Norbert Alt – S větrem ve vlasech

21.12.2014

V otevřeném kokpitu dvouplošníku je za hvězdicovým motorem řádně větrno. Takže si raději oblečte leteckou kuklu a teplý kožíšek. Na každý pád tam ale prožijete to, co piloti v uzavřených kabinách nikdy nepoznají. Létání v jedné ze svých nejčistších podob.

Létání má mnoho podob a vůní. Může vás uspokojovat přesná akrobacie v nejnovějším akrobatickém brusu, let v kokpitu Airbusu, stoupavé proudy pod křídly větroně nebo zvláštnosti vrtulníkového létání. Nebo možná patříte k těm, pro které má správné letadlo podobu dřevěného dvouplošníku s na první pohled archaickým hvězdicovým motorem, vonícího dřevem, lakovaným plátnem a směsí benzínu, oleje a kdoví čím dalším.

S jedním z pilotů, kteří propadli takovému létání, jsem v létě seděl v klubovně strakonického letiště. Hvězdicový Siemens Halske dvouplošného Flaminga pomalu vychládal v blízkém hangáru a byl čas vyzpovídat jednoho z jeho pilotů, pana Norberta Alta.

Norberte, kde se u tebe vzala láska k historickým letadlům?

Má posedlost historickými letadly se datuje kamsi dávno do dětství. Navíc mne vždycky fascinovala letecká historie, životní i letecké osudy průkopníků aviatiky, stejně tak jako stavební postupy, materiály a techniky, kterými se dřív letadla stavěla.

Dnes jsi jedním z mála pilotů, kteří létají obě Flaminga. Jak jsi se k nim vlastně dostal?

Moje cesta k Flamingu byla celkem náhodná, i když částečně za to může můj zájem o rozporuplnou osobnost Ernsta Udeta. Když jsem se v roce 2002 seznámil s novým členem našeho klubu sportovního létání v Offenbachu, ukázalo se, že je jedním z členů týmu, který na Wasserkuppe již delší dobu staví repliku dvouplošníku U-12. Stavbu jsem sledoval díky článkům v časopisech, a tak jsem rád přijal pozvání. Po návštěvě na Wasserkuppe jsem se stal brzy členem skupiny. Vzhledem k mým zkušenostem ze zalétávání restaurovaných historických strojů nakonec velmi vítaným, i když jsem stejně jako všichni ostatní procházel obdobím, kdy všechny moje práce na replice byly pod dohledem. Byla to svým způsobem zkušební doba, kdy jsem musel osvědčit své dovednosti i skutečný zájem. A od roku 2002 jsem se pak stal i jedním z pilotů Flaminga z Wasserkuppe.

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > LEDEN-ÚNOR 2011 > Norbert Alt – S větrem ve vlasech
.

         Máme pro vás »

FR 4/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 10.08.1949 se stalo...
10.08.1949
První let prototypu kanadského proudového dopravního letounu Avro Canada C102 Jetliner. Typ vyvolal na americkém kontinentu velkou pozornost, Howard Hughes nabídl financovat rozjezd sériové výroby, ale vývoj Jetlineru byl nakonec zastaven.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456