Jak si můžete vaši cestu letadlem z(ne)příjemnit I.

27.12.2017

Chytré létání 17    I když máte za sebou velké množství dlouhých i krátkých letů, je každý další let novým dobrodružstvím, které si můžete hezky užít. Aby pravděpodobnost příjemného zážitku byla co největší, je dobré se na cesty letadlem, zvláště na ty dlouhé, dobře připravit. Také je dobré vědět, jaká různá překvapení vás mohou zaskočit, a radovat se, když nenastanou. 

Je důležité, kde sedíte

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016_2.jpg

Ať už kupujete letenku přímo u cestovní agentury, letecké společnosti nebo přes internet, klasické společnosti vám často dávají možnost výběru místa. Když si rezervaci místa neuděláte napřed, společnost vám jej přidělí až při odbavení a v té době už jsou obvykle dobrá místa rozebraná nebo je těžké najít vedle sebe dvě nebo tři místa.

Otázka, jaká místa jsou nejlepší, nemá jednoznačnou odpověď. Kritéria, podle kterých je cestující hodnotí, závisí na typu letadla, osobních preferencích nebo typu cesty. Pokud budete hned po příletu spěchat na letecký přípoj, je vhodné sedět co nejvíce vpředu, protože tak můžete uspořit 5–10 minut při vystupování. Na většině letišť se nastupuje a vystupuje pouze předními dveřmi a cestující ze zadní části letadla mohou čekat poměrně dlouho, než se celé letadlo vyprázdní. Pokud se vám nepodaří získat dobrou pozici pro výstup, let je zpožděný a vy spěcháte na přípoj, máte ještě možnost požádat palubní průvodčí, abyste si na konci letu směli přesednout na některé z volných míst v byznys třídě.

Nejméně dvakrát jsem na přestupní spoj doběhl jako poslední a hned za mnou se dveře letadla zavřely. Těch pár minut získaných rychlejším vystoupením z letadla se tak najednou přeměnilo v mnoho ušetřených hodin. Když jsem naopak jeden spoj v Záhřebu minul, protože jsem seděl v poslední řadě a vystupoval jako poslední, drncal jsem se pak do Curychu asi 20 hodin vlakem, jelikož jsem nechtěl čekat jeden a půl dne na další spoj. 

Jak chytře létat?
”Flying

Přečtěte si také další díly seriálu Chytré létání.
Dočtete se v nich například o tom, jak vůbec funguje letecká linka nebo systém řízení letového provozu či jak je možné, že letadlo vlastně vůbec dokáže vzletět.

Dlouhé nohy a dobrý výhled

Jestli nespěcháte a je pro vás důležité být v blízkosti toalet, pak volte zadní řady, protože přední řady v ekonomické třídě u letadel krátkého a středního doletu téměř vždy smějí používat jen toalety vzadu. Mimo dlouhé cesty je někdy také složité se tam probít během servírování občerstvení na palubě. Ze sedaček u okna v zadních řadách je také lepší výhled z letadla, protože pod vámi není křídlo. Pokud se týká výběru řady, je také dobré vzít v úvahu, že ne všechny řady mají stejnou rozteč (vzdálenost mezi jednotlivými řadami sedadel). Větší rozteč mají řady, které vedou k nouzovým východům.

Máte-li dlouhé nohy, nebo prostě chcete mít více pohodlí, můžete si vybrat právě řadu u nouzového východu. I tento výběr má však svůj háček, protože musíte být připraveni palubnímu personálu potvrdit, že jste schopni v případě potřeby dveře nouzového východu otevřít. Na těchto místech nesmějí proto sedět děti a senioři. Některé nízkonákladové společnosti již za tato místa začínají účtovat speciální příplatek, protože je o ně největší zájem. Například na letadlech Airbus 340 však prostřední nouzové východy často sousedí s toaletami, jejichž neustálé splachování nemusí být příjemné – takže nohy máte natažené, ale spát kvůli nepříjemnému opakovanému hluku na toaletě stejně nemůžete…

Nejméně populární jsou prostřední sedačky tam, kde jsou vedle sebe tři nebo více míst. Pokud vás letí více, můžete být umístěni každý v jiné prostřední sedačce kdekoliv v letadle a cesta vám pak neubíhá tak příjemně, jak by mohla ve společnosti vašich přátel nebo rodiny. Když letíte dva a ani jeden nechce prostřední sedačku, je dobré řešení si vybrat dvě místa do uličky v jedné řadě. Sedíte pak prakticky vedle sebe jen s tím, že je mezi vámi ulička.

banner_s2_fr_1_2018_300x300.jpg

Na kraj!

Pro silnější povahy se ještě nabízí možnost rezervovat si krajní sedadla (okénko a uličku) s nadějí, že prostřední sedačka bude prázdná. V případě, že letadlo není zcela plné, je velká pravděpodobnost, že prostřední sedačka prázdná zůstane, protože není atraktivní a nebude o ni zájem. A kdyby na ní někdo přece jen měl sedět, tak mu vždycky můžete nabídnout okénko nebo uličku a sami se usadit vedle svého spolucestovatele. Prostřední sedačku totiž každý rád vymění. Tato alternativa je ale možná jen při rezervaci sedačky přes internet, protože žádný rezervační agent v letecké společnosti vám rezervaci dvou míst tímto způsobem neudělá. 

Otázka, zda je lepší sedačka u okénka, nebo v uličce, je velmi osobní. Chcete například sledovat celou cestu okénkem a vidět, co se děje. Také si můžete přát se zabořit, nebýt rušeni a usnout. V tom případě je logicky lepší sedačka u okénka. Problém sezení u okna ale zase znamená, že když se potřebujete projít nebo jít na toaletu, musíte se omlouvat svým sousedům a oni musí vstávat s vámi.

Také když si potřebujete vyndat něco z příručního zavazadla uloženého nad vaší hlavou, není to jednoduché. Prostřední sedačka vám dává nejméně soukromí a musíte být opatrní se svými lokty na obou stranách. Pokud máte prostřední sedačku, musíte jak vstávat se svým sousedem od okénka, tak prosit o vytvoření místa svého souseda směrem k uličce. Sedačky do uličky jsou pak dobré zejména z pohledu nejjednoduššího vystupování, procházek a cest na toaletu, jednoduchého přístupu do příručního zavazadla nad vaší hlavou i pro komunikaci s palubními průvodčími. Jestli máte dlouhé nohy nebo je potřebujete trochu procvičovat, místo do uličky vám nabídne nejlepší možnost, protože si je tam můžete prostě vysunout. 

Vše o letecké dopravě
”Flying

Letadla, dopravci, rádce cestujícího aneb Vše co vás zajímá o létání, najdete v naší sekci Letecká doprava.

Dalšími kritérii pro volbu místa může být například dobrá viditelnost promítacího plátna, možnost plného sklápění opěrek sedadel (to obvykle nejde v poslední řadě před přepážkou), sousedství s toaletami (hluk ze splachování, čekající cestující) nebo možnost přebalení nemluvňat. Kvůli dobré orientaci na letadlech společnosti, se kterou letíte, je dobré se podívat na www.seatguru.com nebo www.seatexpert.com. Zde najdete plánky míst na letadlech nejen podle typů, ale také podle leteckých společností.

Tato informace je důležitá, protože jednotlivé typy letadel mohou mít u různých společností různý počet míst, řad, toalet nebo kuchyní. Na zmíněných webových stránkách najdete také vyhodnocení kvality sedaček a další kritéria pro jejich výběr. Nejlepší samozřejmě je, když můžete najít tři volné sedačky vedle sebe, zdvihnout jejich opěradla, vzít si polštář, deku, stínítko přes oči, ucpávky do uší a většinu dálkového letu prospat. Usnout na celou cestu se vám však podaří jen zřídka. Proto správný a včasný výběr sedaček může mít na pohodlí vaší cesty zásadní vliv. 

Změna je možná

Pokud na vás vyšlo místo, které se vám nelíbí, a dveře letadla se zavírají, máte ještě jednu možnost se propracovat k více prostoru nebo příjemnějšímu místu. Když letadlo není plné, během chvíle mezi zavřením dveří a zahájením bezpečnostních prezentací se porozhlédněte, zda není ve vašem dosahu místo, které by se vám líbilo více. Pokud je, neváhejte a přesuňte se na něj, protože když budete otálet, někdo jiný bude rychlejší a vy o místo přijdete. 

Jestliže považujete třináctku za své šťastné číslo a chtěli byste sedět v řadě 13, budete ji u mnoha leteckých společností marně hledat. Některé společnosti vycházejí z toho, že třináctka je číslem nepříjemným, tudíž řady číslo 13 vynechávají. Po řadě 12 tedy následuje řada 14. Mezi společnosti, které vynechávají třináctou řadu, patří v našich krajích například německá Lufthansa. 

Jak se připravit na dlouhý let 

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016_2.jpg

Vždycky to nejde, ale když máte možnost, je určitě dobré být na letišti dříve, než je povolené minimum. Ať už tedy jedete městskou dopravou, taxíkem, svým autem či jinak, nebudete prožívat hned při cestě na letiště stres, zda odlet stihnete. Zejména jeďte na letiště dřív při odletu z měst, kde neznáte přesně situaci v dopravě. 

Než nastoupíte do letadla na dlouhou cestu, doporučuje se obvykle jít třeba do posilovny nebo na delší procházku či jinak své tělo procvičit. Snížíte tím pravděpodobnost problémů s krevním oběhem nebo žilami, které se mohou po dlouhém sezení na dálkových letech projevit. V letadle pak je dobré se jen přezout do návleků a chvílemi si trochu zacvičit nebo se projít.

Nemoci a létání
”fr_int”

Bojíte se létat? Zápolíte s Jet legem? A co létání a těhotenství? To a další pohled na zdravotní souvislosti létání se dozvíte v naši sekci Nemoci a létání.

Jestliže máte citlivé uši, dá se to řešit žvýkačkou nebo bonbóny. Použitou žvýkačku jen raději nelepte zespoda na sedačku, ani ji nedávejte do popelníku nezabalenou, pokud ovšem nechcete, aby vás uklízecí personál dlouho proklínal. Jestli jste nachlazení nebo máte rýmu, je určitě dobré si na cestu koupit kapky do nosu. Zabráníte tak nepříjemným bolestem způsobeným změnou tlaku při stoupání a klesání letadla i dočasnému zhoršení svého sluchu. Teplota v kabině letadel je regulována palubním personálem, a tak, pokud máte otužilou letušku, může vám být během letu i zima. Mějte proto po ruce i teplejší oblečení. 

Dovezte mě na letiště včas

Že člověk není dostatečně předvídavý nikdy, mi ukázala situace, kdy jsem na letiště v Praze Ruzyni přijel téměř pozdě i přesto, že jsem tam odjel o hodinu dříve, než by bylo obvykle třebal. Ten den totiž kladenskou dálnici začal kdosi ještě před odbočkou na letiště opravovat, a tak se doprava na ní prakticky zastavila. Cesta, která mi obvykle trvá 15 minut, se tak protáhla asi na hodinu a čtvrt. 

Jeden z mých nejhorších zážitků při cestě na letiště byl v Saigonu, kde jsme si sice dali poměrně dost času, abychom dojeli na letiště včas, ale zjevně jsme nepočítali se všemi eventualitami. Sobotní večer je totiž chvíle, kdy úplně všichni lidé v Saigonu vezmou své motorky, skútry, kola, auta, náklaďáky a vyrazí do ulic. Cesta nejdříve ubíhala docela slibně, ale problém nastal asi dva kilometry před letištěm, kde je velká křižovatka. Ta byla naprosto zablokovaná a pohybovat kamkoliv se nemohli ani lidé na skútrech, takže naše auto nemělo šanci vůbec.

Asi po půl hodině čekání, troubení a nervózního žertování nám můj vietnamský kamarád navrhl, abychom z auta vystoupili a utíkali na letiště pěšky. Tahle představa se mi vůbec nelíbila, zvláště při pomyšlení na naše dva kufry a při pohledu na zcela tmavou silnici s mnoha dírami, vedoucí k letišti. Nakonec se zácpa trochu uvolnila, nám se podařilo projet a letadlo jsme stihli. Samozřejmě nás zbrzdilo ještě nekonečné odbavování a pasová kontrola. Zbytečně jsme tak přišli o příjemnou chvilku občerstvení i odpočinku v salonku byznys třídy a hlavně jsme byli při nástupu do letadla zcela vystresovaní. Je proto vždy dobré si v méně známých místech ještě chvíli přidat a dorazit na letiště včas a v pohodě. Je třeba si uvědomit, že městské zácpy, drobné nehody a dopravní problémy nejsou v přehlcených metropolích výjimkou, ale spíše pravidlem. 

Zoom gallery

Na poslední chvíli

Problémy mohou nastat nejen cestou na letiště, ale samozřejmě také na letišti samém. Fronty na odbavení, odevzdání zavazadel nebo na pasovou kontrolu mohou být nekonečné stejně jako další nekonečná fronta na bezpečnostní kontrolu. Když pak zvládnete i tuto záležitost, pravděpodobně zjistíte, že nástupní místo do vašeho letadla je umístěno úplně nejdál a vám nezbývá než klusat, vrážet do lidí, omlouvat se, uhýbat, stírat si pot z čela a případně křičet na děti nebo manželku, aby přidaly.

Katalog leteckých dopravců
”Flying

Podívejte se do našeho katalogu leteckých dopravců. Vše podstatné o jednotlivých společnostech najdete zde.

Na letadlo doběhnete, když už vás volají k nástupu jménem a slibují, že budete vyloučeni z přepravy. Do letadla vtrhnete s omluvnými úsměvy a udýchaní si razíte cestu do některé z posledních řad. Když se tam nakonec probojujete, zjistíte, že už nemůžete najít žádný prostor pro své příruční zavazadlo, letuška vám nedovolí si jej položit na zem a jste zase v pasti. Z té vám nakonec letuška nebo někdo z cestujících pomůže tím, že trochu místa přece jen najde a vy si konečně můžete sednout a radovat se, že jste vše stihli. Pokud si však dáte trošku víc času, může vše vypadat úplně jinak a vy si můžete čas na letišti i hezky užít a hlavně se nervově zcela nevyčerpat. 

Jestliže se dostanete do situace, že odlet prostě nemůžete stihnout – např. neřešitelná zácpa, nehoda, katastrofické počasí – je nejlepší zavolat vaši leteckou společnost a o svém problému jim říci rovnou i s dotazem na možnost zajištění náhradní přepravy. Pokud se totiž jen nedostavíte k odletu, mohla by s vámi pak letecká společnost zacházet tak, že jste prostě nedodrželi podmínky přepravy, a nenabídne vám žádnou alternativu. 

Nastupovat!

Vlastní nástup do letadla organizují letecké společnosti různým způsobem. Podle vnitřních postupů jednotlivých společností cestující nastupují buď jen tak, jak přicházejí do fronty k nástupu, podle řad, ve kterých sedí (poslední řady nastupují obvykle nejdříve), nebo podle tzv. zón, což je kombinace řad a umístění sedaček. Když máte větší příruční zavazadla, měli byste se dostat do letadla co nejdříve, dokud je pro zavazadla ještě dostatek míst v úložných prostorech. Jestli takovou starost nemáte, jste na lince klasického dopravce a máte přidělené místo, pak se do letadla nemá cenu tlačit moc brzy. Nastupovat mezi posledními je příjemné a netrávíte v letadle zbytečně více času, než je potřeba. Ve snaze snižovat složitost nastupování i objem příručních zavazadel dnes již některé společnosti přicházejí i s přednostním nástupem pro cestující bez větších příručních zavazadel.

Když váš soused nevoní a jiné dobroty

Poměrně dlouho jsem se zde věnoval kritériím při výběru nejlepší sedačky. Situace je ale podobná, jako když si kupujete byt v novostavbě – nevíte nic o svých sousedech. Pro vaši pohodu je samozřejmě ale také důležité, kdo sedí vedle vás i za vámi nebo před vámi. Pro výběr míst z tohoto pohledu už je bohužel každá rada drahá, protože při volbě místa nemáte informace o pohlaví, věku, atraktivnosti, zajímavosti, tloušťce, jídelních zvycích, dodržování osobní hygieny, vztahu k alkoholu, síle hlasivek, intro či extravertnosti vašich sousedů a sousedek.


”x”

Ve FR 1/2018 si přečtete například tyto články. Na stáncích je časopis ke koupi od 21. prosince 2017.

Členům Klubu Flying Revue časopis doručíme až domů (za zvýhodněnou cenu).

Takže se vám může lehce stát, že sice máte skvělé místo do uličky v řadě s větším prostorem na nohy, dobrým výhledem na promítací plátno, ne moc vzadu a ne moc vpředu a ne daleko od toalet, ale: vedle vás sedí potící se, rychle dýchající tlouštík s kavalírským přístupem k osobní hygieně, jehož špeky silně přesahují do vašeho prostoru, a na dalším sedadle vedle něj pak jeho žena, která má nastydlý močový měchýř, a tak vás opakovaně staví do pozoru, aby mohla absolvovat další zdravotní procházku.

