Boeing 737-400

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
19.2.1988
Rozpětí křídel (m):
28,88
Délka letadla (m):
36,45
Počet míst:
170
Dolet (km):
4005

b737-400_titulní_mistral.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje: 
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-3 o tahu 104,5 kN
Datum prvního letu:19.2.1988 
Počet vyrobených letadel:486Vyráběn 1988-2000
IATA kód (hlavní, alternativní):734737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)28,88 
Délka letadla:(m)36,45 
Výška (na zemi):(m)11,07 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)35 100Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)68 039Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 170Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)4 005Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi
Cestovní rychlost:(km/h)780 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-400 mimo nákladních):
Alaska Airlines (26), Blue Air (10), Comair (9), Enter Air (7), Safair (7), UTair (6), Aero Contractors (6)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Enter Air, UTair, Go2Sky, Air Explore, LOT, dříve i ČSA, Travel Service...

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 737-400 dostal jako první malou "ploutvičku" pod zádí trupu? Ta neskrývá žádnou anténu, jak by se mohlo zdát - jejím úkolem je chránit dlouhý trup před nechtěným kontaktem s letištní dráhou v okamžiku, kdy pilot při startu přitáhne a zvedne příď letadla (čímž se záď kvůli krátkému podvozku dostane velmi blízko zemi). Stejnou "ploutvičku" (tedy vlastně nárazník!) najdeme i na B737-800 a -900 z následující generace.

Boing 737-400 je spolu se starším sourozencem Boeing 737-300 a zmenšeným Boeing 737-500 zástupcem druhé, tzv. klasické generace letadel B737. Výchozí verze -300 této generace z roku 1984 s novými motory, křídlem a primárně digitálním kokpitem prokázala nesporný potenciál pro vývoj dalších odvozených modelů s různou kombinací kapacity a doletu, čímž by Boeing vůbec poprvé nabídl ve svém výrobním programu po vzoru konkurentů - tehdy zejména jeho amerického rivala McDonnell Douglas - ucelenou typovou řadu unifikovaných letadel různé velikosti. A ačkoli toto Boeing nepochybně bral v úvahu již při vývoji B737-300, oficiálně uvedl na trh prodlouženou verzi -400 až v roce 1986, dva roky před prvním vzletem jejího prototypu.

Oproti "třístovce" dostala verze -400 trup delší o 4,05m, což umožnilo zvýšit celkovou kapacitu o další 4 řady sedadel  (část prodloužené délky trupu "spolklo" zdvojení nouzových východů nad křídly, jejichž instalaci si na základě striktních předpisových požadavků vyžádala zvětšená kapacita letadla). Nárůst hmotnosti letadla zhruba o 2,2t si vyžádal zesílení některých částí konstrukce a motory byly samozřejmě naladěny na vyšší tah. Výsledkem byl letoun, který při využití stejných posádek, techniků i většiny náhradních dílů s předchozí verzí "sedm-tři-sedmičky" dokázal ve všech směrech nahradit starší a v té době dosud velmi populární třímotorový Boeing 727 (při ani ne poloviční spotřebě paliva!) a především v ekonomických parametrech překonával největší představitele konkurenční řady MD-80 (konkrétně McDonnell Douglas MD-82/83/88).b737-400text_tnt.jpg

Kombinace poměrně velké kapacity B737-400 a ve své době velmi nízkých provozních nákladů zaujala kromě dopravců provozujících pravidelnou transkontinentální přepravu i charterové společnosti, realizující lety na objednávku cestovních kanceláří - ti ovšem požadovali delší dolet. Toho se podařilo docílit jednak zesílením konstrukce s cílem uvézt i při plné obsazenosti větší zásobu paliva (verze "HGW" = High Gross Weight), jednak instalací přídavných nádrží do části podpalubních zavazadlových prostorů letadla, vyvinutých Boeingem i dalšími výrobci letecké techniky.

Klasická generace B737 se udržela ve výrobě až do konce minulého století, přičemž poslední 3 roky byla vyráběna paralelně se svými nástupci - letouny řady B737NG. Poslední dva vyrobené B737 Classic Generation, stroje B737-45S, převzaly počátkem roku 2000 České aerolinie s tehdejšími imatrikulacemi OK-FGR a OK-FGS (dnes tyto letouny slouží ruskému dopravci UTair). B737-400 je i více než 16 let po skončení výroby stále poměrně populární a řadu strojů navíc čeká "druhý život" po přestavbě na nákladní verzi.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: