

 

expedice_cfrna_cidna_2019_fcb_cz_final-min-min.jpg Zoom gallery

Partneři projektu:

air-france-1920x1080_4.jpg vubioj.jpg zgh.jpg download.jpg uzhujio.jpg gvbuhijo.jpg  

 


 

 

 

 Létáte do zahraničí? Toto by nemělo ve pilotní výbavě chybět. 


 


VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application


   

Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Zprávy > CIDNA 2019 > CIDNA 2019: Den po dni, etapa první
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 >
 
 
.

         Máme pro vás »

SPECIÁL B Meteo:

FR 5/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 25.10.1955 se stalo...
25.10.1955
První let uskutečnil prototyp švédského stíhacího letadla SAAB J-35 Draken.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456