Přes uličku pak sedí muž, který se na cestu posílil alkoholem, jehož hladinu stále doplňuje a našel ve vás takové zalíbení, že se s vámi chce neustále dělit o svou životní filozofii, politické názory i své hodnocení atraktivnosti stevardek. V řadě za vámi pak sedí mladá maminka obklopená z obou stran neustále se hádajícími dětmi, které marně uklidňuje, a snaží se jim vysvětlit, že kopat do vaší sedačky nebo tahat vás za vlasy je e-e. K tomu před vámi sedí mohutný svalovec, který vám při prudkém dosednutí vylije na klín horkou kávu postavenou na vašem jídelním stolečku. Vedle svalovce sedí dvě dámy, které se neviděly alespoň dvacet let a nyní potřebují vše dohnat. Hlasitě si vyprávějí o svých životních osudech, strastech a radostech, a vy se tak nechtěně dozvíte jejich manželské a finanční problémy do nejmenších podrobností. 

Pozitivně a jako podnikatelskou příležitost ocenili výběr sousedů při cestování letadlem majitelé portálu www.airintroductions.com. Na této adrese totiž nabízejí možnost najít pro váš let souseda nebo sousedku s podobnými cíli, zájmy či prostě hledajícími seznámení. Slibují, že čas strávený cestou vám uběhne příjemněji, rychleji a že navíc můžete najít někoho, s kým vám bude dobře mnohem déle než jen během letu. Údajně i pracovníci odbavení letů se někdy baví tím, že vedle sebe umístí muže a ženy, kteří se jim zdají, že se k sobě hodí, nebo které naopak chtějí za něco potrestat tím, že vedle nich usadí nepříjemného souseda nebo sousedku. 

Série a seriály
”fr_int”

Navštivte i ostatní seriály Flying Revue. Povídání s českými leteckými legendami, Pilotní tipy, Chytré létání a další.

Vaše zážitky na naši hlavu

Pokud je situace takováto nebo podobná, zbývá už jen se také trochu napít tvrdého drinku, dát si ucpávky do uší, klapky na oči, zachumlat se do deky a snažit se usnout. Zvláště otrlí cestovatelé doporučují předstírat záchvat těžkého kašle či žaludeční nevolnosti. Když vydržíte, působíte věrohodně a v letadle jsou ještě volná místa, vaši sousedé se sami a rádi rychle přemístí. Musíte prostě být svému okolí ještě o něco nepříjemnější, než je okolí nepříjemné vám.

Sám jsem si to prověřil ve skutečnosti, kdy jsem na cestě z New Yorku kašlal a pak i zvracel tak intenzivně, že jsem nakonec seděl na čtyřech sedačkách sám. Radost mi pak trochu zkazil fakt, že mi byla po příletu do Prahy diagnostikována prasečí chřipka. Alternativně si můžete začít dělat poznámky o chování cestujících kolem vás, svých nepříjemných pocitech, vše sepsat a svůj příběh umístit například na www.flightsfromhell.com v angličtině nebo poslat na v češtině. Zážitky z cest letadlem se stávají novou, samostatnou literární kategorií, která má neomezený rozsah námětů, protože ještě vždycky se můžete setkat se situací, která je jedinečná a může vám přinést dosud nepoznané zážitky. 

Tady všude seděl(a)

Řada leteckých společností začíná řešit problematiku obézních cestujících, pro které je jedna sedačka málo. To je způsobeno skutečností, že je takových cestujících stále více, a také tím, že letecké společnosti prohrály již několik soudních sporů. Britská společnost Virgin Atlantic například v roce 2002 musela zaplatit kompenzaci 13 000 liber své cestující, která utrpěla dokonce zranění tím, jak ji z poloviny zasedla její 180 kg vážící sousedka. V žalobě poškozená popisuje, jak se přes ni sousedka přelila, její rameno bránilo poškozené v dýchání a ta z toho všeho měla ještě na noze pohmožděniny. Žaloba také pobouřeně zmiňuje, že manžel obézní paní, znalý situace, seděl raději v sedačce za ní, a nikoliv vedle ní.

