Tabulky Další info Víte, že...?
| Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
| 1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
| 2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
| 3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
| 4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
| Výrobce letadla: | Boeing Company | |
| Země: | USA | |
| Výrobce a typ motorů: | 2x | General Electric Genx-1B nebo Rolls-Royce Trent 1000 |
| Datum prvního letu: | 17. 9. 2013 | |
| Počet vyrobených letadel: | 92 | Stav k 24. 3. 2016, dosud ve výrobě |
| IATA kód (hlavní, alternativní): | 789 | 787 |
| Rozpětí křídel: | (m) | 60,10 | |
| Délka letadla: | (m) | 62,80 | |
| Výška (na zemi): | (m) | 17,00 | |
| Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 126 000 | |
| Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 253 000 |
| Maximální počet cestujících: | 406 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou, typicky 290 ve 2 třídách | |
| Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 14 100 | |
| Cestovní rychlost: | (km/h) | 902 |
| Největší provozovatelé (stav k 24.3.2016, v závorce počty letadel B787-9): |
| United (16), All Nippon Airways (9), LAN Airlines (8), Virgin Atlantic (8), Air Canada (6), British Airways (6), Vietnam Airlines (6) |
| Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
| British Airways, Virgin Atlantic, KLM, Norwegian, United, Air Canada, All Nippon Airways, Etihad, Vietnam Airlines |
Další informace:
Boeing 787-9 je větší verzí Dreamlineru, oproti výchozímu modelu B787-8 má trup prodloužený o 6,1 m, díky čemuž pojme více cestujících. Ostatní rozměry letounu zůstaly zachovány. Celkově zesílená konstrukce však umožnila pojmout větší zásobu paliva, takže navzdory mírně vyšší spotřebě má tato větší verze dokonce o 500 km vyšší dolet než verze -8. Výrazně větší kapacita v kombinaci s jen mírně zvýšenými provozními náklady dokonce zlepšila už tak vynikající ekonomiku původního B787-8.
Oba modely korespondují s trendem ústupu velkých dopravců od centralizovaných sítí linek dle filozofie „hub and spoke“ k mnohem flexibilnějšímu propojování i vzdálených bodů přímými lety – nízké provozní náklady B787 (který je i v přepočtu na sedačku levnější než jakýkoli jiný dosavadní letoun, včetně větších B777, B747 nebo A380) totiž nevyžadují v takové míře konsolidaci cestujících v hubu.
Přímé lety znamenají kromě zvýšení komfortu pro řadu cestujících díky odstranění nutnosti jejich přestupu v některém z hubů i lepší využití infrastruktury letišť (systém „hub and spoke“ vede přirozeně ke koncentraci provozu v tzv. přípojových vlnách a tím určitému „plýtvání kapacitou“ v méně žádaných časech mimo tyto vlny) a v neposlední řadě znamená i potenciální úsporu nákladů pro dopravce vlivem lepšího využití kapacity svých zaměstnanců (kumulace provozu do špiček v případě „hub and spoke“ systému vede k nerovnoměrné zátěži i pro zaměstnance dopravce).
Tento proces, zahájený již zejména letouny Boeing 767 a Boeing 757 díky jejich kombinaci dostatečného doletu a menší velikosti při stále přijatelných nákladech na sedačku, dovedl Dreamliner téměř k dokonalosti – ostatně, na základě odhadu tohoto trendu byl tehdejším vedením Boeingu jeho vývoj správně upřednostněn před jinak lákavou účastí v závodu o největší letadlo světa s Airbusem.
Skokově lepší ekonomika B787, zejména větší verze 9, rovněž přispěla k tomu, že mnohokrát neúspěšně testovaný koncept „long haul low cost“ mohl konečně vyústit v ekonomicky smysluplné naplnění – ne však díky uplatnění principů nízkonákladové přepravy a jejích odlišností od konceptu klasických dopravců, ale právě díky kombinaci doletu a nákladů B787.
To umožní letadla využívat na přímých dálkových letech s dostatečným potenciálem trhu bez nutnosti dovytěžování kapacity letounu transferovými cestujícími, získanými pracně přes organizačně, technologicky a v konečném důsledku i finančně náročnou „mašinérii“ systému hub and spoke.
Jediným přínosem low cost dopravce v tomto systému uplatnění na trhu dálkové přepravy je pak vlastně jen jejich obchodně-provozní filozofie, v níž je vše podřízeno úsporám, a nezatížení minulostí ve formě složité a přebujelé organizační struktury či dlouhodobých kontraktů se zaměstnanci nebo jejich odbory. Právě proto je Dreamliner populární i u řady low cost dopravců – z evropských Norwegian, z ostatních třeba Jetstar nebo Scoot.
Zájem o B787-9 inspiroval již v roce 2005 – tedy v poměrně ranném stádiu vývoje celého programu B787 – Boeing k úvahám o ještě delší verzi. Po konkretizaci požadavků od hlavních zájemců z řad leteckých dopravců nakonec v červnu 2013 oficiálně uvedl na trh novou verzi B787-10. Prvním zákazníkem na stroj, který je díky prodloužení trupu o dalších 5,47 m oproti verzi -9 schopen pojmout až 440 cestujících a tím konkurovat Airbusu A350-900 či nahradit starší B777-200 či A340, se staly Singapore Airlines. První let prototypu se uskutečnil 31. března 2017.



Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »