Boeing 737-400

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
19.2.1988
Rozpětí křídel (m):
28,88
Délka letadla (m):
36,45
Počet míst:
170
Dolet (km):
4005

b737-400_titulní_mistral.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje: 
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-3 o tahu 104,5 kN
Datum prvního letu:19.2.1988 
Počet vyrobených letadel:486Vyráběn 1988-2000
IATA kód (hlavní, alternativní):734737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)28,88 
Délka letadla:(m)36,45 
Výška (na zemi):(m)11,07 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)35 100Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)68 039Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 170Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)4 005Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi
Cestovní rychlost:(km/h)780 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-400 mimo nákladních):
Alaska Airlines (26), Blue Air (10), Comair (9), Enter Air (7), Safair (7), UTair (6), Aero Contractors (6)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Enter Air, UTair, Go2Sky, Air Explore, LOT, dříve i ČSA, Travel Service...

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 737-400 dostal jako první malou "ploutvičku" pod zádí trupu? Ta neskrývá žádnou anténu, jak by se mohlo zdát - jejím úkolem je chránit dlouhý trup před nechtěným kontaktem s letištní dráhou v okamžiku, kdy pilot při startu přitáhne a zvedne příď letadla (čímž se záď kvůli krátkému podvozku dostane velmi blízko zemi). Stejnou "ploutvičku" (tedy vlastně nárazník!) najdeme i na B737-800 a -900 z následující generace.

Boing 737-400 je spolu se starším sourozencem Boeing 737-300 a zmenšeným Boeing 737-500 zástupcem druhé, tzv. klasické generace letadel B737. Výchozí verze -300 této generace z roku 1984 s novými motory, křídlem a primárně digitálním kokpitem prokázala nesporný potenciál pro vývoj dalších odvozených modelů s různou kombinací kapacity a doletu, čímž by Boeing vůbec poprvé nabídl ve svém výrobním programu po vzoru konkurentů - tehdy zejména jeho amerického rivala McDonnell Douglas - ucelenou typovou řadu unifikovaných letadel různé velikosti. A ačkoli toto Boeing nepochybně bral v úvahu již při vývoji B737-300, oficiálně uvedl na trh prodlouženou verzi -400 až v roce 1986, dva roky před prvním vzletem jejího prototypu.

Oproti "třístovce" dostala verze -400 trup delší o 4,05m, což umožnilo zvýšit celkovou kapacitu o další 4 řady sedadel  (část prodloužené délky trupu "spolklo" zdvojení nouzových východů nad křídly, jejichž instalaci si na základě striktních předpisových požadavků vyžádala zvětšená kapacita letadla). Nárůst hmotnosti letadla zhruba o 2,2t si vyžádal zesílení některých částí konstrukce a motory byly samozřejmě naladěny na vyšší tah. Výsledkem byl letoun, který při využití stejných posádek, techniků i většiny náhradních dílů s předchozí verzí "sedm-tři-sedmičky" dokázal ve všech směrech nahradit starší a v té době dosud velmi populární třímotorový Boeing 727 (při ani ne poloviční spotřebě paliva!) a především v ekonomických parametrech překonával největší představitele konkurenční řady MD-80 (konkrétně McDonnell Douglas MD-82/83/88).b737-400text_tnt.jpg

Kombinace poměrně velké kapacity B737-400 a ve své době velmi nízkých provozních nákladů zaujala kromě dopravců provozujících pravidelnou transkontinentální přepravu i charterové společnosti, realizující lety na objednávku cestovních kanceláří - ti ovšem požadovali delší dolet. Toho se podařilo docílit jednak zesílením konstrukce s cílem uvézt i při plné obsazenosti větší zásobu paliva (verze "HGW" = High Gross Weight), jednak instalací přídavných nádrží do části podpalubních zavazadlových prostorů letadla, vyvinutých Boeingem i dalšími výrobci letecké techniky.

Klasická generace B737 se udržela ve výrobě až do konce minulého století, přičemž poslední 3 roky byla vyráběna paralelně se svými nástupci - letouny řady B737NG. Poslední dva vyrobené B737 Classic Generation, stroje B737-45S, převzaly počátkem roku 2000 České aerolinie s tehdejšími imatrikulacemi OK-FGR a OK-FGS (dnes tyto letouny slouží ruskému dopravci UTair). B737-400 je i více než 16 let po skončení výroby stále poměrně populární a řadu strojů navíc čeká "druhý život" po přestavbě na nákladní verzi.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345