L-29 Delfín na steroidech

16.12.2014

L-29 Delfín na steroidech
L-29 Delfín na steroidech
L-29 Delfín na steroidech

Československý letecký průmysl dal světu mnoho výborných letounů, z nichž některé dodnes plní v různých koutech světa své původní poslání. Jiné se pro své přitažlivé tvary a dobré letové vlastnosti staly vyhledávanými leteckými veterány, či stále slouží jako sportovní letouny. Není žádným tajemstvím, že do Spojených států našlo po roce 1989 a rozpadu východního bloku cestu mnoho původně cvičných letounů Aero L-29 Delfín a L-39 Albatros, které se za Atlantikem staly nejen hvězdami leteckých dnů, ale vlastně založily vlastní kategorii „proudových sportovních letounů“. S návratem kategorie proudových letounů do Rena, Mekky leteckých závodů kolem pylonů, se letouny československé výroby staly i vyhledávaným sportovním náčiním. Od roku 2007 nevyhrál závod třídy Jet jiný letoun než L-29 Delfín, pardon, Viper. Co že je to vlastně zač a jak náš delfínek k takové rychlosti přišel?

Přichází Aero Enterprises, Inc.

Dostupnost relativně levných jetů v podobě československých L-29 a L-39 dala novou příležitost k dobrému obchodu řadě společností, které se zaobíraly údržbou warbirdů, či podobných vysokovýkonných letadel. Jednou z těch, jež se včas chopily příležitosti, se stala i Aero Enterprises, Inc. ze státu Delaware. L-39 z jejích dílen si brzy našly cestu k novým zákazníkům, řada z nichž začala cvičné Albatrosy používat k simulovaným vzdušným bojům. V hangárech Aero Enterprises však stálo i několik strojů L-29, ty však novým zákazníkům nemohly nabídnout dostatečný výkon. Majitel společnosti Dave Cannavo Delfínu zcela propadl a spolu se svými kolegy přemýšleli, jak výkony Delfínů výrazně posunout směrem vzhůru. Řešením se stala výměna pohonné jednotky. Dave znal historii Delfínů natolik dobře, aby věděl, že první prototyp XL-29, který vzlétl poprvé 5. května 1959, poháněl britský motor Bristol Siddeley Viper. Zatímco sériové letouny L-29 využívaly motorů Motorlet M701, britský Viper byl dále vyvíjen a jeho další verze se staly pohonnými jednotkami letounů jako BAC Strikemaster, Aermacchi MB-339 nebo SOKO J-22 Orao. I díky tomu jsou tyto motory stále dostupné. Projektová studie ukázala, že přestavba Delfínů na pokročilé verze motorů Viper je možná, a Aero Enterprises přistoupila k přestavbě prvního z Delfínů. Zalétání a zkušební program konvertovaného stroje proběhly velmi uspokojivě. Z marketingových důvodů nyní nabízí Aero Enterprises konvertované Delfíny pod názvem L-29 Viper. Zástavbou motorů RR Viper však úpravy neskončily a Dave dnes svým zákazníkům nabízí kompletní modernizační balíček i přestavbu křídel na „mokrou“ verzi. Do dnešního dne provedla Aero Enterprises devět přestaveb, včetně dvou „radikálních“, které daly vzniknout závodním speciálům se jmény „Euroburner“ a „Viper“ a které v posledních ročnících zcela vymazaly konkurenci v Renu.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: