LISTOPAD-PROSINEC 2010

LISTOPAD-PROSINEC 2010

Vážení čtenáři,

Přestože od posledního závodu seriálu Red Bull Air Race uplynuly již dva měsíce, rozhodli jsme se k němu v tomto čísle našeho časopisu znovu vrátit. Nejen proto, že se můžete těšit na exkluzivní autentický popis průletu tratí pátého závodu letošní sezóny z pera našeho závodního pilota Martina Šonky, ale i proto, že jsem přesvědčen, že fenomén Red Bull Air Race i předčasný konec letošní sezóny a v tento okamžik poněkud nejasná budoucnost si zaslouží několik poznámek. Když před osmi lety přivedla společnost Red Bull na svět tento nový letecký sport, pouštěla se do neprobádaných vod. Ale tým lidí stojících za seriálem dokázal v následujících létech vybudovat skutečnou výkladní skříň leteckého sportu. Ukázal, že je možné najít takový formát leteckého soutěžení, který přitáhne nejen desetitisíce nadšených fanoušků, ale i zájem médií a bohatých sponzorů. Tedy něco, co zpravidla bohužel letecké sporty postrádají. Je bezesporné, že finanční obnos, který do celého seriálu musela vložit společnost Red Bull byl obrovský a zřejmě se ji nikdy nedozvíme. Celosvětové ekonomické problémy přiškrtily kohoutek financí od sponzorů bohužel právě v době, kdy se měla soutěž postavit finančně na vlastní nohy a tak se nelze ani divit, že nastala doba, kdy vedení Red Bullu muselo říci po zvážení dalších faktů dost. Na samotné hraně se však letos nepohybovala jen rentabilita seriálu, ale často i někteří soutěžící. Incidenty, ke kterým došlo v Austrálii a Kanadě, vyslaly jasný varovný signál. Přesto je nutné pokládat fakt, že během všech osmi závodních sezón nedošlo k žádnému zranění pilota, za obrovský klad, který je zároveň důkazem pečlivé práce týmu rozhodčích, který od roku 2006 vedl Čech Stanislav Bajzík. Ať už se seriál Red Bull Air Race v roce 1012 v nějaké formě vrátí, či nikoliv, je jisté, že napsal slavnou kapitolu do dějin leteckého sportu. Na hraně, byť velmi dobře vykalkulované, se během svého letu kolem světa pohybovali během některých etap i švýcarští piloti letecké expedice Azimut 270. Jejich vyprávění na vás čeká v rubrice cestování. Patrik Sainer vyzkoušel tentokráte nový Sting S4, čeká vás vyprávění o létání s letounem Bücker (CASA) 1.131 Jungmann, podíváme se na letouny AWACS ruského letectva a nechybí ani další pravidelné rubriky. Příjemné čtení.

S pozdravem

podpis.jpg

21.12.2014 Létající radary s rudou hvězdou

Nelétají rychle, nejsou obratné a nenesou výzbroj, přesto mají ohromný vliv na letecké souboje a útoky. Mluvíme o letounech včasné výstrahy AWACS, bez nichž se dnešní letectva neobejdou. I když jsou známy spíše americké typy, ani Rusko v této oblasti nezahálí. více

21.12.2014 AZIMUT 270

Dva lehké stroje letící západním směrem, zdánlivě ztracené nad rozsáhlými pláněmi oceánu. Dva piloti, kteří opustili své blízké, aby si stejně jako jejich předchůdci v minulém století splnili svůj sen. Oblétnout svět a ukázat, že je třeba hledat cesty, jak s menšími prostředky dokázat více. více

21.12.2014 Tisící Boeing 767

V letošním roce americký Boeing oznámil překonání tisícové hranice postavených strojů Boeing 767 a toto číslo bude ještě růst. Sesterský typ B 757 už není ve výrobě, i jemu se ale podařilo překonat počet tisíce kusů. V obou případech jde o jedny z nejúspěšnějších strojů v historii firmy a stojí za to si je připomenout. více

21.12.2014 Port-adhair Barraigh – přistání povoleno za odlivu

Letiště Barra v severním Skotsku přijme ročně přes 1200 letů včetně komerčních letů British Airways. Žádné z letadel však nemůže přistát za přílivu. Přistává se totiž přímo na pláž. více

21.12.2014 Jak létá Elenka – Bücker (CASA) 1.131 Jungmann

Bücker (CASA) 1.131 Jungmann je dodnes jedním z nejoblíbenějších cvičných letadel na světě. Mnoho jich létá dodnes po celém světě, překvapivě málo je jich však na prodej. Nabízí se otázka – proč? Je to jasné, jak zpívala plešatá Sinnead O’Connor – Nothing compares to you. více

21.12.2014 12 minut nad Oshkoshem

Boeing B-17 Flying Fortress letos oslavil výročí 75 let od prvního vzletu prototypu. A mně se splnil jeden z životních snů, svézt se v jedné z dosud „Létajících pevností“. více

21.12.2014 Rudolf Měšťan – Medaile téměř zapomenutá

Na plachtařském mistrovství světa v polském Lešně získal český reprezentant Rudolf Měšťan bronzovou medaili ve volné třídě na československém větroni Démant. Létání na větroních tehdy vypadalo trochu jinak, než jak jej znají dnešní plachtaři, a o to mimořádnější byl jeho úspěch. více

21.12.2014 TL2000 STING S4

Úžasný výhled z kabiny a perfektní letové vlastnosti, kvalitní zpracování i příjemný handling. To jsou velké přednosti letadel Sting od ryze českého výrobce z Hradce Králové. Nová verze S4, uvedená na trh letos v létě, posunula kvality tohoto letadla ještě dále. více

21.12.2014 Historie a rozvoj palubních přístrojů – část 3

Rychlý vývoj elektroniky v posledních třech desetiletích a rovněž možnost reálného využití kosmické techniky přinesly do leteckých palubních systémů skutečnou revoluci. Zásadně se totiž změnil především princip práce palubních přístrojů. více

21.12.2014 Elite: IFR létání pro profesionály

Kdo se zajímá o profesionální letecké simulátory, bude nejspíše švýcarskou společnost Elite znát. A s desktopovou verzí simulátoru Elite si na svůj osobní počítač můžete nainstalovat kompletní softwarové řešení, jež je srdcem všech certifikovaných platforem této značky. Jednoduše řečeno: za pár tisíc korun si můžete pořídit ten samý software, který je instalován do nejdražších simulátorů na světě. více

21.12.2014 RBAR : Tanec mezi pylony

Martin Šonka exkluzivním průvodcem po trati pátého závodu Red Bull Air Race. více

21.12.2014 Muzeum dopraváků

Holandsko bývá často navštěvováno českými turisty. Kdo by chtěl poznávání místního piva, sýra, větrných mlýnů, grachtů a tulipánů spojit s letectvím, může navštívit expozici Nationaal Luchtvaart Themepark Aerodrome, které se nachází za městem Lelystad, kde muzeum nalezneme v blízkosti stejnojmenného letiště. více

21.12.2014 JAK NA VÝCVIK MEP

Již mnoho let létám na jednomotorových letounech. Několikrát jsem uvažoval, zda bych neměl své letecké kvalifikace rozšířit a naučit se zase něco nového, aby člověk nestál jen na místě. Kvalifikace na vícemotorové letouny je zajímavým rozšířením, ale vždy mne odrazovala její užitnost. více

21.12.2014 Letiště jako puzzle

Přijíždí větší dodávka, z ní vystupují dva muži. Vyloží náklad sestávající z plastových dílů a během zhruba dvou hodin stojí na dosud prázdné louce heliport 10×10 m. Využité nářadí? Šroubovák. Pokud máte pocit, že je to jenom sci-fi, pletete se. více

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > LISTOPAD-PROSINEC 2010
.

Už máte FR 6/2018?

Kalendář 2019 - už máte?

Přednáška:

Balíčky Vánoce 2018:

Kalendárium:

Dne 17.11.1956 se stalo...
17.11.1956
První let prototypu stíhacího letounu Mirage III společnosti Dassault Aviation.
zavřít

Sledujte akci "100 letišť":

Živě z dráhy 06/24:

e-Shop FR:

Letecká videa FR:

Inzerce: 

..
12345

Legendy čs. letectví:

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
12345

Práce v letectví:

Přednášky, kurzy FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345