Airbus A310


Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
40-55m
Dolet:
do 12 000km
První let:
3.4.1982
Rozpětí křídel (m):
43,90
Délka letadla (m):
46,66
Počet míst:
280
Dolet (km):
9600

a310_titulní_iranair.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xPratt & Whitney JT-9D-7R4 či PW-4156, nebo General Electric CF6-80C2A2 či CF6-80C2A8
Datum prvního letu:3.4.1982 
Počet vyrobených letadel:254Z toho 170 strojů verze -300, vyráběn v letech 1982-1998
IATA kód (hlavní, alternativní):310312, 313
 Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)43,90Verze s winglety
Délka letadla:(m)46,66 
Výška (na zemi):(m)15,80 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)83 100Pro verzi A310-300 s výbavou pro dálkové lety a kabinou s 2 třídami
Maximální vzletová hmotnost:(kg)164 000Pro nejvýkonnější dálkovou verzi, jinak také 157, 142 nebo 136 tun
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 280Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 172 a 240 ve 2 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)9 600V nejvýkonnější verzi A310-308 nebo -325 s 2 přídavnými nádržemi
Cestovní rychlost:(km/h)850 
Další informace:
Víte že...

Airbus A310-300 zahájil doslova revoluci v transatlantické letecké přepravě, když se v roce 1986 stal jedním z prvních dvoumotorových letadel, která dokázala bezpečně, spolehlivě a hlavně na tehdejší dobu výrazně ekonomičtěji vozit cestující mezi Evropou a Amerikou? Dnes se s výjimkou největších čtyřmotorových strojů B747, A380 a víceméně dožívajících A340 již s jinými než dvoumotorovými letouny na dálkových linkách prakticky nesetkáme, ale tehdy šlo o vpravdě průkopnický krok.

Airbus A310 je v pořadí druhým typem evropského konsorcia Airbus a spolu s americkými typy Boeing 757-200 a Boeing 767-200 se stal v době svého vzniku jedním z prvních reprezentantů tehdy revoluční nové generace letadel s širším uplatněním počítačů v systémech řízení a údržby letounu a moderních kompozitních materiálů v konstrukci letounu. Vývojově vychází z typu Airbus A300, oproti němuž má kratší trup a zcela nové křídlo.

Původní verze A310-200 s doletem okolo 6000 km byla určena především pro střední tratě, nicméně poptávka leteckých dopravců po náhradě dosluhujících proudových dálkových letadel první generace srovnatelně velkými letadly vedla v polovině 80. let minulého století ke vzniku verze A310-300, u níž byl díky celkovému zesílení konstrukce, použití vylepšených motorů a  především zvýšení zásoby paliva (díky aplikaci složitého, počítačem řízeného automatického systému přečerpávání paliva pro udržení vyvážení letounu se A310-300 stal prvním dopravním letadlem s palivovými nádržemi i ve stabilizátoru vodorovné ocasní plochy a ne pouze v křídlech či trupu jako u běžných letadel té doby) vzrostl praktický dolet na 7500 km a v případě až dvou přídavných nádrží vestavěných na úkor kapacity pro náklad do zavazadlového prostoru v trupu činil dolet u nejvýkonnějších verzí s nejvyšší certifikovanou vzletovou hmotností dokonce téměř 10 tisíc km.

Spolu se zmíněným konkurenčním typem Boeing 767 a větším sesterským typem Airbus A300-600 (vzniklým aplikací technických řešení A310 na původní A300) se tak letoun A310-300 stal v roce 1986 průkopníkem dnes již zcela běžného nasazení pouze dvoumotorových letadel v dálkové zaoceánské letecké dopravě, umožněného na základě vytvoření speciálních bezpečnostních pravidel známých pod zkratkou ETOPS.

Airbus A310-304 kanadské společnosti Air Transat je někdy nasazen namístzo A330 na sezónní linky tohoto dopravce z Prahy do Montrealu a Toronta, provozované od roku 2014.
Airbus A310-304 kanadské společnosti Air Transat je někdy nasazen namístzo A330 na sezónní linky tohoto dopravce z Prahy do Montrealu a Toronta, provozované od roku 2014.

Přesto se stal právě dolet nakonec hlavním nedostatkem A310 - konkurenční Boeing 767, konstruovaný od počátku s výhledem na uplatnění v dálkové přepravě, umožňoval například lety bez mezipřistání mezi západní Evropou a jihovýchodní Asií, čehož A310 ani v nejsilnějších verzích nebyl schopen. Oproti další generaci o něco větších dvoumotorových dálkových letadel (například Airbus A330-200 nebo Boeing 777-200) ztratil typ A310 navíc velmi rychle také ekonomickou konkurenceschopnost i na tratích, které svým doletem zvládl, což vedlo k jeho postupnému stažení z flotily nejvýznamnějších dopravců. Kromě několika provozovatelů zejména z Asie je po přestavbě využíván také v nákladní přepravě.a310text2_tarom.jpg

Airbus A310 OK-WAA se stal dne 13.2.1991 prvním letounem západní provenience v novodobé historii českého dopravce; od roku 2009 létá u íránské společnosti Mahan Air. Původní dvojici strojů A310-304 ve flotile ČSA doplnily v letech 2003, resp. 2004 další dva letouny výkonnější verze A310-325. České aerolinie letouny A310 využívaly až do roku 2010 především na dálkových linkách do USA, Kanady, jižní a jihovýchodní Asie a na chartery do Karibiku a svého času držely dokonce rekord v denním využití tohoto typu, dosahujícím až 16 hodin.
Airbus A310 OK-WAA se stal dne 13.2.1991 prvním letounem západní provenience v novodobé historii českého dopravce; od roku 2009 létá u íránské společnosti Mahan Air. Původní dvojici strojů A310-304 ve flotile ČSA doplnily v letech 2003, resp. 2004 další dva letouny výkonnější verze A310-325. České aerolinie letouny A310 využívaly až do roku 2010 především na dálkových linkách do USA, Kanady, jižní a jihovýchodní Asie a na chartery do Karibiku a svého času držely dokonce rekord v denním využití tohoto typu, dosahujícím až 16 hodin.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A300/A310

Loading...

Airbus A300/A310

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345