RETRO: Udet U-12 Flamingo

21.12.2014

Vůně dřeva, benzínu a oleje, mohutný hvězdicový motor s krásnou dřevěnou vrtulí, vyplétaná kola, otevřená kabina a spartánské přístrojové vybavení. Dvouplošník U-12, navždy spojený se jménem německého pilota Ernsta Udeta.

Nebýt právě tohoto osudového spojení s jednou z nejkontrover­znějších postav světového letectví, nebylo by asi na letounu U-12 nic zvláštního a zmizel by v propadlišti času stejně tak, jako mnoho jiných konstrukcí. On vlastně na čas skutečně zmizel, ale díky nadšení a práci milovníků historických letadel se znovu vynořil, aby připomněl jednu ze slavnějších kapitol německého letectví počátku minulého století.

Udet Flugzeugbau GmbH

Počátky této společnosti leží paradoxně v americkém Wisconsinu, neboť právě odtud pocházel americký podnikatel William Pohl, který stál u jejího zrodu. Jeho cílem bylo rozjet v poválečném císařském Německu výrobu laciných lehkých sportovních letadel. Novou firmu však potřeboval nějak zviditelnit, a tak oslovil známého prvoválečného německého stíhače Ernsta Udeta, aby projektu propůjčil své jméno. Tak vznikla v roce 1921 v Milbertshofu u Mnichova společnost Udet Flugzeugbau GmbH. Její počátky byly poněkud dobrodružné, protože práce na prototypu prvního letounu s označením U-1 musely kvůli komisi dohlížející na zákaz konstrukce letadel v Německu probíhat potajmu. Udetův přítel a letecký kolega, dipl. Ing. Erich Scheuermann, založil za tímto účelem firmu, která vyráběla oficiálně a naprosto legálně dřevěné kurníky a včelíny. Naštěstí byl totální zákaz konstrukce letadel 5. května 1922 poněkud změkčen a o necelé dva týdny později byl U-1 dopraven přes celý Mnichov za automobilem na letiště Oberwiesenfeld. 16. května pak provedl Ernst Udet jeho úspěšný zálet. U-1 byl vyroben pouze v jediném kusu, brzy ho však následovaly další, většinou úspěšné konstrukce, z nichž jednoznačně nejúspěšnějším se stal cvičný dvouplošník U-12 Flamingo. Přestože se společnost utěšeně rozrůstala, nestála na solidních finančních základech. K tomu se přidaly i neshody ohledně jejího vedení, které nakonec vedly k Udetovu odchodu. Správu nad společností zmítající se v dluzích převzal nejdříve bavorský stát a následně pak společnost BFW (Bayerische Flugzeug Werke).

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345