Bombardier CRJ900

Výrobce letadla:
Bombardier
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
61-90
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
21. 2. 2001
Rozpětí křídel (m):
36, 40
Délka letadla (m):
24,85
Počet míst:
90
Dolet (km):
1 941

  Zoom gallery

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Bombarider Aerospace
Země: Kanada
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF34-8C5 o tahu 59,4 až 64,5 kN
Datum prvního letu:21.2.2001 
Počet vyrobených letadel:394dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016)
IATA kód (hlavní, alternativní):CR9CRJ
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)24,85 
Délka letadla:(m)36,40 
Výška (na zemi):(m)7,51 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)21 433 (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)36 504 (typická, ve verzi ER až 37 421 kg a LR až 38 330 kg)
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 90Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)1 941 Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 3 635 km a LR až 3 702 km
Cestovní rychlost:(km/h)850 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200):
Endeavor Air (81), Mesa Airlines (63), PSA (42), SkyWest USA (36), Expressjet (28), China Express (22), Lufthansa CityLine (20)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Lufthansa CityLine, Eurowings, SAS, Adria Airways

  


Další informace:

Víte že...

Víte, že... ... první prototyp CRJ900 vznikl přestavbou prototypu CRJ700? Do trupu byly vsazeny nové sekce před křídlem a za ním, obdobně bylo prodlouženo i křídlo a letoun dostal samozřejmě nové motory a další součásti a celky potřebné pro řadu 900. A aby toho nebylo málo, tentýž letoun byl posléze obdobným způsobem přestavěn na první prototyp ještě delšího stroje CRJ1000! Lze si představit přesvědčivější důkaz společného konstrukčního základu celé řady CRJ700/900/900?

Základ konstrukce letounu Bombardier CRJ900 je společný s modelem CRJ700, přičemž oba vychází z konstrukce průkopníka kategorie Regional Jet, padesátimístného CRJ100/200. CRJ900 dostal oproti verzi 700 trup prodloužený o 3,89m, díky čemuž pojme až o 12 cestujících více. Pro optimalizaci provozně-ekonomických parametrů většího letounu byla prodloužením rozpětí křídla o 1,5 m zvětšena jeho nosná plocha, rozměrné winglety na koncích křídla zůstaly zachovány. Letoun samozřejmě dostal i jiné motory s větším tahem.

Kromě větší kapacity přináší verze 900 také vyšší cestovní hladinu a vyšší cestovní rychlost, přičemž provozní náklady vzrostly oproti CRJ700 jen mírně. V přepočtu na sedačku jsou tak náklady na provoz CRJ900 výrazně nižší než u CRJ700, díky čemuž se pro letoun rozhodlo více zákazníků. V roce 2007 byl letoun částečně modifikován na verzi CRJ900 NextGen, v níž zůstává na trhu i v roce 2017. Setkat se můžeme i s verzemi označenými CRJ705, což je navzdory odkazu na menšího sourozence CRJ700 ve skutečnosti letoun verze 900 v konfiguraci s menším počtem sedaček (zpravidla v obchodní třídě) a s maximálním odlehčením konstrukce s cílem zlepšit ekonomiku na krátkých tratích, pro které je primárně určen.

Zoom gallery

 

logo_fr_transp.jpg 

Zoom gallery

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.04.1955 se stalo...
25.04.1955
První vzlet prototypu málo známého švýcarského nadzvukového letounu FFA P-16 společnosti Flug- und Fahrzeugwerke AG.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »