Bombardier CRJ700

Výrobce letadla:
Bombardier
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
61-90
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
27. 5. 1999
Rozpětí křídel (m):
23,24
Délka letadla (m):
32,51
Počet míst:
78
Dolet (km):
2 256

  Zoom gallery

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Bombarider Aerospace
Země: Kanada
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF34-8C5B1 o tahu 56,4 až 61,3 kN
Datum prvního letu:27. 5. 1999 
Počet vyrobených letadel:343dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016)
IATA kód (hlavní, alternativní):CRJCRJ
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)23,24 
Délka letadla:(m)32,51 
Výška (na zemi):(m)7,57 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)19 731 (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)32 999 (typická, ve verzi ER až 34 019 kg)
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 78Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)2 256Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 2 785 km
Cestovní rychlost:(km/h)829 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200):
SkyWest USA (98), GoJet Airlines (46), Expressjet (42), Envoy (35), PSA (26), Mesa Airlines (19), Jazz Air (16), Brit Air (13)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Brit Air, Adria Airways

  


Další informace:

Víte že...

Víte, že... Součástí rozsáhlých konstrukčních úprav na cestě od původních menších letounů CRJ100/200 k nové řadě CRJ700/900/1000 byl i posun paluby níže s cílem zvětšit prostor na palubě letadla? Tím se ovšem zmenšil prostor pro zavazadla pod palubou. Kombinace zavazadlových prostorů v podpalubí a v zadní části trupu nakonec zůstala zachována, ale světlá výška podpalubních prostorů zmenšila natolik, že se tam nakladači již prakticky nevejdou. Bombardier to vyřešil instalací jakýchsi šuplíků, díky nimž lze podpalubní prostory naložit a vyložit bez nutnosti vstupu (či spíše vplazení) do nich.

Po úspěšném průniku na trh proudových dopravních letadel s letouny CRJ100/200, které de facto položily základy kategorie Regional Jet v dnešním pojetí, se kanadský výrobce Bombardier rozhodl vstoupit i o segment výš – tedy mezi letouny s kapacitou 70-100 míst, a konkurovat tak existujícím letounům Fokker 70/100, Avro RJ70/85/100 a nově připravované řadě Embraer E-Jets (tedy Embraer 170/175 a 190/195). Již v roce 1995 proto začal pracovat na tomto projektu a v roce 1997 oficiálně uvedl na trh rodinu CRJ700 a CRJ900, pokrývající zmíněný segment trhu.

Základem se stal zmíněný CRJ100/200. Kromě na první pohled patrného prodloužení trupu (v případě CRJ700 o 5,74m) však byl trup i mírně modifikován snížením podlahy a úpravou konstrukce stěn s cílem zlepšit prostornost pro cestující a letoun dostal také výrazně upravené křídlo s větším rozpětím a náběžnou hranou opatřenou sloty a větší ocasní plochy. Z hlediska prostoru na palubě sice úzký trup kruhového průřezu zůstává zdaleka nejmenším v porovnání se zmíněnými konkurenty, konstruktéři však odvedli vynikající práci z pohledu maximálního využití jeho prostoru jak pro sedačky, ta pro uložení zavazadel pod sedačky nebo do schránek pod stropem, takže v kombinaci s designem interiéru s cílem opticky jej rozšířit cestující rozdíl v prostornosti oproti ostatním letounům s kapacitou nad 70 míst pocítí jen minimálně.

CRJ 700. Foto: Martin Novák
CRJ 700. Foto: Martin Novák

Z uvedeného je patrné, že navzdory vizuální příbuznosti s původním CRJ100/200 či dokonce s jeho předobrazem, business jetem Canadair Challenger, je výsledkem prakticky nová typová řada. Jejím prvním reprezentantem se stal model CRJ700 pro 68-78 cestujících, jehož prototyp byl zalétán 27. května 1999. Prvním provozovatelem se stala v roce 2001 francouzská regionální společnost Brit Air. Navzdory výrazným změnám nové řady oproti výchozím CRJ100/200 spolu obě generace sdílí část náhradních dílů a především mohou využívat piloty s jedinou typovou kvalifikací, takže se nové modely staly přirozenou volbou pro dosavadní uživatele letounů řady 100/200 a nová řada tak měla značně usnadněný vstup na trh.

Zoom gallery

Kromě CRJ700 se můžeme setkat i s označením CRJ701 a 702 (liší se maximální možnou kapacitou); navíc letouny byly průběžně vybavovány úspornějšími a výkonnějšími motory, což umožňovalo dále zvětšovat také například dolet letadla.

I když se dnes poptávka soustředí především na jeho větší sourozence CRJ900 a CRJ1000, zůstává model CRJ700 i v roce 2017 ve výrobním programu firmy Bombardier. Od roku 2008 je nabízet s dílčími modifikacemi v oblasti ekonomiky provozu a uspořádání kabiny cestujících jako CRJ700NextGen.

logo_fr_transp.jpg 

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

Exkurze s FR:

FR 4/2019: V prodeji!



Exkurze CATC Praha:

CIDNA 2019: Už brzy!

Letecká angličtina            Aplikace pro piloty:


            » Vše o VFR Communication »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:

           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 21.07.1947 se stalo...
21.07.1947
František Vnuk zalétal první prototyp letounu Aero Ae-45 označený Ae.45.1 (OK-BCA).
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Choceň (LKCHOC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345