Boeing 737-500

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
91-130
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
20-30m
Dolet:
do 4 000km
První let:
30.6.1989
Rozpětí křídel (m):
28,88
Délka letadla (m):
31,01
Počet míst:
133
Dolet (km):
4444

b735_titulní_ok-xgabcde.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-3 o tahu 82,3 kN
Datum prvního letu:30.6.1989 
Počet vyrobených letadel:389Vyráběn 1989-1999
IATA kód (hlavní, alternativní):735737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)28,88 
Délka letadla:(m)31,01 
Výška (na zemi):(m)11,07 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)31 900Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)62 823Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 133Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)4 444Dolet s max. počtem cestujících v nejtěžší verzi
Cestovní rychlost:(km/h)780 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 23.2.2016, v závorce počty letadel B737-500 mimo nákladních):
UTair (30), ANA Wings (20), Southwest (12), Sriwijaya (12), Nordavia (9), Ukraine International (6),  Belavia (5), Air Baltic (5)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
UTair, Ukraine International, Belavia, Air Baltic, dříve např. ČSA, Travel Service/Smartwings, LOT, již neexistující SkyEurope, Malév apod.

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 737 je opravdu prvoplánově co nejjednodušší letadlo, aby bylo co nejspolehlivější a přitom nenáročné na údržbu i obsluhu? Je to vidět i na tom, že "sedm-tři-sedmička" v žádné generaci nikdy neměla vnější kryt kol hlavního podvozku - po jejich zatažení zapadnou pneumatiky těsně do podvozkových šachet v trupu, což spolu s hladkým krytem vnějšího disku eliminuje odpor vzduchu za letu stejně, jako by bylo kolo zakryto - ale šetří se cenné kilogramy hmotnosti.

Boeing 737-500 je nejmenším zástupcem B737 druhé, tzv. klasické generace, a je zároveň poslední verzí této typové řady, která přišla na trh - její prototyp byl zalétán až více než 5 let po výchozí verzi B737-300 a 18 měsíců po záletu prodloužené verze -400.  Ve výrobním programu Boeingu přímo nahrazuje B737-200 první generace "sedm-tři-sedmičky", jejíž dodávky skončily v srpnu 1988 a s níž má téměř shodnou délku trupu a zcela shodnou kapacitu - jinak však sdílí veškerou techniku se svými delšími bratry Boeing 737-300 a Boeing 737-400.

Pro Českou republiku je typ B737-500 významný tím, že právě této verze byl letoun převzatý dne 3. července 1992 pod poznávací značkou OK-XGA tehdejším Československým (dnes Českým) aeroliniím jako první nově vyrobený Boeing dodaný do naší země. Flotila Boeingů 737-500, rozšířená již v prvním roce na 5 strojů, dokázala díky zcela jiné filozofii provozu a údržby umožňující mnohem vyšší denní využití letadel převzít velkou část pravidelných linek ČSA obsluhovaných do té doby mnohem početnější flotilou starších letadel sovětské provenience, přičemž provozní náklady B737-500 byly tehdy zhruba na úrovni Tupolevu Tu-134A s téměř o 50% menší kapacitou, resp. jen mírně nad polovinou nákladů Tu-154M s kapacitou jen mírně vyšší. I díky tomu se Boeing 737 klasické generace posléze stal standardním type ČSA pro střední tratě a v jejich flotile se v letech 1992 až 2013 vystřídalo celkem 15 B737-500 a 18 B737-400. Obdobnou roli při přechodu ze sovětské letadlové techniky na moderní západní sehrály Boeingy 737 i v dalších východoevrospých zemích - Polsku, Maďarsku, Rumunsku a posléze i v samotných zemích bývalého Sovětského svazu. V ČSA sice byly Boeingy 737 od roku 2005 postupně nahrazovány letadly řady Airbus A320, nicméně štafetu uživatele B737 v České republice převzal Travel Service a s letouny B737 (konkrétně delší verze -400) se setkáme i na Slovensku (Air Explore nebo Go2Sky).Boeing 737-522, vyrobený v roce 1992 pro americkou United Airlines, létá od roku 2007 u lotyšské společnosti Air Baltic.
Boeing 737-522, vyrobený v roce 1992 pro americkou United Airlines, létá od roku 2007 u lotyšské společnosti Air Baltic.

Ačkoli byla "pětistovka" ve své době určitě povedeným a úspěšným typem, do kategorie letadel s kapacitou mírně nad 100 míst postupně pronikli největší zástupci letadel kategorie regional jet - například Embraer 190/195, které díky nabídce srovnatelné kapacity na bázi výchozí konstrukce menšího, jednoduššího a tedy provozně výrazně levnějšího letadla dosahují mnohem lepších ekonomických parametrů. Jejich konkurenci na nejvyspělejších trzích letecké dopravy nedokázal konkurovat ani nástupce B737-500 v další generaci B737, tedy model Boeing 737-600, a je tedy pochopitelné, že i starší B737-500 se dnes přesunují spíše do zemí tzv. třetího světa.Z celkem 180 Boeingů 737, využívaných od roku 1967 německou Lufthansou, bylo 38 ve verzi -500. Společnost je provozovala v letech 1990-2014.
Z celkem 180 Boeingů 737, využívaných od roku 1967 německou Lufthansou, bylo 38 ve verzi -500. Společnost je provozovala v letech 1990-2014.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: