Boeing 737-800

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Pro střední tratě
Počet sedadel:
131-200
Délka letadla:
30-45m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
31.7.1997
Rozpětí křídel (m):
35,79
Délka letadla (m):
39,50
Počet míst:
189
Dolet (km):
5665

b737-800_titulní_norwegian.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-7B o tahu 107,6 až 121,4 kN
Datum prvního letu:31.7.1997 
Počet vyrobených letadel:3 995Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě
IATA kód (hlavní, alternativní):73873H, 737
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)35,79Verze s winglety (bez wingletů 34,32m)
Délka letadla:(m)39,50 
Výška (na zemi):(m)12,57 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)41 480Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)79 015Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 189Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)5 665Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety
Cestovní rychlost:(km/h)842 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel všech verzí  B737-800):
Ryanair (328), American Airlines (266), China Southern (119), Air China (115), Hainan Airlines (114), Southwest Airlines (108)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Travel Service, Ryanair, Norwegian Air Shuttle, Turkish Airlines, FlyDubai, EL AL resp. Up!, KLM, Air Europa, S7 Airlines, Air Berlin

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 737-800 zcela změnil trh charterové dopravy v České republice? Jeho schopnost uskutečnit s max. počtem cestujících až šestihodinové lety znamenala nejen rozšíření nabídky cestovních kanceláří o cesty například do Spojených Arabských Emirátů či východní Afriky, ale letoun doletí s jedním mezipřistáním při stále přijatelných nákladech i do letovisek jihovýchodní Asie či Karibiku, kam klientela z jiných evropských trhů již vyžaduje nonstop lety velkými dálkovými letadly.

Boeing 737-800 patří společně se sesterskými verzemi Boeing 737-600, Boeing 737-700 a Boeing 737-900 k aktuální generaci modelu B737, označované jako "Next Generation" (zkráceně NG). V konstrukci volně navazuje na předchozí (tzv. "klasickou") generaci, reprezentovanou verzemi Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500 a vyráběnou v letech 1984-2000, resp. na původní  typ B737 série 100/200, produkovaný v letech 1967-1987. Kromě částečné vizuální podoby  však má současná generace s nejstaršími verzemi B737 jen velmi málo společného,  letoun reprezentuje úroveň technologie přelomu tisíciletí včetně výrazného uplatnění moderních kompozitních materiálů a využití počítačových systémů pro usnadnění řízení letounu i jeho údržby.

B737-800 nahradil v rámci zmíněné generační obměny největší verzi B737-400 z předchozí řady. V listopadu 1993, kdy Boeing oficiálně oznámil zahájení prací na B737NG, však již bylo jasné, že hlavním konkurentem Boeingu v segmentu letadel pro střední tratě již nebude řada MD-80 či novější MD-90 amerického výrobce McDonnell Douglas (kterého navíc Boeing v roce 1997 pohltil), ale evropské Airbusy řady A320. Boeing proto u největšího člena své "rodiny" prodloužil trup o rovné 3 metry, díky čemuž B737-800 nejen dokáže konkurovat výchozímu modelu Airbus A320 svého evropského rivala, ale dokonce jej v maximální kapacitě o 9 míst překonává.

b737-800text_flydubai.jpg

Ačkoli jsou letadla řady B737-800 určena především pro krátké a střední tratě, jejich dolet umožňuje univerzální využití i pro lety trvající až okolo 6 hodin bez mezipřistání (a v uspořádání pro menší počet cestujícíh dokonce i více).

Se zhruba  9 tisíci vyrobenými letouny B737 všech verzí do konce ledna 2015 (z toho 5756 aktuální generace NG) je Boeing 737 vůbec nejúspěšnějším proudovým dopravním letadlem všech dob, přičemž právě verze -800 s téměř  4 tisíci vyrobenými kusy se na tomto počtu podílí nejvíce. Od roku 2017 bude současná generace B737 ve výrobním programu Boeingu postupně nahrazena aktuálně vyvíjenou generací B737MAX.

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: