Bombardier CRJ1000

Výrobce letadla:
Bombardier
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
91-130
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
29. 7. 2009
Rozpětí křídel (m):
26,18
Délka letadla (m):
39,13
Počet míst:
104
Dolet (km):
1 798

Zoom gallery

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Bombarider Aerospace
Země: Kanada
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF34-8C5A1 o tahu 60,6 až 64,5 kN
Datum prvního letu:29. 7. 2009 
Počet vyrobených letadel:46dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016)
IATA kód (hlavní, alternativní):CRKCRJ
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)26,18 
Délka letadla:(m)39,13 
Výška (na zemi):(m)7,50 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)23 179 (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)38 995 (typická, ve verzi ER až 41 640 kg)
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 104Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)1 978Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 3 004 km
Cestovní rychlost:(km/h)827 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200):
Garuda (18), Brit Air (14), Air Nostrum (12) + výrobce (2)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Brit Air (Francie)

  


Další informace:

Víte že...

Víte, že... ... v relativním měřítku je CRJ1000 pravděpodobně rekordmanem v prodlužování trupu z výchozího typu letadla, na kterém je založen? Pokud považujeme za základ celé řady CRJ letouny Canadair Reginal Jet série CRJ100/200, pak je CRJ1000 o 26,77 m, což představuje 46 %, delší. Pokud bychom ale vzali za úplný základ celé řady CRJ původní business jet CL600 Challenger, pak je rozdíl v délce obou letounů již 18,28 m, což představuje téměř 88 % !!!

Druhá generace regionálních proudových letadel kanadského výrobce Bombardier, tedy modely CRJ700 a CRJ900, zaznamenala na trhu úspěch a ačkoli šlo de facto „pouze“ o výrazně modifikované a prodloužené letouny Canadair Reginal Jet (CRJ) série 100 z roku 1991, resp. pozdější série 200, dokázaly se letouny v ekonomických parametrech úspěšně měřit s jedinou vážnější konkurencí ve své kategorii, představovanou letouny Embraer 170/175, ačkoli Embraer byl zcela novou konstrukcí využívající nejnovější tehdy dostupné technologie. V roce 2004 však byly zalétány prototypy letounů Embraer 190 a Embraer 195 s kapacitou přesahující 100 míst a těm již ani větší CRJ900 nedokázal konkurovat jak kapacitou (90 míst), tak náklady na sedačku. Počátkem roku 2007 proto Bombardier oznámil, že hodlá vyvinout ještě delší variantu letounu CRJ s kapacitou atakující hranici 100 míst.

Prototyp letounu původně označeného jako CRJ900X vznikl přestavbou z protoypu CRJ900 (který již sám vznikl přestavbou prototypu CJ700) a zalétán byl v červenci 2009 již pod definitivním označením CRJ1000. Vlivem problémů s vodorovnými ocasními plochami se proces certifikace nové verze letounu protáhl, nicméně v prosinci 2010 již byly první sériové letouny dodány prvním zákazníkům – společnostem Brit Air a Air Nostrum.

Zoom gallery

Kromě prodloužení trupu o dalších 2,73 m oproti verzi CRJ900, jím vyvolané potřeby zvětšení rozpětí křídel o dalších 1,33 m a pochopitelně instalace motorů o vyšším tahu byla během vývoje verze CRJ 1000 na letadle uplatněna i některá dílčí vylepšení pro zlepšení ekonomiky provozu či komfortu cestujících; tato vylepšení pak byla aplikována i na předchozí verze letounů CRJ, čímž vznikly typy označené jako CRJ700 NextGen a CRJ900 NextGen. Z propagačních důvodů se označení NextGen používá i u CRJ1000, ale u této verze vlastně ani jiná generace neexistuje. 

Ačkoli vypadá CRJ1000 se svým extrémně dlouhým trupem v poměru k malému průměru trupu i titěrně štíhlým křídlům již poněkud bizarně, na trhu se těší popularitě především u stabilních zákazníků typové řady CRJ.

logo_fr_transp.jpg 

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: