Tabulky Další info Víte, že...?
| Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
| 1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
| 2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
| 3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
| 4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
| Výrobce letadla: | Bombarider Aerospace | |
| Země: | Kanada | |
| Výrobce a typ motorů: | 2x | General Electric CF34-8C5A1 o tahu 60,6 až 64,5 kN |
| Datum prvního letu: | 29. 7. 2009 | |
| Počet vyrobených letadel: | 46 | dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016) |
| IATA kód (hlavní, alternativní): | CRK | CRJ |
| Rozpětí křídel: | (m) | 26,18 | |
| Délka letadla: | (m) | 39,13 | |
| Výška (na zemi): | (m) | 7,50 | |
| Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 23 179 | (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) |
| Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 38 995 | (typická, ve verzi ER až 41 640 kg) |
| Maximální počet cestujících: | 104 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
| Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 1 978 | Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 3 004 km |
| Cestovní rychlost: | (km/h) | 827 |
| Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200): |
| Garuda (18), Brit Air (14), Air Nostrum (12) + výrobce (2) |
| Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
| Brit Air (Francie) |
Další informace:
Druhá generace regionálních proudových letadel kanadského výrobce Bombardier, tedy modely CRJ700 a CRJ900, zaznamenala na trhu úspěch a ačkoli šlo de facto „pouze“ o výrazně modifikované a prodloužené letouny Canadair Reginal Jet (CRJ) série 100 z roku 1991, resp. pozdější série 200, dokázaly se letouny v ekonomických parametrech úspěšně měřit s jedinou vážnější konkurencí ve své kategorii, představovanou letouny Embraer 170/175, ačkoli Embraer byl zcela novou konstrukcí využívající nejnovější tehdy dostupné technologie. V roce 2004 však byly zalétány prototypy letounů Embraer 190 a Embraer 195 s kapacitou přesahující 100 míst a těm již ani větší CRJ900 nedokázal konkurovat jak kapacitou (90 míst), tak náklady na sedačku. Počátkem roku 2007 proto Bombardier oznámil, že hodlá vyvinout ještě delší variantu letounu CRJ s kapacitou atakující hranici 100 míst.
Prototyp letounu původně označeného jako CRJ900X vznikl přestavbou z protoypu CRJ900 (který již sám vznikl přestavbou prototypu CJ700) a zalétán byl v červenci 2009 již pod definitivním označením CRJ1000. Vlivem problémů s vodorovnými ocasními plochami se proces certifikace nové verze letounu protáhl, nicméně v prosinci 2010 již byly první sériové letouny dodány prvním zákazníkům – společnostem Brit Air a Air Nostrum.
Kromě prodloužení trupu o dalších 2,73 m oproti verzi CRJ900, jím vyvolané potřeby zvětšení rozpětí křídel o dalších 1,33 m a pochopitelně instalace motorů o vyšším tahu byla během vývoje verze CRJ 1000 na letadle uplatněna i některá dílčí vylepšení pro zlepšení ekonomiky provozu či komfortu cestujících; tato vylepšení pak byla aplikována i na předchozí verze letounů CRJ, čímž vznikly typy označené jako CRJ700 NextGen a CRJ900 NextGen. Z propagačních důvodů se označení NextGen používá i u CRJ1000, ale u této verze vlastně ani jiná generace neexistuje.
Ačkoli vypadá CRJ1000 se svým extrémně dlouhým trupem v poměru k malému průměru trupu i titěrně štíhlým křídlům již poněkud bizarně, na trhu se těší popularitě především u stabilních zákazníků typové řady CRJ.



Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »