Cíl Atlantik

21.12.2014

Zataženo, spodní hladina oblačnosti 4000 ft, tu a tam přeháňka, převládající odstín šedivá. To nezní jako velké lákadlo k letu. Ovšem pokud je cílem pobřeží Atlantiku a na cestě leží takové cíle jako Colmar, zámky na Loiře nebo ostrov Re, tak to stojí za chvíli čekání.

Čekáním na letišti v Benešově tedy začíná náš prázdninový výlet do země galského kohouta, země dobrého vína, kulinářského ráje, ale také země Louise Blériota, kolébky letectví. Nemohu si nevzpomenout na přednášky z aerodynamiky, kdy nám profesor Bukovský ještě za hlubokého socialismu vyprávěl, jak cestoval coby pomocník páně Kašpara do Francie, aby opatřil u Blériota nový propeler. Zdálo se nám tehdy nemožné, jen tak nastoupit do vlaku a jet do Paříže. Dnes odlétáme z Benešova, cíl francouzský Colmar, a ani s doklady si nemusíme lámat hlavu. Jediné, co nás trochu brzdí, je viditelnost.

Letadla

K odletu jsou připraveny dva stroje z flotily F AIR, Piper 28 Warrior a Socata TB 10, dvě posádky, šest odhodlaných letců. Jako první cíl, nejen pro tankování a přestávku, jsem vybral německý Rothenburg ob der Tauber. Kouzelné městečko západně od Norinberku, celé obehnané středověkými hradbami, do kterého se vchází branami jako v pohádce. Domky z hrázděného zdiva, malebné hospůdky a světe div se, také výborné víno. Oblast Franken na severu Bavorska je pověstná svým sylvánským, plným, kořenitým, ale přesto suchým vínem. Trochu mě mrzí, že budu sedět na přední sedačce, ale to ještě nevím, že naše zastávka v Rothenburgu se stejně omezí na tankování a rychlé občerstvení v letištní restauraci.

Před polednem se oblačnost trochu zvedne a viditelnost se přiblíží k 10 km. Posádka Socaty však stále studuje cosi v příručce. Travnatá benešovská dráha jaksi nejde úplně dohromady s odletem na MTOW, a jelikož bezpečnost dáváme rozhodně na první místo, nastává zajímavá improvizace. Socata odlétá do Příbrami v doprovodu jednoho stroje TECNAM P 92 JS, na jehož palubě je třetí člen posádky. V plné sestavě tedy odlétá posádka Socaty až z Příbrami, jejíž dlouhá asfaltová dráha poskytuje dostatek rezervy.

Poslední pohled na počasí, METAR Praha, Karlovy Vary, Hof a Nürnberg, všude sice zataženo, ale spodní hranice 5000 ft, to je dobré, web kamera na Přimdě dokonce ukazuje, že oblačnost se začíná protrhávat. Letíme bez letového plánu 4000 ft směr na západ. Na Praha Info jen ohlásíme naši cílovou destinaci

  • EDFR. Za chvíli uslyšíme na Praha Info

i druhý stroj OK PEK, letí také bez plánu a je trochu za námi. Nikoho jiného jsme na Praze ten den neslyšeli. Na frekvenci 130,925 MHz, určené pro komunikaci mezi letadly, koordinujeme naše rychlosti, abychom cíle dosáhli zhruba současně. Nad hranicemi nás přeháňka donutí k úhybnému manévru na sever.

.
 

Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 19.06.2002 se stalo...
19.06.2002
Steve Fossett odstartoval v balónu Spirit of Freedom ke svému úspěšnému pokusu o sólo oblet světa v balónu. Trasu dlouhou více než 33 000 kilometrů uletěl za 13 dnů, osm hodin a 33 minut.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345