Bombardier CRJ900

Výrobce letadla:
Bombardier
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
61-90
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 2 000km
První let:
21. 2. 2001
Rozpětí křídel (m):
36, 40
Délka letadla (m):
24,85
Počet míst:
90
Dolet (km):
1 941

  Zoom gallery

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
 Základní údaje: 
Výrobce letadla: Bombarider Aerospace
Země: Kanada
Výrobce a typ motorů:2xGeneral Electric CF34-8C5 o tahu 59,4 až 64,5 kN
Datum prvního letu:21.2.2001 
Počet vyrobených letadel:394dosud vyráběn (stav k 30. 3. 2016)
IATA kód (hlavní, alternativní):CR9CRJ
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)24,85 
Délka letadla:(m)36,40 
Výška (na zemi):(m)7,51 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)21 433 (typická; může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří) 
Maximální vzletová hmotnost:(kg)36 504 (typická, ve verzi ER až 37 421 kg a LR až 38 330 kg)
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 90Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)1 941 Dolet s max. počtem cestujících, ve verzi ER až 3 635 km a LR až 3 702 km
Cestovní rychlost:(km/h)850 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 30. 6. 2016, v závorce počty letadel CRJ100/200):
Endeavor Air (81), Mesa Airlines (63), PSA (42), SkyWest USA (36), Expressjet (28), China Express (22), Lufthansa CityLine (20)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Lufthansa CityLine, Eurowings, SAS, Adria Airways

  


Další informace:

Víte že...

Víte, že... ... první prototyp CRJ900 vznikl přestavbou prototypu CRJ700? Do trupu byly vsazeny nové sekce před křídlem a za ním, obdobně bylo prodlouženo i křídlo a letoun dostal samozřejmě nové motory a další součásti a celky potřebné pro řadu 900. A aby toho nebylo málo, tentýž letoun byl posléze obdobným způsobem přestavěn na první prototyp ještě delšího stroje CRJ1000! Lze si představit přesvědčivější důkaz společného konstrukčního základu celé řady CRJ700/900/900?

Základ konstrukce letounu Bombardier CRJ900 je společný s modelem CRJ700, přičemž oba vychází z konstrukce průkopníka kategorie Regional Jet, padesátimístného CRJ100/200. CRJ900 dostal oproti verzi 700 trup prodloužený o 3,89m, díky čemuž pojme až o 12 cestujících více. Pro optimalizaci provozně-ekonomických parametrů většího letounu byla prodloužením rozpětí křídla o 1,5 m zvětšena jeho nosná plocha, rozměrné winglety na koncích křídla zůstaly zachovány. Letoun samozřejmě dostal i jiné motory s větším tahem.

Kromě větší kapacity přináší verze 900 také vyšší cestovní hladinu a vyšší cestovní rychlost, přičemž provozní náklady vzrostly oproti CRJ700 jen mírně. V přepočtu na sedačku jsou tak náklady na provoz CRJ900 výrazně nižší než u CRJ700, díky čemuž se pro letoun rozhodlo více zákazníků. V roce 2007 byl letoun částečně modifikován na verzi CRJ900 NextGen, v níž zůstává na trhu i v roce 2017. Setkat se můžeme i s verzemi označenými CRJ705, což je navzdory odkazu na menšího sourozence CRJ700 ve skutečnosti letoun verze 900 v konfiguraci s menším počtem sedaček (zpravidla v obchodní třídě) a s maximálním odlehčením konstrukce s cílem zlepšit ekonomiku na krátkých tratích, pro které je primárně určen.

Zoom gallery

 

logo_fr_transp.jpg 

Zoom gallery

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: