TCAS: Zbraň proti vzdušným kolizím letadel

21.12.2014

Neustále se zvyšující hustota leteckého provozu přináší zákonitě i větší pravděpodobnost srážek letadel ve vzduchu. Zabránit jim pomáhají systémy známé nejčastěji pod anglickým názvem TCAS – Traffic and Collision Avoidance System.

Historie systému TCAS se datuje již od roku 1956, kdy Úřad pro výzkum civilního letectví vydal zprávu, v níž se uvádělo, že pouze užití systémů varování před nebezpečným přiblížením letounů by výrazně napomohlo ke snížení kolizních situací ve vzduchu. Brzy nato začíná vývoj systémů upozorňujících piloty na nebezpečné sblížení letounů, který nekončí ani současnou podobou systému TCAS.

Zájem letecké veřejnosti o zařízení tohoto typu byl logickou reakcí na zvyšující se hustotu leteckého provozu. Nicméně hlavním katalyzátorem hlubšího výzkumu na poli antikolizních systémů se stala nehoda, ke které došlo 30. června 1956 nad oblastí Grand Canyonu. Následoval střet Cessny 172 s Boeingem 727 nad územím San Diega v roce 1978 a poslední kapka v podobě nehody z roku 1986, kdy u Los Angeles došlo ke kolizi letounu DC-9 společnosti Aeromexico se soukromým letounem. Tato katastrofa byla již dostatečně silným podnětem k tomu, aby kongres Spojených států amerických udělil legislativní mandát protisrážkovým systémům – Traffic Alert/Collision Avoidance system, neboli TCAS.

Kritické fáze letu

Během důkladných rozborů vzdušného provozu se došlo k závěru, že nejvyšší nebezpečí hrozí předlétávajícím letounům. Zároveň vyšlo najevo, že pouhá informace o blížící se kolizi není dostačující. Pilot musí být informován i o ideálním úhybném manévru. Bylo také prokázáno, že proudový letoun letící rychlostí 400 kt uletí přibližně ještě 1 míli, než zareaguje na pilotův pokyn k prudkému stoupání. Včasné varování posádky bylo proto hlavním cílem výzkumu. S těmito informacemi mohla být konečně zahájena práce na vývoji a instalaci prvního zařízení, které by zabránilo kolizním situacím, neboli Airborne Collision Avoidance System – ACAS.

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > LEDEN-ÚNOR 2011 > TCAS: Zbraň proti vzdušným kolizím letadel
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345