L-29 Delfín na steroidech

16.12.2014

L-29 Delfín na steroidech
L-29 Delfín na steroidech
L-29 Delfín na steroidech

Československý letecký průmysl dal světu mnoho výborných letounů, z nichž některé dodnes plní v různých koutech světa své původní poslání. Jiné se pro své přitažlivé tvary a dobré letové vlastnosti staly vyhledávanými leteckými veterány, či stále slouží jako sportovní letouny. Není žádným tajemstvím, že do Spojených států našlo po roce 1989 a rozpadu východního bloku cestu mnoho původně cvičných letounů Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros, které se za Atlantikem staly nejen hvězdami leteckých dnů, ale vlastně založily vlastní kategorii „proudových sportovních letounů“. S návratem kategorie proudových letounů do Rena, Mekky leteckých závodů kolem pylonů, se letouny československé výroby staly i vyhledávaným sportovním náčiním. Od roku 2007 nevyhrál závod třídy Jet jiný letoun než L-29 Delfín, pardon, Viper. Co že je to vlastně zač a jak náš delfínek k takové rychlosti přišel?

Přichází Aero Enterprises, Inc.

Dostupnost relativně levných jetů v podobě československých L-29 a L-39 dala novou příležitost k dobrému obchodu řadě společností, které se zaobíraly údržbou warbirdů, či podobných vysokovýkonných letadel. Jednou z těch, jež se včas chopily příležitosti, se stala i Aero Enterprises, Inc. ze státu Delaware. L-39 z jejích dílen si brzy našly cestu k novým zákazníkům, řada z nichž začala cvičné Albatrosy používat k simulovaným vzdušným bojům. V hangárech Aero Enterprises však stálo i několik strojů L-29, ty však novým zákazníkům nemohly nabídnout dostatečný výkon. Majitel společnosti Dave Cannavo Delfínu zcela propadl a spolu se svými kolegy přemýšleli, jak výkony Delfínů výrazně posunout směrem vzhůru. Řešením se stala výměna pohonné jednotky. Dave znal historii Delfínů natolik dobře, aby věděl, že první prototyp XL-29, který vzlétl poprvé 5. května 1959, poháněl britský motor Bristol Siddeley Viper. Zatímco sériové letouny L-29 využívaly motorů Motorlet M701, britský Viper byl dále vyvíjen a jeho další verze se staly pohonnými jednotkami letounů jako BAC Strikemaster, Aermacchi MB-339 nebo SOKO J-22 Orao. I díky tomu jsou tyto motory stále dostupné. Projektová studie ukázala, že přestavba Delfínů na pokročilé verze motorů Viper je možná, a Aero Enterprises přistoupila k přestavbě prvního z Delfínů. Zalétání a zkušební program konvertovaného stroje proběhly velmi uspokojivě. Z marketingových důvodů nyní nabízí Aero Enterprises konvertované Delfíny pod názvem L-29 Viper. Zástavbou motorů RR Viper však úpravy neskončily a Dave dnes svým zákazníkům nabízí kompletní modernizační balíček i přestavbu křídel na „mokrou“ verzi. Do dnešního dne provedla Aero Enterprises devět přestaveb, včetně dvou „radikálních“, které daly vzniknout závodním speciálům se jmény „Euroburner“ a „Viper“ a které v posledních ročnících zcela vymazaly konkurenci v Renu.

.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345