Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | CFM Internatinal CFM56-7B o tahu 107,6 až 121,4 kN |
Datum prvního letu: | 31.7.1997 | |
Počet vyrobených letadel: | 3 995 | Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 738 | 73H, 737 |
Rozpětí křídel: | (m) | 35,79 | Verze s winglety (bez wingletů 34,32m) |
Délka letadla: | (m) | 39,50 | |
Výška (na zemi): | (m) | 12,57 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 41 480 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 79 015 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 189 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 5 665 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 842 |
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel všech verzí B737-800): |
Ryanair (328), American Airlines (266), China Southern (119), Air China (115), Hainan Airlines (114), Southwest Airlines (108) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Travel Service, Ryanair, Norwegian Air Shuttle, Turkish Airlines, FlyDubai, EL AL resp. Up!, KLM, Air Europa, S7 Airlines, Air Berlin |
Další informace:
Boeing 737-800 patří společně se sesterskými verzemi Boeing 737-600, Boeing 737-700 a Boeing 737-900 k aktuální generaci modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv. "klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech 1984-2000, resp. na původní typ B737 série 100/200, produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální podoby však má současná generace s nejstaršími verzemi B737 jen velmi málo společného, letoun reprezentuje úroveň technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění řízení letounu i jeho údržby.
B737-800 nahradil v rámci zmíněné generační obměny největší verzi B737-400 z předchozí řady. V listopadu 1993, kdy Boeing oficiálně oznámil zahájení prací na B737NG, však již bylo jasné, že hlavním konkurentem Boeingu v segmentu letadel pro střední tratě již nebude řada MD-80 či novější MD-90 amerického výrobce McDonnell Douglas (kterého navíc Boeing v roce 1997 pohltil), ale evropské Airbusy řady A320. Boeing proto u největšího člena své "rodiny" prodloužil trup o rovné 3 metry, díky čemuž B737-800 nejen dokáže konkurovat výchozímu modelu Airbus A320 svého evropského rivala, ale dokonce jej v maximální kapacitě o 9 míst překonává.
Ačkoli jsou letadla řady B737-800 určena především pro krátké a střední tratě, jejich dolet umožňuje univerzální využití i pro lety trvající až okolo 6 hodin bez mezipřistání (a v uspořádání pro menší počet cestujícíh dokonce i více).
Se zhruba 9 tisíci vyrobenými letouny B737 všech verzí do konce ledna 2015 (z toho 5756 aktuální generace NG) je Boeing 737 vůbec nejúspěšnějším proudovým dopravním letadlem všech dob, přičemž právě verze -800 s téměř 4 tisíci vyrobenými kusy se na tomto počtu podílí nejvíce. Od roku 2017 bude současná generace B737 ve výrobním programu Boeingu postupně nahrazena aktuálně vyvíjenou generací B737MAX.
Nové číslo je již v prodeji! »
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »