Mi-8/17 pro USA

21.12.2014

I když to není příliš známo, ruské vrtulníky řady Mi-8/17 dnes používají také americké silové složky, a to nejen na domácí půdě, ale i v bojových oblastech v Afghánistánu či Iráku.. Jeden z modernizačních programů těchto strojů proběhl i v České republice pod vedením firmy LD Aviation Prague.

V roce 2005 oslovil americký zákazník firmu LD Aviation Prague se žádostí o pomoc při modernizaci vrtulníků Mi-8/17 a jejich variant. Cílem bylo vybavit techniku soudobými komunikačními, navigačními i ochrannými prostředky. Klient několikrát měnil nejen skladbu modernizačních prvků, ale i počet upravovaných strojů. Po konečném ujasnění požadavků obou stran došlo v závěru roku 2005 k dokončení analýzy realizovatelnosti. I přes velký objem práce se vedení LD Aviation Prague rozhodlo nabídku přijmout.

První dva vrtulníky

Po doplňující komunikaci s americkým zákazníkem se postupně rozplynuly počáteční obavy. Byly vyjasněny všechny sporné body a dokonce byla přijata koncepce řešení některých částí modernizace, kterou navrhla firma LD Aviation Prague místo řešení původně navrhovaného zákazníkem. Velkou měrou k tomu přispěly mnohaleté zkušenosti s modernizačními pracemi. Vzhledem k tomu, že naším konzultantem nebyl z americké strany nikdo menší než General Dynamics, je to jistě nemalý počin a uznání schopností konstruktérů české firmy. Počáteční obavy zákazníka nebyly nijak neobvyklé. Zakázku takovéhoto rozsahu většinou dostanou velké firmy s několika sty zaměstnanců, a v tomto případě vyhrála společnost o poznání menší. Navíc bylo nezbytné všechny práce provést v extrémně krátkém čase. První úvahy hovořily o deseti až dvanácti vrtulnících upravených během méně než jednoho roku. V té době jsme nevěděli, že to zdaleka není konečný počet a ani dohodnutý rozsah modernizace není úplný. První dva vrtulníky prošly krátce před modernizací generální opravou. Letecky byly přepraveny na popradské letiště, kde sídlí slovenská společnost Air Transport Europe. Ta v celém projektu figurovala ve vztahu k americkému zákazníkovi jako kontraktor a vůči firmě LD Aviation Prague jako kooperant. Právě v hangárech Air Transport Europe probíhaly samotné modernizační práce. První dva stroje doslova „svítily“ novotou a technikům bylo téměř líto demontovat kompletní avionické vybavení. Bylo nutné vyměnit velkou část přístrojů, protože svým charakterem patřily mezi beznadějně zastaralé a nesplňovaly požadavky zákazníka. Z vrtulníku zmizely původní komunikační prvky a radiostanice, navigační zařízení, aerometrické přístroje a interkom. Naopak k výbavě přibyly přístroje kalibrované v anglosaských jednotkách. Rozsah změn je patrný z přiložených snímků.

.

         Máme pro vás »

SPECIÁL B Meteo:

FR 5/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 26.10.1958 se stalo...
26.10.1958
Boeing 707 absolvoval první komerční let. Let zrealizovala společnost Pan American na trase mezi New Yorkem a Paříží, s mezipřistáním v newfoundlanském Ganderu.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456