Airbus A330-200

Výrobce letadla:
Airbus
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
301-450
Délka letadla:
55-70m
Rozpětí křídel:
nad 55m
Dolet:
nad 12 000km
První let:
13.8.1997
Rozpětí křídel (m):
60,30
Délka letadla (m):
58,82
Počet míst:
406
Dolet (km):
13450

 a330-200_titulní_chinasouthern.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardníRegionální
3Proudový tryskový Širokotrupé Pro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse (Francie)
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF6-80E1, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700, tah 311-320kN
Datum prvního letu:13.8.1997 
Počet vyrobených letadel:619Stav k 29.3.2016, dosud vyráběn, včetně 30 nákladních a 15 tankovacích
IATA kód (hlavní, alternativní):332330
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)60,30 
Délka letadla:(m)58,82 
Výška (na zemi):(m)17,39 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)119 600 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)242 000 
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 406Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky mezi 247 a 293 ve 2-3 třídách
Nejvyšší praktický dolet:(km)13 450 
Cestovní rychlost:(km/h)871 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 29.3.2016, v závorce počty letadel všech verzí A330-200):
Air China (30), China Eastern (28), Turkish Airlines (26), Etihad Airways (24), Qatar Airways (23), Hawaiian Airlines (22), Qantas (18)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Air Transat, China Eastern, Air France, Air Berlin, Alitalia, TAP, Delta Air Lines, Air Europa, KLM, Korean Air, Emirates, Aeroflot

A330-200 čínského dopravce Sichuan Airlines před dosednutím na pražském letišti.
A330-200 čínského dopravce Sichuan Airlines před dosednutím na pražském letišti.

 


Další informace:

Víte že...

Airbus A330-200 prokázal, že i plně obsazený dokáže létat jako kluzák? Dne 24.8.2001 došlo letounu A330-243 kanadské společnosti Air Transat během letu z Lisabonu do Toronta vlivem netěsnosti nádrží uprostřed Atlantiku palivo. Kapitán Robert Piché, zkušený plachtař, však dokázal letoun i bez motorů dovést na 120km vzdálené vojenské letiště Lajos na Azorských ostrovech a zde přistát, čímž zachránil všech 293 cestujících a 13 členů posaádky na palubě a výrazně poškozen nebyl ani letoun, který pod značkou C-GITS u Air Transat stále létá a v letní sezóně jej můžete s trochou štěstí potkat i v Praze. Jde o absolutní rekord v délce letu s cestujícími bez pracujících motorů - vám však přejeme, ať se klání o podobné rekordy raději neúčastníte! :-)

Airbus A330-200 je kratší verze dvoumotorového letounu pro střední a dlouhé tratě A330-300, jehož vývoj byl dokončen počátkem 90. let minulého století společně se čtyřmotorovým typem Airbus A340, s nímž sdílí většinu konstrukce. Jeho smyslem bylo především konkurovat typu Boeing 767-300 na dlouhých linkách - svého staršího amerického rivala překonává v doletu i počtu sedaček a mírně vyšší provozní náklady oproti B767-300 lze snadno kompenzovat využitím výrazně vyšší kapacity pro přepravu nákladu v podpalubí i při plném obsazení kabiny cestujících. Řada dopravců pak typem A330-200 nahradila i starší stroje Airbus A310, oproti nimž nabízel novější letoun zhruba o 30% vyšší kapacitu a mnohem větší dolet při srovnatelné spotřebě paliva. Oproti výchozí A330-300 dosahuje "dvoustovka" vyššího doletu tím, že při typicky stejné maximální povolené vzletové hmotnosti si může menší a lehčí A330-200 vzít více paliva a navíc má pochopitelně mírně nižší spotřebu.

Airbus uvažoval dokonce o ještě kratší verzi A330-500 (někdy označované také jako A330-100), která by mohla nahradit starší typ Airbus A300-600 se srovnatelnou kapacitou při zhruba o 6% nižší spotřebě paliva a doletu dosahujícím v roce 2000 téměř 13 tisíc kilometrů, projekt si však nenašel dostatek zákazníků. Doletu dokonce nad uvedenou hranicí bylo však nakonec dosaženo i u A330-200  díky tomu, že Airbus postupně prokázal rezervy v nadimenzování původní konstrukce, což umožnilo zvýšit maximální povolenou vzletovou hmotnost až nad 240 tun a díky tomu zvýšit i na plně obsazených letech zásobu paliva.

Na základě A330-200 vznikl i nákladní letoun A330-200F (někdy zkráceně jen A330 Freighter, protože na bázi delší verze -300 nákladní letoun neexistuje), certifikovaný v dubnu 2010 pro přepravu až 70 tun zboží v podpalubí i na hlavní palubě. Kromě absence oken na bocích trupu jej poznáme i podle příďového podvozku - A330-200 totiž na zemi typicky stojí výrazně "z kopce", tedy nakloněný dopředu kvůli krátkému příďovému podvozku. U nákladního letounu by takový podélný sklon komplikoval manipulaci s těžkými kontejnery či paletami v nákladním prostoru, takže bylo nutné dostat letoun do vodorovné polohy. Pouhé prodloužení příďového podvozku nebylo možné, protože by za letu nešel zatáhnout do původní podvozkové šachty; výrobce proto umístil pod příď letounu aerodynamicky tvarovaný "podbradek", k němuž je teprve přimontován původní podvozek a tím je dosaženo zvýšení přídě letadla do požadované polohy vůči zemi.

Kromě nákladní verze existuje i vojenská varianta odvozená od A330-200 pod označením A330 MRTT (Multi-Role Transport and Tanker, tedy víceúčelový trasportní a tankovací letoun). K přepravě vojenských nákladů a tankování jiných letadel za letu jej využívají letectva Francie, Velké Británie, Austrálie, Singapuru, Saudské Arábie a Spojených arabských emirátů.

Stejně jako A330-300, i A330-200 se dočká obdoby v nové generaci pod označením Airbus 330-800neo s modernjěími motory a upraveným křídlem s koncovkami ve stylu A350. Prvním provozovatelem se má stát v roce 2018 Hawaiian Airlines.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Airbus A330

Loading...

Airbus A330

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: