Fokker 100

Výrobce letadla:
Fokker
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Regionální
Počet sedadel:
91-130
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
4.4.1993
Rozpětí křídel (m):
28,08
Délka letadla (m):
35,53
Počet míst:
122
Dolet (km):
3170

 f100_titullní_denim.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje: 
Výrobce letadla: Fokker
Země: Nizozemí
Výrobce a typ motorů:2xRolls-Royce Tay 620 o tahu 61,6 kN nebo Tay 650 o tahu 67,2 kN
Datum prvního letu:30.11.1986 
Počet vyrobených letadel:280Výroba do ledna 1996
IATA kód (hlavní, alternativní):100 
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)28,08 
Délka letadla:(m)35,53 
Výška (na zemi):(m)8,50 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)24 541Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)45 810Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 122Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)3 170Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi
Cestovní rychlost:(km/h)845 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 22.2.2016, v závorce počty letadel Fokker 100):
Iran Aseman (19), Iran Air (16), Alliance Airlines (15), Austrian (14), Network Aviation Australia (14), Virgin Australia Regional (14)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Austrian Airlines, PGA Portugalia Airlines, Helvetic, Carpatair

  


Další informace:

Víte že...

Fokker 100, stejně jako jeho předchůdce Fokker F28 či odvozený kratší model Fokker 70, používají ke zpomalení letounu po dosednutí na přistávací dráhu kromě běžných obracečů tahu motoru i brzdící štíty, obvyklé jinak spíše u vojenských letadel? Zakončení zádě trupu tvoří dva k sobě přitisknuté segmenty, které se po přistání rozevřou do stran a fungují jako aerodynamická brzda.

Dnes již neexistující holandský výrobce Fokker oznámil zahájení prací na modelu Fokker 100 v roce 1983. Základní konstrukce navazuje na úspěšný menší model Fokker F28 Fellowship Jet pro 65-85 cestujících, vyráběný od roku 1967, oproti němu však dostala nová "stovka" delší trup, nové motory, moderní digitální kokpit a především zcela nové křídlo. Koncepce s tzv. "čistým křídlem", dvojicí motorů po stranách zádě trupu a ocasníími plochami ve tvaru písmene "T" zůstala zachována a Fokker proto nový model 100 označoval interně jako F28-100. Vznikl tak největší letoun v historii značky Fokker, s typickou kapacitou 100 až 107 míst v uspořádání s 5 sedadly ekonomické třídy v řadě s jednou uličkou.

Prvním  uživatelem se v roce 1988 stala švýcarská letecká společnost Swissair, nejvýznamnějšími zákazníky se však staly American Airlines (objednávka na 75 letadel), USAir (40 strojů) a brazilská TAM (50). Za úspěchem Fokkeru 100 stál především fakt, že na přelomu 80. a 90. let minulého století vyplnil vlastně díru na trhu: letouny s kapacitou okolo 100 míst ze 60. a 70. let se totiž v té době již nevyráběly (například britský BAC-111 či starší verze amerického Douglasu DC-9) a novější verze DC-9 (značené jako McDonnell Douglas MD-80) byly stejně jako například Boeing 737 větší, takže jediným skutečným konkurentem byl tehdy poněkud těžkopádně působící čtyřmotorový British Aerospace BAe-146 (a později jeho evoluce Avro RJ85 či Avro RJ100). Přes těmito okolnostmi zdánlivě ulehčený vstup na trh se Fokker 100 prosadil především jako nesporně povedený letoun, který ve své době vynikal zejména kombinací nízké spotřeby, extrémně malé hlučnosti a provozní  nenáročnosti díky poměrně jednoduché konstrukci (například křídlo se obešlo bez mechanizace na náběžné hraně).

f100text_intjetmng.jpg

Ve své roli stomístného letounu pro krátké a střední tratě byl Fokker 100 po stránce provozně-ekonomických parametrů překonán až další generací větších verzí regionálních proudových letounů, především typy Embraer 190/195 a posléze Sukhoi Superjet 100. Přestože za těmito letouny dnes již Fokker 100 zaostává zejména ve spotřebě paliva a přestože se již 20 let nevyrábí, můžeme se s ním stále setkat u řady dopravců celého světa, kteří oceňují jeho komfort a prostornost interiéru, po počátečních problémech i provozní spolehlivost a nyní i extrémně nízké pořizovací náklady těchto stále ještě moderně a elegantně působících letadel. Od roku 2003 se starší letouny přestavují i na salónní verzi pro VIP klientelu, označovanou jako Fokker 100EJ (Executive Jet).

Na základě Fokkeru 100 vznikl v roce 1993 i menší Fokker 70. V pojednání o něm je popsán rovněž zánik slavné firmy Fokker.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Fokker 70/100

Loading...

Fokker 70/100

.

Časopis FR 4/2019



CIDNA 2019: Už brzy!

Kalendárium:

Dne 25.08.1955 se stalo...
25.08.1955
První let letounu HPR.3 Herald, čtyřmotorového prototypu pozdějšího britského turbovrtulového dopravního letounu Handley Page Dart Herald.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Exkurze s FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345