Jak na výcvik MEP 2.

21.12.2014

Je náročné ovládnout dvoumotorák pro pilota se zkušenostmi pouze z jednomotorového letadla? P2006T od Tecnamu zkrotíte vcelku snadno. V minulém čísle jsme rozebrali základní teoretické znalosti a nyní nás čeká vlastní létání. Tak hurá do kabiny!

První start s novým letadlem je pro mne vždy vzrušující. Obzvláště pokud se jedná o zcela novou kategorii letadel. Ve twinu jsem se již vezl, vím jak akceleruje, jak stoupá a obratně létá, ale nyní je to poprvé skutečně jen na mně. Úkony, odbrzdit parkovací brzdu, poslední „life check“ a obě plynové páky posouvám plynule naplno dopředu. Twin se zmítá na zabrzděných kolech na prahu dráhy 27 benešovského letiště. Kontrola dosažených otáček vrtulí a tlaku plnění a odbrzďuji. Twin rychle vyráží kupředu a já si vychutnávám úžasný pocit za jeho berany. Vmc, Vr, odpoutat, Vy, přechod do stoupání, zabrzdit a zavřít kola, nastavit vrtule na stoupací režim, chvilku počkat do 300 stop, zavřít klapky, vypnout přídavné palivové pumpy. To je vše. Twin stoupá přes 1200 ft/min a za chvíli budu moci nastavit horizontální režim letu. Vše tu jde rychle za sebou, protože toto letadlo rychle letí.

Letové režimy P2006T jsou jednoduché. Jejich zvládnutí vám nebude dělat problémy ani v případě, že nemáte zrovna velký nálet či rozsáhlé zkušenosti z komplexních letadel. Řízení je svěží, a přitom nevyžaduje přílišnou pozornost pilota, síly v řízení jsou příjemně vyvážené. Twin je celý konstruovaný jako lehké letadlo, maximální vzletová hmotnost činí pouze 1180 kg. Základní letové úkony jsou nezáludné a všechny ovladače jsou umístěny přehledně, proto je zvládnutí letových postupů zcela intuitivní.

První lety

Stoupám do 3000 stop, což v okolí benešovského letiště odpovídá výšce asi 500 metrů nad terénem. První část osnovy přeškolení na vícemotorová letadla je zaměřena na nácvik techniky jednoduché pilotáže. Postupně se začínám s letadlem sžívat a v kabině twina se orientuji lépe a lépe. Zkouším si mírné i ostřejší zatáčky, lety na nízké i vysoké rychlosti a varování před pádovkou až pád. Postupně zkouším několikrát změnit hladinu letu, abych si zažil postupy pro cestovní stoupání a klesání. Přeci jen je zde oproti Cessně 172 anebo Echu, se kterými létám asi nejvíce, o jednu páčku víc – o stavění vrtule. Tedy vlastně o jednu dvojpáčku. Můj trpělivý instruktor Mirek Rohel mne už poněkolikáté upozorňuje, abych po změně režimu letu sesynchronizoval otáčky obou vrtulí. Kmitavý až vrnivý zvuk vrtulí při neshodných otáčkách slyším a uvědomuji si jej, ale stále jsem si nezvykl na něj reagovat a něco s tím udělat.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345