Rozbory nehod 12: Ztráta tahu motoru při vzletu

6.8.2018

Videorozbory nehod AOPA 12.     Dnes rozebíraná nehoda se obešla bez fatálních následků, ačkoli letadlu vysadil při vzletu motor. Pilot dokázal nouzově přistát a i s manželkou na sedadle spolucestujícího se ze silně poškozeného letadla dokázali dostat ven. Je to tedy jedna z mála příležitostí, kdy si v našem seriálu můžete poslechnout autentické svědectví pilota. 


Real Pilot Story: Power Loss on Takeoff

Hlavní údaje o letu:

Datum letu: 4. března 2006

Letadlo: Piper Lance, PA 32 R

Místo:  Winslow, Arizona

Pilot/posádka: Pilot plus 1 cestující (manželé)

Meteo: Nehoda neměla s počasím žádnou souvislost. 

Průběh letu:

Po natankování se pilot s letadlem chystali ke vzletu. Letiště Winslow má nadmořskou výšku asi 5000 stop, takže letadlo potřebovalo poměrně dlouhý kus dráhy k rozjezdu. Letadlo se vzneslo a vystoupalo do výšky asi 200 stop.

Slovník leteckých pojmů FR  
Bezpečná rychlost vzletu (VTOSS) (Take-off safety speed):   Minimální rychlost, při níž bude dosaženo stoupání s nepracujícím kritickým motorem, jestliže ostatní motory pracují v mezích schválených provozních omezení. Poznámka: Shora uvedená rychlost může být měřena podle přístrojů, nebo může být dosažena postupem přesně vymezeným v letové příručce. 
Narazili jste na neznámý pojem? Hledejte vysvětlení v našem on-line Slovníku leteckých pojmů.  

AOPA videorozbory nehod
”fr_int”

Poslední AOPA videorozbor letecké nehody s komentářem Flying Revue vyjde 20. srpna 2018. Sledujte rubriku Rozbory nehod.

V té chvíli přestalo stoupat, protože přestal pracovat motor. Pod ním byly domy a vedení vysokého napětí. Věž doporučovala letět výše, ale pilot jen oznámil, že havarují. S vysunutým podvozkem pak sedl na písečnou plochu. Po asi 600 stopách klouzání a drncání po zemi zkolabovalo příďové kolo. Letadlo se stočilo doleva a zkolaboval i hlavní podvozek. Letadlo klouzalo dále a projelo drátěným plotem. Po té se otočilo a klouzalo po písku dále zádí napřed.

Letadlo se pak konečně zastavilo, ale nádrže v obou křídlech se protrhly a začal z nich vytékat benzín. Pravé dveře letadla se zablokovaly zlomeným křídlem, a tak cestující nemohla ven. Pilotovi se následně podařilo vyrazit dveře na levé straně, kudy se jeho manželka i on nakonec dostali ven. 


Přehled leteckých nehod od roku 1905 najdete na webu AviationSafety.com.

Komentář:

Letecká videa FR
”fr_int”

Každý týden dvě letecké videopremiéry. Ve středu v 11 hodin video ze série Vzlety a přistání, v pátek série videí z Neobvyklá přistání.

Motor Lycoming po generálce pouhých jen asi 20 hodin provozu. Motor přestal pracovat v nejméně dobrý okamžik – malá rychlost, malá výška, konec ranveje. Pilot si uvědomil, že pravděpodobně havaruje, a tak se soustředil jen na řešení tohoto problému. Nevysílal, neprocházel check-list. Na nic takového prostě nebyl čas. 

Doporučení:    

  • I když to v tomto případě nebylo důvodem problému, kdykoliv převezmete letadlo z údržby, je vhodné věnovat větší pozornost tomu, zda všechny přístroje a systémy pracují normálně. Mimo zvláště pečlivé předletové prohlídky a zkoušky motoru, je i dobré udělat si udělat alespoň jeden okruh sám a vše prověřit, než se vydáte na delší cestu nebo než do letadla vezmete cestující. 
  • Pokud se dostanete do podobně kritické situace, soustřeďte se na to hlavní, a to je pilotování letadla. Vše ostatní je podružné. 
  • Věnujte pozornost rozborům nehod, doporučením a zkušenostem jiných pilotů, kteří zvládli kritické situace. Je dobré se čas od času zamyslet „co bych dělal, kdyby…“.
  • Je dobré, aby i vaši cestující věděli, jak se v krizových situacích chovat a co dělat.

Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .

eqpuiohgi§kjf.jpg 

Flying Revue > Série & speciály > Rozbory nehod (video) > Rozbory nehod 12: Ztráta tahu motoru při vzletu
.

Den Letiště Letňany 2018

Poleťte s námi balónem:

FR 4/2018 - už máte?

Sledujte akci "100 letišť":

Živě z dráhy 06/24:

e-Shop FR:

Letecká videa FR:

Inzerce: 

..
12345

Legendy čs. letectví:

Kalendárium:

Dne 21.08.1908 se stalo...
21.08.1908
Francouzský letecký průkopník Leon Levavasseur dosáhl prvního úspěchu, když jím navržený letoun Antoinette II provedl první let po uzavřené dráze uskutečněný jednoplošníkem ve Issy-les-Moulineaux. Let trval 1 min a 36 sekund.
zavřít

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
12345

Práce v letectví:

Přednášky, kurzy FR:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345