Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Embraer | |
Země: | Brazílie | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | General Electric CF34-10E o tahu 82,3 až 89,0 kN |
Datum prvního letu: | 12.3.2004 | (Embraer 190; Embraer 195 7.12.2004) |
Počet vyrobených letadel: | 699 | Stav k 30.3.2016, dosud vyráběn |
IATA kód (hlavní, alternativní): | E90 | E95 |
Rozpětí křídel: | (m) | 28,72 | (u některých strojů Embraer 175 zvětšeno na 28,70m) |
Délka letadla: | (m) | 36,24 | (Embraer 195 38,65m) |
Výška (na zemi): | (m) | 10,57 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 28 080 | (Embraer 195 28 970 kg) |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 47 790 | (Embraer 190 až 51 800 kg, Embraer 195 48 790 až 52 290 kg) |
Maximální počet cestujících: | 114 | Embraer 195 až 122, typicky 94-106 (Embraer 190), resp. 106-118 (Embraer 195) | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 3 426 | (Embraer 190 až 4 537km, 195 2 963 až 4 260km dle vzletové hmotnosti) |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 840 |
Největší provozovatelé (stav k 30.3.2016, v závorce počty letadel Embraer 190/195): |
Azul Lineas Aereas (86), JetBlue Airways (60), Tianjin Airlines (44), AeroMexico Connect (32), Air Canada (31), KLM Cityhopper (30) |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
KLM Cityhopper, Lufthansa Cityline, Reginal, Air Dolomiti, Flybe, Helvetic, LOT, Ukraine International Airlines, Alitalia CityLiner |
Další informace:
Embraer svou typovou řadu E-Jets již od oficiálního uvedení na trh v roce 1999 prezentoval jako rodinu příbuzných letounů pokrývajících kapacitu mezi 70 a 120 místy. Již dva roky po vzletu Embraeru 170 coby prvního člena této rodiny a necelý rok po prvním vzletu jeho mírně prodloužené verze Embraer 175 byl tedy zalétán výrazně zvětšený model Embraer 190 s kapacitou zvětšenou až na 114 míst.
Základním, na první pohled patrným rozdílem oproti výchozím modelům řady E-Jets je trup prodloužený o 6,34m oproti E170 (resp. o 4,56m oproti E175), větší letoun však má i silnější motory s větším průměrem vstupního dmychadla (což si vyžádalo prodloužení podvozku), delší křídlo a větší vodorovné ocasní plochy. Jelikož konstrukce letounů řady E-Jets prokázala potenciál i pro další zvětšování, byl zákazníkům nabídnut i ještě větší model Embraer 195 s trupem prodlouženým o další 2,41m o kapacitě přesahující již 120 míst. E195 byl zalétán již v prosinci 2004, až na délku trupu je s E190 prakticky totožný (oba modely sdílí 95% dílů), přičemž s dvojicí menších letounů Embraer 170/175 sdílí letouny Embraer 190/195 stále velmi slušných 86% dílů.
Primární rolí nového letounu bylo nahradit starší regionální proudové letouny Avro RJ85 a RJ100 nebo Fokker 100 a konkurovat svým současníkům, reprezentovaným letouny Bombardier CRJ-1000 a Sukhoi Superjet 100, ale svou kapacitou, doletem i nabízeným komfortem tyto letouny de facto přesahují až do kategorie letadel pro střední tratě, kde dokázaly úspěšně konkurovat jejich nejmenším členům (Boeing 737-600, Airbus A318) a de facto tak přispět k ukončení kariéry obou zmíněných modelů (které tak v nejnovějších generacích řady B737 i A320 již nemají nástupce).
Stroje Embraer 190/195 překonaly v úspěšnosti na trhu dokonce i své menší sourozence Embraer 170/175 a staly se nejpopulárnějšími letouny v kategorii kolem 100 sedaček. Vydobytí této pozice sice Embraeru do jisté míry usnadnila konkurence – Bombardier je v řadě CRJ-1000 představující již čtvrté (!!!) prodloužení výchozí konstrukce původního business jetu Challenger na samé hranici možností vedoucí k řadě kompromisů, slibný projekt Dornier 728/928JET stál kvůli své nákladnosti německého výrobce existenci, stejně tak nepokračoval po bankrotu holandské firmy Fokker vývoj jejich modelů 70 a 100 a Sukhoi Superjet 100 si teprve pracně na trhu obnovuje kdysi ztracenou důvěru zákazníků v ruská letadla – nicméně Embraery E-Jets jsou určitě velmi kvalitní letouny.
Udržet pozici na trhu i v přímé konfrontaci se zcela novým typem Bombardier CSeries má generace Embraer E-Jets E2: nové letouny E175-E2, E190-E2 a E195-E2 dostanou zcela nové motory Pratt&Whitney řady PW1100 se slibnou koncepcí tzv. „geared turbofan“ (spočívající v doplnění třetího stupně kompresoru poháněného reduktorem při zachování jinak běžné koncepce dvouproudových motorů), což si vyžádá mírné prodloužení podvozku. Křídla dostanou namísto dosavadních rozměrných wingletů nové zakončení připomínající třeba B787 Dreamliner, další vylepšení konstrukce či avioniky jsou už méně výrazná. E190-E2 má přijít do služby již v roce 2018, větší E195-E2 o rok později a menší E175-E2 s kapacitou 90 míst o další 1-2 roky později. Zároveň výrobce avizuje i ještě delší verzi než je dnešní E195 s cílem nabídnout letoun pro až 130 míst v reakci na konkurenční projekty Bombardier CS130 a Sukhoi Superjet 130, i když v případě letounu s trupem pouze pro 4 sedačky v řadě to může mít Embraer již složité.
Na bázi dnešního E190 vznikla i business verze Lineage 1000 se salónním interiérem a prodlouženým doletem, dodávaná zájemcům od roku 2008.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »