Retro: Lockheed Constellation

21.12.2014

Podle mnohých nejkrásnější a nejelegantnější dopravní letadlo všech dob se v letošním roce vrátí díky skupině švýcarských nadšenců zpět na evropskou oblohu. Příběh krásné Connie začal před více než šedesáti lety.

Počátky projektu později tak úspěšného dopravního stroje jsou dodnes poněkud nejasné. Již od roku 1937 pracovali v konstrukčních kancelářích společnosti Lockheed na projektu nového dopravního stroje s označením L-044 Excalibur. Jednalo se o první čtyřmotorový letoun Lockheedu, který měl být poháněn čtyřmi motory P&W Twin Wasp. O projekt se zajímala společnost American Airways. V roce 1939 však do rozhodování o dalším směřování vývoje zasáhl Howard Hughes, který pro své aerolinky TWA hodlal získat stroj takových parametrů, jimiž by jednoznačně vzal vítr z plachet konkurenci. Požadovaný dolet 3500 mil však byl daleko za možnostmi projektu Excalibur. Hughes měl na vedení Lockheedu již z dřívějška velmi úzké kontakty, a tak není divu, že se mu díky své reputaci podařilo své představy prosadit. Ve vedení konstrukčního týmu nového stroje se sešli tři velikáni: Hall Hibbard, Kelly Johnson a Willis Hawkins. Právě posledně jmenovaný, duchovní otec letounu Lockheed C-130 Hercules, mnohem později uvedl, že projekt Excalibur byl jen pouhou zástěrkou pro vývoj stroje později známého jako Constellation, že Hughes zasahoval podstatným způsobem do vývoje již od počátku projektu Excalibur a byl i v pozdějších fázích vývoje Constellationu vůdčí silou, určující koncept a charakteristiky letounu.

Přichází válka

Do vývoje stroje zasáhla výrazným způsobem druhá světová válka. Letouny určené původně pro TWA byly přeznačeny na C-69 a převzaty armádou, kde plnily úlohu rychlého transportního stroje s dlouhým doletem.

.

         Máme pro vás »

Kurz VFR zahr. lety:


Pro velký úspěch opakujeme (8. 2. 2020). 
Vhodné i jako dárek.

Kurz VFR2IMC:


První běh kurzu v tomto roce (26. 1. 2020). Doporučujeme!

Nový Zéland živě:


Srdečně zveme! (23. 1. 2020)
Měšice jsou z Prahy jen kousek!

Flying Revue v ČT:


Sledujte film Karibik z nebe 19. 1. na ČT2
Více o expedici Karibik 2016 »

FR 1/2020: Už máte?



FR 1/2020: Videoupoutávka

Výstava:


           Akrobatické létání v ČR.

Předplatné jako dárek:

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné:

..
12345

PilotShop.cz:

Let v simulátoru L-410:


Z centra Prahy na Heathrow i do Lukly

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 19.01.1919 se stalo...
19.01.1919
Francouzský letecký průkopník Jules Védrines přistává s letounem Caudron G-3 na střeše pařížského obchodního domu a získává tak cenu 25 000 francouzských franků. Plocha k přistání měla rozměry 28 x 12 metrů.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345