Jump Jet odchází

21.12.2014

Hawkery Harrier odcházejí ve Velké Británii do výslužby. Správný okamžik, abychom ještě jednou a naposledy navštívili jejich piloty na palubě letadlové lodi Ark Royal.

Letová paluba dokáže být za plavby severním Atlantikem velmi nehostinným místem. Divadlo, které dnes nabízí, však stojí za trochu zimy a nepohodlí. Jsme uprostřed rušného letového dne během spojeneckého cvičení Auriga 2010 a k vlajkové lodi HMS Ark Royal se vrací Harriery

1. perutě RAF. Piloti Harrierů 1(F) Sqn. mají teď za sebou téměř dva měsíce náročného létání a simulovaných bojů nad vodami severního Atlantiku u východního pobřeží Spojených států. Dlouhodobé nasazení strojů a pilotů jednotky Joint Strike Wing během operace Herrick nad Afghánistánem nutně otupilo dovednosti potřebné pro bojové operace z letadlových lodí a cvičení Auriga se stalo vítanou možností je opět oprášit . Při pohledu na Harrier GR.9 velitele wingu Dava Hainese, který právě dosedl na palubu „Arku“, je obtížné si představit, že historie tohoto zvláštního stroje začala již před téměř padesáti lety.

Vývoj

Historie tohoto výjimečného stroje začala na rýsovacích prknech společnosti Hawker v druhé polovině padesátých let. Prototyp stroje, tehdy označeného Hawker P.1127, poprvé vzlétl v roce 1960 a po úspěšných testech bylo objednáno devět kusů již pod označením Hawker Siddeley Kestrel, jež začaly létat v roce 1964. RAF nakonec objednalo modifikované letouny P.1127/Kestrel pod označením Harrier GR.1 v roce 1966. Odsud pak vedla cesta k dalším vývojovým modifikacím včetně specializované námořní varianty pod označením Sea Harrier FRS.1, která do služby u Royal Navy vstoupila v roce 1980. Sea Harriery, startující z letadlových lodí třídy Invincible pomocí speciálních ramp na jejich přídích, pak přinesly typu neoficiální přezdívku „Jump Jet“, jež se částečně rozšířila i na následující varianty typu. Druhou generaci Harrierů pak na britské straně představovaly především verze GR.5, GR.7 a GR.9, přičemž poslední dvě z nich operovaly v posledních letech i z palub letadlových lodí a typ GR.9 na čas nahradil Sea Harriery i u operačních perutí Royal Navy.

.
 

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 16.06.1909 se stalo...
16.06.1909
Poprvé v historii došlo ke komerčnímu prodeji létajícího aparátu. Glenn Curtiss prodal jeden ze svých letounů zájemci za 5000 dolarů.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345