Tabulky Další info Víte, že...?
| Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení | 
| 1 | Pístový | Úzký trup | Privátní | 
| 2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální | 
| 3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě | 
| 4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové | 
| Výrobce letadla: | Bombarider Aerospace | |
| Země: | Kanada | |
| Výrobce a typ motorů: | 2x | General Electric CF34-8C5B1 o tahu 56,4 až 61,3 kN | 
| Datum prvního letu: | 27. 5. 1999 | |
| Počet vyrobených letadel: | 343 | dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016) | 
| IATA kód (hlavní, alternativní): | CRJ | CRJ | 
| Rozpětí křídel: | (m) | 23,24 | |
| Délka letadla: | (m) | 32,51 | |
| Výška (na zemi): | (m) | 7,57 | |
| Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 19 731 | (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) | 
| Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 32 999 | (typická, ve verzi ER až 34 019 kg) | 
| Maximální počet cestujících: | 78 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
| Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 2 256 | Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 2 785 km | 
| Cestovní rychlost: | (km/h) | 829 | 
| Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200): | 
| SkyWest USA (98), GoJet Airlines (46), Expressjet (42), Envoy (35), PSA (26), Mesa Airlines (19), Jazz Air (16), Brit Air (13) | 
| Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: | 
| Brit Air, Adria Airways | 
Další informace:
Po úspěšném průniku na trh proudových dopravních letadel s letouny CRJ100/200, které de facto položily základy kategorie Regional Jet v dnešním pojetí, se kanadský výrobce Bombardier rozhodl vstoupit i o segment výš – tedy mezi letouny s kapacitou 70-100 míst, a konkurovat tak existujícím letounům Fokker 70/100, Avro RJ70/85/100 a nově připravované řadě Embraer E-Jets (tedy Embraer 170/175 a 190/195). Již v roce 1995 proto začal pracovat na tomto projektu a v roce 1997 oficiálně uvedl na trh rodinu CRJ700 a CRJ900, pokrývající zmíněný segment trhu.
Základem se stal zmíněný CRJ100/200. Kromě na první pohled patrného prodloužení trupu (v případě CRJ700 o 5,74m) však byl trup i mírně modifikován snížením podlahy a úpravou konstrukce stěn s cílem zlepšit prostornost pro cestující a letoun dostal také výrazně upravené křídlo s větším rozpětím a náběžnou hranou opatřenou sloty a větší ocasní plochy. Z hlediska prostoru na palubě sice úzký trup kruhového průřezu zůstává zdaleka nejmenším v porovnání se zmíněnými konkurenty, konstruktéři však odvedli vynikající práci z pohledu maximálního využití jeho prostoru jak pro sedačky, ta pro uložení zavazadel pod sedačky nebo do schránek pod stropem, takže v kombinaci s designem interiéru s cílem opticky jej rozšířit cestující rozdíl v prostornosti oproti ostatním letounům s kapacitou nad 70 míst pocítí jen minimálně.

CRJ 700. Foto: Martin Novák
Z uvedeného je patrné, že navzdory vizuální příbuznosti s původním CRJ100/200 či dokonce s jeho předobrazem, business jetem Canadair Challenger, je výsledkem prakticky nová typová řada. Jejím prvním reprezentantem se stal model CRJ700 pro 68-78 cestujících, jehož prototyp byl zalétán 27. května 1999. Prvním provozovatelem se stala v roce 2001 francouzská regionální společnost Brit Air. Navzdory výrazným změnám nové řady oproti výchozím CRJ100/200 spolu obě generace sdílí část náhradních dílů a především mohou využívat piloty s jedinou typovou kvalifikací, takže se nové modely staly přirozenou volbou pro dosavadní uživatele letounů řady 100/200 a nová řada tak měla značně usnadněný vstup na trh.
Kromě CRJ700 se můžeme setkat i s označením CRJ701 a 702 (liší se maximální možnou kapacitou); navíc letouny byly průběžně vybavovány úspornějšími a výkonnějšími motory, což umožňovalo dále zvětšovat také například dolet letadla.
I když se dnes poptávka soustředí především na jeho větší sourozence CRJ900 a CRJ1000, zůstává model CRJ700 i v roce 2017 ve výrobním programu firmy Bombardier. Od roku 2008 je nabízet s dílčími modifikacemi v oblasti ekonomiky provozu a uspořádání kabiny cestujících jako CRJ700NextGen.



Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »