Papírové nebo elektronické mapy?

31.7.2017

Papírová klasika.Papírová klasika.
Papírová klasika.

Tato otázka se objevuje na kurzech dálkového létání pořádaných Flying Revue, poměrně často. Její akutnost je podporovaná i faktem, že papírové mapy jsou k dispozici stále vzácněji, zatímco map elektronických je ve formě různých aplikací k dispozici naopak stále více. „Když přijde kontrola, tak musíš mít papírovou mapu,“ je poměrně častá reakce pilotů, kterých se zeptáte. V této věci prostě není zatím příliš jasno, a tak bych se jí rád trošku věnoval.

To, co o od letecké mapy očekáváme a co je nejdůležitější, je, aby byla aktuální, aby na ní byly zobrazeny informace minimálně v rozsahu stanoveném pro ICAO mapy 1:500 000, aby mapa byla běžně dostupná a během letu pilotovi stále k dispozici. Rád bych se proto těmto jednotlivým požadavkům věnoval ve větším detailu.

Elektronická mapa na tabletu. Zoom gallery
Elektronická mapa na tabletu.
  Papírová, nebo elektronická mapa? Toť otázka. Zoom gallery
Papírová, nebo elektronická mapa? Toť otázka.

 

Flying Revue 4/2017
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 38-40 ve Flying Revue č. 4/2017. Na stáncích časopis koupíte od 29. června 2017.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Dostupnost map – rostoucím problémem papírových map je jejich (ne)dostupnost. Poté, co firma Jeppesen přestala asi před dvěma roky svoje papírové mapy vydávat, vznikla na trhu díra. Oficiální ICAO mapu 1:500 000 pro ČR/SR sice stále dostat můžeme, ale pokud chceme letět za hranice, tak už to nemusí být zdaleka tak jednoduché.

Objevili se sice alternativní vydavatelé papírových map, jako například firma Air Million, ale ani ti nemají vyčerpávající portfolio. Pro lety do mnoha zemí tak zůstává jediná možnost sehnat si jejich oficiální mapy prostřednictvím některého on-line zásilkového obchodu. Je to celkem drahé, někdy dost složité a trvá to dlouho.

U elektronických map je situace zcela jiná – jsou dostupné okamžitě, kdykoliv a pro stále rostoucí počet zemí ve všech kontinentech. Stačí zaplatit poplatek stanovený jejich poskytovatelem a mapy si stáhnout.

Aktuálnost leteckých map je možné u elektronických map zajistit podstatně lépe než u map papírových. Elektronické mapy aktualizují jejich poskytovatelé mnohem častěji (např. měsíčně), než je možné vydávat mapy papírové, které vycházejí v letecky vyspělých zemích obvykle jednou ročně. V řadě zemí však tato frekvence není dodržována a k dispozici jsou tak jen papírové mapy staré několik let nebo dokonce několik desítek let (viz například Řecko).

Text: Jiří Pruša

Foto: J. Pruša, archiv 

Zoom gallery

Flying Revue > Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2017 > Flying Revue 4/2017 > Papírové nebo elektronické mapy?
.

Exkurze s FR:

FR 4/2019: V prodeji!



Exkurze CATC Praha:

CIDNA 2019: Už brzy!

Letecká angličtina            Aplikace pro piloty:


            » Vše o VFR Communication »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:

           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 21.07.1947 se stalo...
21.07.1947
František Vnuk zalétal první prototyp letounu Aero Ae-45 označený Ae.45.1 (OK-BCA).
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Choceň (LKCHOC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345