Bombardier CRJ1000

Výrobce letadla:
Bombardier
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
91-130
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
29. 7. 2009
Rozpětí křídel (m):
26,18
Délka letadla (m):
39,13
Počet míst:
104
Dolet (km):
1 798

Zoom gallery

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Bombarider Aerospace
Země: Kanada
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF34-8C5A1 o tahu 60,6 až 64,5 kN
Datum prvního letu:29. 7. 2009 
Počet vyrobených letadel:46dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016)
IATA kód (hlavní, alternativní):CRKCRJ
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)26,18 
Délka letadla:(m)39,13 
Výška (na zemi):(m)7,50 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)23 179 (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)38 995 (typická, ve verzi ER až 41 640 kg)
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 104Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)1 978Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 3 004 km
Cestovní rychlost:(km/h)827 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200):
Garuda (18), Brit Air (14), Air Nostrum (12) + výrobce (2)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Brit Air (Francie)

  


Další informace:

Víte že...

Víte, že... ... v relativním měřítku je CRJ1000 pravděpodobně rekordmanem v prodlužování trupu z výchozího typu letadla, na kterém je založen? Pokud považujeme za základ celé řady CRJ letouny Canadair Reginal Jet série CRJ100/200, pak je CRJ1000 o 26,77 m, což představuje 46 %, delší. Pokud bychom ale vzali za úplný základ celé řady CRJ původní business jet CL600 Challenger, pak je rozdíl v délce obou letounů již 18,28 m, což představuje téměř 88 % !!!

Druhá generace regionálních proudových letadel kanadského výrobce Bombardier, tedy modely CRJ700 a CRJ900, zaznamenala na trhu úspěch a ačkoli šlo de facto „pouze“ o výrazně modifikované a prodloužené letouny Canadair Reginal Jet (CRJ) série 100 z roku 1991, resp. pozdější série 200, dokázaly se letouny v ekonomických parametrech úspěšně měřit s jedinou vážnější konkurencí ve své kategorii, představovanou letouny Embraer 170/175, ačkoli Embraer byl zcela novou konstrukcí využívající nejnovější tehdy dostupné technologie. V roce 2004 však byly zalétány prototypy letounů Embraer 190 a Embraer 195 s kapacitou přesahující 100 míst a těm již ani větší CRJ900 nedokázal konkurovat jak kapacitou (90 míst), tak náklady na sedačku. Počátkem roku 2007 proto Bombardier oznámil, že hodlá vyvinout ještě delší variantu letounu CRJ s kapacitou atakující hranici 100 míst.

Prototyp letounu původně označeného jako CRJ900X vznikl přestavbou z protoypu CRJ900 (který již sám vznikl přestavbou prototypu CJ700) a zalétán byl v červenci 2009 již pod definitivním označením CRJ1000. Vlivem problémů s vodorovnými ocasními plochami se proces certifikace nové verze letounu protáhl, nicméně v prosinci 2010 již byly první sériové letouny dodány prvním zákazníkům – společnostem Brit Air a Air Nostrum.

Zoom gallery

Kromě prodloužení trupu o dalších 2,73 m oproti verzi CRJ900, jím vyvolané potřeby zvětšení rozpětí křídel o dalších 1,33 m a pochopitelně instalace motorů o vyšším tahu byla během vývoje verze CRJ 1000 na letadle uplatněna i některá dílčí vylepšení pro zlepšení ekonomiky provozu či komfortu cestujících; tato vylepšení pak byla aplikována i na předchozí verze letounů CRJ, čímž vznikly typy označené jako CRJ700 NextGen a CRJ900 NextGen. Z propagačních důvodů se označení NextGen používá i u CRJ1000, ale u této verze vlastně ani jiná generace neexistuje. 

Ačkoli vypadá CRJ1000 se svým extrémně dlouhým trupem v poměru k malému průměru trupu i titěrně štíhlým křídlům již poněkud bizarně, na trhu se těší popularitě především u stabilních zákazníků typové řady CRJ.

logo_fr_transp.jpg 

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

Exkurze s FR:

FR 4/2019: V prodeji!



Exkurze CATC Praha:

CIDNA 2019: Už brzy!

Letecká angličtina            Aplikace pro piloty:


            » Vše o VFR Communication »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:

           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 21.07.1947 se stalo...
21.07.1947
František Vnuk zalétal první prototyp letounu Aero Ae-45 označený Ae.45.1 (OK-BCA).
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Choceň (LKCHOC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345