V jiném případě musela společnost Air France zase kompenzovat obézní cestující (170 kg) letící z Dillí do Paříže, která musela původně zaplatit za použití druhého sedadla. Air France spor prohrála a musela cestující vrátit jízdné za druhou sedačku a ještě přes 11 000 dolarů jako kompenzaci. V prosinci 2009 pak někdo z palubního personálu vyfotil člověka, který se prostě nevešel do sedačky, a tak během letu stál a z poloviny zabíral uličku. Tuto unikátní fotku můžete najít, když si do vyhledávače vložíte „obese man American Airlines“. 

Je zcela zřetelné, že extrémně obézní cestující představují problém nejen pro své sousedy, ale také pro sebe samé, protože nemohou být přepravováni bezpečně – nestačí jim ani místo v sedačce, ani délka bezpečnostních pasů, i když se použijí nástavce. Společnosti proto nechtějí, aby se obézní cestující spoléhali na to, že vedle nich bude volno, ale aby si prostě druhé místo koupili hned s letenkou. Air France přišla od dubna 2010 s nabídkou refundovat platbu za druhou sedačku v případech, kdy bude na letadle volné alespoň jedno místo. Jiné společnosti prostě účtují plnou cenu. Věřme, že letecké společnosti přijdou s řešením, které problém obézních cestujících vyřeší ke všeobecné spokojenosti. 

Au!

Pokud sedíte v ekonomické třídě, sedíte na sedačce do uličky a dřímáte nebo čtete, nezapomeňte, že se zezadu uličkou najednou může přihnat palubní průvodčí tlačící vozík s jídlem nebo pitím či spíše s palubním prodejem a váš vysunutý loket nevidí či jej bude ignorovat. Náraz těžkého vozíku do vašeho loktu může být situací, kterou si pak sice nadlouho zapamatujete, ale byli byste raději, kdyby k ní nedošlo. Je proto lepší si vnější ruku držet ve vnitřním prostoru svého sezení. Podobně je to i s nohou blíže uličce, kterou si vysunete právě ve chvíli, kdy kolem vás bude projíždět vozík nebo kdy půjde ten mohutný chlapík před vámi na záchod, a vaše noha bude tím či jiným způsobem pohmožděna.

Další fyzické nebezpečí pro vaše tělo přinášejí malé rozteče mezi sedačkami. Rozteče mohou být stejně dlouhé nebo trochu kratší než délka vašich stehenních kostí. To můžete do určité míry vyřešit tím, že si sednete trochu šikmo. Když si ale cestující před vámi bez ptaní, rychle a naplno sklopí svoje opěradlo, může vám pohmoždit kolena. Nevěděl jsem, co pro tyto případy doporučit, a tak mám radost, že se mi podařilo najít řešení v podobě chrániče kolen, který je pro cesty letadly spořivých společností nabízen na www.kneedefender.com. Jedná se ale o zařízení zabraňující člověku před vámi sklopit své opěradlo, takže jeho použití může vytvořit určité sousedské napětí. Možná že by se daly využít i chrániče pro skateboard. 

Jinde zmiňuji možnost použít ucpávky do uší jako obranu proti příliš hlučným spolucestujícím. S důvtipem lze užít sluchátka s potlačením hluku. Můžete pak sledovat film, poslouchat svůj I-pod, MP-3 přehrávač či jinou hračku a okolním hlukem budete rušeni minimálně.  

Dokončení ve čtvrtek 28. 12. 2017

-fr- 

Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek. 
  

logo_fr_transp.jpg

banner_s2_fr_1_2018_220pix.jpg

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpgb752_titulní_icelandair.jpgzahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016_2.jpg

Flying Revue > Letecká doprava > Chytré létání > Jak si můžete vaši cestu letadlem z(ne)příjemnit I.
.

Pilotní legendy:

FR 1/2018: Už jsi četl?

Inzerce: 

..
12345

Živě z dráhy 06/24:

Novinka: Palubní desky

Inzerce

Reklama

Klíčenky pro piloty

Trička pro piloty

Speciál pro piloty:

Edice Flying Revue:  

..
12345

Kalendárium:

Dne 17.01.1963 se stalo...
17.01.1963
Experimentální raketoplán North American X15 A pilotovaný Joe Walkerem dosahuje výšky 82 600 m (271,000 feetů). Díky dosažené výšce letu se tak Walker stává oficiálně astronautem.
zavřít

Práce v letectví:

Předplatné:

..
1234

Přednášky, kurzy FR:

Knihy:

..
12

Naši partneři:

..
12345