Expedice DUBAI 2025 - návrat - Messolonghi - Rijeka

3.12.2025

Úterý 2. prosince 2025

Ráno před osmou v Messolonghi vypadalo počasí dobře. Slunce vycházelo nad obzor a na nebi byla jen řídká vysoká oblačnost. Metar letiště Ioannina byl však neúprosný a ukazoval, že toto letiště, přes které jsem plánoval opustit Řecko je zavřené kvůli mlze a nízké oblačnosti. Prověřil jsem čas západu slunce v Příbrami a spočítal si nejpozdější možný odlet z Messolonghi i následně z Ioanniny, abych se na své domovské letiště dostal za světla. Měl jsem rezervu asi hodinu a navíc mi předpověď ukazovala vítr do zad. Dal jsem si tedy nejpozdější možnost odletu z Messolonghi v 9.30 místního času a začal jsem připravovat letadlo. Ve tři čtvrtě na devět ukázal meter marginální VFR podmínky, a tak jsem začal věřit, že odletím. Pět minut po deváté aktualizovaný metar potvrdil další zlepšení, a tak jsem vyrazil na asi čtyřicetiminutový let na mezinárodní letiště Ioannina ležící v horském údolí.

východ slunce v MessolonghiZoom gallery
východ slunce v Messolonghi

Během letu mi info služba hlásila, že se podmínky v Ioannině opět zhoršují a co prý budu dělat, kdybych nemohl přistát. „Vrátil bych se do Messolonghi“, byla ta nejjednodušší a nejrychlejší odpověď, kterou jsem mohl dát. Doufal jsem ale, že alespoň marginální podmínky vydrží a já přistanu. Nakonec to vyšlo, v 9.50 jsem sednul, na rampě už na mě čekala mladá pracovnice SkyServ, která mě odvezla na pasovou prohlídku a v 10.20 jsem byl zpět u letadla. Svůj odlet plánovaný na 10.30 jsem tedy stihnul a těch pět a půl hodiny letu do Příbrami bych měl zvládnout do půl čtvrté, tedy asi hodinu a půl před soumrakem.

banner_s2_kniha_na_limit_cz_640x200.jpg

Severně od letiště Ioannina jsou hraniční hory mezi Řeckem a Albánií vysoké přes dva tisíce metrů.

Bylo vidět, že jejich vrcholky končí v mracích, a tak jsem se rozhodl letět nejdříve na západ k ostrovu Korfu a zde se pak stočit na severozápad a pokračovat podél pobřeží Jaderského moře. Je to asi o 20 minut delší, ale není potřeba se obávat namrzání a IMC podmínek. Let ubíhal příjemně, vítr do zad mi pomáhal udržovat rychlost kolem 300 km/h, a já jsem se těšil, že bych mohl být už někdy kolem půl třetí našeho času v Příbrami.

finále na dráhu letiště IoanninaZoom gallery
finále na dráhu letiště Ioannina

Durres, Ulcinj, Tivat, Dubrovnik, Hvar, Brač, Split, Zadar – hezké pobřeží, malebné ostrovy… U Zadaru jsem se dostal do těžkého deště a nedaleko se taky párkrát zablesklo. Sklesal jsem na 1500 stop, abych viděl na hladinu a pokračoval jsem. Pak se na chvíli udělalo zase hezky. Toho jsem využil a začal jsem studovat čerstvé metary, které stahoval SkyDemon vždy při přeletu nějakého ostrova. Severně od Lublaně až do Prahy nebylo jediné otevřené letiště a situace se nezlepšovala ani s postupujícím časem.

marshalka letiště IoanninaZoom gallery
marshalka letiště Ioannina
   rozlučková fotka před odletem z IoanninyZoom gallery
rozlučková fotka před odletem z Ioanniny

Nejvíce jsem sledoval Maribor, který je už v blízkosti alpských velikánů. Teplota tam byla konstantní – nula stupňů, vlhkost t 100%, dohlednost 500 m a základna oblačnosti 500 stop. Prostě optimální podmínky pro namrzání i pro ztrátu orientace. Pořád jsem ale doufal, že se to zlepší než doletím na konec Jaderského moře k Rijece. Před Rijekou přišla ale další drsná dešťová přeháňka. Zeptal jsem se řídícího stanoviště Pula radar, jak vidí počasí severně od Rijeky a on mi řekl, že bych kvůli horám a mrakům musel vystoupat do 7500 stop. To jsem riskovat nechtěl, protože jsem se obával námrazy a totální ztráty kontaktu se zemí pravděpodobně až do Příbrami. Oznámil jsem mu proto, že divertuji do Rijeky. Okamžitě mě tam nasměroval a já jsem přeladil na Rijeka Tower. Přistání bylo bez problému, protože vládlo bezvětří a mraky zde byly ve výšce asi 3000 stop.

meteo situace nad střední EvropouZoom gallery
meteo situace nad střední Evropou
    meteo situace nad střední EvropouZoom gallery
meteo situace nad střední Evropou

Po přistání v Rijece jsem šel za místním meteo člověkem, abych s ním situaci probral. Ten mi ukazoval záběry z různých kamer po mé trase a všech těch místech byla evidentně špatná viditelnost. Let mi rozhodně nedoporučoval ani dnes a ani zítra. Požádal jsem ho, jestli bych to mohl probrat ještě s někým dalším a on ochotně zavolal jejich hydrometeorologický ústav a tam mě předal prý té nejlepší specialistce na letecké počasí. Ani ta mi neudělala radost a dokonce tu špatnou prognózu protáhla až do pátku s tím, že nejdříve by se mi mohlo podařit letět v sobotu, ale spíše až v neděli. Letět dříve mi rozhodně nedoporučovala.

Shark na stojánce letiště Rijeka musí čekat až se pro něj vrátímZoom gallery
Shark na stojánce letiště Rijeka musí čekat až se pro něj vrátím
   letiště RijekaZoom gallery
letiště Rijeka

Pochopil jsem, že bude rozumnější se přírodě nevzpěčovat a rozhodl jsem se tedy dál neletět. Představa, že budu ale čekat 4 dny v Rijece a stále studovat počasí a snažit se vykoukat vhodnou příležitost, se mi nelíbila. Rozhodl jsem se tedy, že letadlo nechám v Rijece a sám se vrátím do Prahy autobusem. Koupil jsem si hned přes mobil jízdenku na přímý autobus s odjezdem v 9 hodin večer a příjezdem v 9 hodin ráno. Nyní už asi hodinu v tom autobuse sedím. Jedeme často mlhou a občasným deštěm.

Text a foto: Jiří Pruša

 

Flying Revue > Flying Revue > FR informuje > Expedice DUBAI 2025 - návrat - Messolonghi - Rijeka
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Váš originální kryt na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
1234

KURZ Leden 2026:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 03.12.2003 se stalo...
03.12.2003
První vzlet prototypu Honda HA-420 HondaJet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: