Boeing 737-800

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
31.7.1997
Rozpětí křídel (m):
35,79
Délka letadla (m):
39,50
Počet míst:
189
Dolet (km):
5665

b737-800_titulní_norwegian.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-7B o tahu 107,6 až 121,4 kN
Datum prvního letu:31.7.1997 
Počet vyrobených letadel:3 995Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):73873H, 737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)35,79Verze s winglety (bez wingletů 34,32m)
Délka letadla:(m)39,50 
Výška (na zemi):(m)12,57 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)41 480Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)79 015Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 189Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)5 665Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety
Cestovní rychlost:(km/h)842 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel všech verzí  B737-800):
Ryanair (328), American Airlines (266), China Southern (119), Air China (115), Hainan Airlines (114), Southwest Airlines (108)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Travel Service, Ryanair, Norwegian Air Shuttle, Turkish Airlines, FlyDubai, EL AL resp. Up!, KLM, Air Europa, S7 Airlines, Air Berlin

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 737-800 zcela změnil trh charterové dopravy v České republice? Jeho schopnost uskutečnit s max. počtem cestujících až šestihodinové lety znamenala nejen rozšíření nabídky cestovních kanceláří o cesty například do Spojených Arabských Emirátů či východní Afriky, ale letoun doletí s jedním mezipřistáním při stále přijatelných nákladech i do letovisek jihovýchodní Asie či Karibiku, kam klientela z jiných evropských trhů již vyžaduje nonstop lety velkými dálkovými letadly.

Boeing 737-800 patří společně se sesterskými verzemi Boeing 737-600, Boeing 737-700 a Boeing 737-900 k aktuální generaci modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv. "klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech 1984-2000, resp. na původní  typ B737 série 100/200, produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální podoby  však má současná generace s nejstaršími verzemi B737 jen velmi málo společného,  letoun reprezentuje úroveň technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění řízení letounu i jeho údržby.

B737-800 nahradil v rámci zmíněné generační obměny největší verzi B737-400 z předchozí řady. V listopadu 1993, kdy Boeing oficiálně oznámil zahájení prací na B737NG, však již bylo jasné, že hlavním konkurentem Boeingu v segmentu letadel pro střední tratě již nebude řada MD-80 či novější MD-90 amerického výrobce McDonnell Douglas (kterého navíc Boeing v roce 1997 pohltil), ale evropské Airbusy řady A320. Boeing proto u největšího člena své "rodiny" prodloužil trup o rovné 3 metry, díky čemuž B737-800 nejen dokáže konkurovat výchozímu modelu Airbus A320 svého evropského rivala, ale dokonce jej v maximální kapacitě o 9 míst překonává.

b737-800text_flydubai.jpg

Ačkoli jsou letadla řady B737-800 určena především pro krátké a střední tratě, jejich dolet umožňuje univerzální využití i pro lety trvající až okolo 6 hodin bez mezipřistání (a v uspořádání pro menší počet cestujícíh dokonce i více).

Se zhruba  9 tisíci vyrobenými letouny B737 všech verzí do konce ledna 2015 (z toho 5756 aktuální generace NG) je Boeing 737 vůbec nejúspěšnějším proudovým dopravním letadlem všech dob, přičemž právě verze -800 s téměř  4 tisíci vyrobenými kusy se na tomto počtu podílí nejvíce. Od roku 2017 bude současná generace B737 ve výrobním programu Boeingu postupně nahrazena aktuálně vyvíjenou generací B737MAX.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

Exkurze Blaník:


Prodlouženo

FR 3/2019: Už máte?

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 25.05.1964 se stalo...
25.05.1964
První vzlet proudového letounu Ryan XV-5 Vertifan, amerického experimentálního stroje s vlastnostmi V/STOL.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plzeň-Letkov (LKPL) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345