Reno 2010

21.12.2014

Pro všechny piloty hledající rychlost je Reno tím správným místem. Ať sedí v kabinách malých strojů kategorie F1 nebo speciálů tříd Unlimited a Jet, které se po okruhu řítí rychlostí téměř 800 km/h ve výšce chvílemi pouhých 30 metrů, dosažení maximální rychlosti je pro ně jediným cílem.

Letošní 48. ročník National Championship Air Races se konal, stejně jako většina předešlých, na letišti Stead Field, několik mil na sever od města Reno v Nevadě. První závody se u Rena letěly v roce 1964, kdy se bývalý pilot USAF a eso z druhé světové války Bill Stead pokusil vzkřísit zašlou slávu leteckých závodů v Clevelandu, jejichž poslední ročník se konal v roce 1949. První závody v létech 1964 a 1965 se však konaly ještě na místě zvaném Sky Ranch Airfield. V roce 1966 byla uzavřena vojenská základna Stead AFB, pojmenovaná na počest Billova bratra Crostona Steada, a závody se přemístily tam. Závodí se na tratích oválného tvaru vytýčených barevnými pylony, přičemž délka okruhů se pro jednotlivé závodní třídy liší. Zatímco nejmenší a nejslabší letadla tříd F1 a Biplane závodí na okruhu o délce tří mil, speciály tříd Unlimited a Jet se prohánějí po okruhu dlouhém osm mil.

Slavná jména

Přestože se soupeří stejně urputně ve všech vypsaných třídách, největší sláva patří stejně jako například v automobilovém závodě v Le Mans celkově nejrychlejším pilotům a letounům kategorie Unlimited, ve které zpravidla o vítězství soupeří silně modifikované pístové stíhačky z období konce druhé světové války. Těm však v posledních letech, co se týče obliby i rychlosti, „dýchají na záda“ piloti jetů. Absolutní rychlostní rekord mezi vrtulovými stroji drží v Renu jeden z nejslavnějších „žokejů“ pístových speciálů Skip Holm, který zde v roce 2003 na speciálně upraveném P-51 se jménem Dago Red dosáhl rychlosti 507,105 míle za hodinu, jinými slovy 816, 106 km/h.

Absolutní rekord však už drží proudové speciály, konkrétně bývalý astronaut Curt Brown, který s upraveným Aerem L-29 Delfín, vybaveným motorem RR Viper, zalétl v roce 2009 rekordních 865,827 km/h. V historických tabulkách závodů v Renu byste však našli jména dalších slavných pilotů: Darryl Greenamyer, John Penney, Steve Hinton, Clay Lacy, Jimmy Leeward či ze série RBAR známý Mike Mangold. Jména nejrychlejších pístových závodních speciálů jako Strega, Rare Bear, Gallopin Ghost, Red Baron či Tsunami pak fanouškům pylonových závodů rozbuší srdce stejně spolehlivě jako fanouškům automobilových závodů F1 jména Ferrari či Lotus.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.04.1946 se stalo...
24.04.1946
První vzlet prototypu I-300 prvního proudového stíhacího letounu MiG-9 konstrukční kanceláře Mikojana a Gurjeviče.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »