Muzeum dopraváků

21.12.2014

Holandsko bývá často navštěvováno českými turisty. Kdo by chtěl poznávání místního piva, sýra, větrných mlýnů, grachtů a tulipánů spojit s letectvím, může navštívit expozici Nationaal Luchtvaart Themepark Aerodrome, které se nachází za městem Lelystad, kde muzeum nalezneme v blízkosti stejnojmenného letiště.

Historie tohoto nizozemského leteckého muzea sahá do poloviny minulého století, přestože v dané lokalitě a pod současným názvem byly sbírky otevřeny poměrně nedávno, v roce 2003. Již v roce 1955 ale došlo k dohodě mezi leteckou společností KLM a společností Fokker, jejímž cílem bylo spolupracovat na založení národního leteckého muzea. Prvním viditelným výsledkem této spolupráce bylo otevření malé expozice pod názvem Aeroplanorama na letišti Schiphol v roce 1960. V roce 1967 byla expozice uzavřena, protože se již v té době pracovalo na mnohem důstojnějším stánku nizozemské letecké historie, kterým se stalo v roce 1971 otevřené muzeum Aviodome, situované rovněž na letecký přístav Schiphol. Muzeum se nacházelo v budově uzavřené pod velkou geodetickou kopulí navrženou známým americkým architektem Richardem Buckminsterem Fullerem, podle které dostalo i své jméno. Po čase se však stalo zřejmým, že muzeum přes svou dobrou polohu i výjimečnou budovu přestává stačit kapacitně novým exponátům, a bylo proto znovu rozhodnuto o jeho přestěhování. Sbírky byly přesunuty k Lelystadu do nového areálu, postaveného v blízkosti místního letiště, zatímco stará budova na Schipholu musela udělat místo nové výstavbě a byla zbořena.

Aviodrome

V současné době tvoří areál muzea tři budovy. Hangár, kde je přístupná letecká expozice, replika terminálu letiště Schiphol z roku 1928 a konečně hangár tvořící depozitář muzea, zpravidla nepřístupný návštěvníkům. Jádrem je tedy velký hangár, ve kterém jsou natěsnány dvě desítky letadel a vrtulníků. Vnitřek hangáru je dost tmavý, a tak se stativ vyloženě hodí. Jako první zaujme lehký třímístný vrtulník Westland Dragonfly WS-51 HR5, tedy licenční kopie Sikorského typu S-51, v barvách místního námořnictva. Šlo o jednu z prvních úspěšných konstrukcí vrtulníků, která se dostala do sériové výroby. Vnější tvar vrtulníku byl více než inspirující pro tvůrce později vzniklého sovětského stroje Jak-100, který však prohrál porovnání s typem Mil Mi-1 a sériové produkce se nedočkal. Vedle se nachází další záchranná helikoptéra, typ Sikorsky S-55. Uspořádání letadel uvnitř hangáru někdy doslova znemožňuje pořídit hezký snímek. Škoda je to hlavně u zajímavých typů, jako například u proudového cvičného Fokkeru S-14 a všech vystavených transportních letadel. Mezi ty nejzajímavější bezesporu patří C-121A Constellation v barvách národního dopravce KLM, který je po rekonstrukci přístupný i zevnitř. Za zmínku stojí, že tento letoun původně létal u USAF a posléze i u mnoha civilních společností. Teprve v roce 2001 jej získalo místní muzeum s podmínkou, že jej rekonstruuje do letové podoby a vystaví. Vedle stojí Fokker F-27 Friendship, jehož jeden exemplář najdeme i u vchodu. Kromě tohoto transportního stroje ještě domácího výrobce zastupují cvičné typy, jako například Fokker S-11, Fokker S-12 nebo předválečný Lambach HL II. Většina cvičných strojů je ve žlutém výcvikovém zbarvení, které sluší i De Havillandu Tiger Moth. Snad jediný dopravní letoun, který lze vyfotit uvnitř, je DC-3 s nápisem „De Vliegende Hollander“ v barvách KLM, naopak zcela nevyfotografo­vatelný je stíhací letoun F-104. Další Starfighter stojí jako poutač z druhé strany muzea. V improvizovaném hangáru je vystaven i východoněmecký MiG-21PFM. U stropu je ještě zavěšen místní záchranný Bö-105CBS-4, PH-NFH, několik větroňů a také dva vrtulníčky „Kolibrie“ z konce padesátých let, které jsou poháněny proudovými motorky na koncích rotorových listů.

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345