Altiport Courchevel není pro každého. Při startu i přistání vám dá jen jednu šanci

16.5.2017

Altiport Courchevel v Savojských Alpách. Foto: Jiří Pruša Altiport Courchevel v Savojských Alpách. Foto: Jiří Pruša
Altiport Courchevel v Savojských Alpách. Foto: Jiří Pruša
Dráha 04/22 na altiportu Courchevel. Foto: Jiří PrušaDráha 04/22 na altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Dráha 04/22 na altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Finále na altiportu Courchevel. Foto: Jiří PrušaFinále na altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Finále na altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
 Věž letiště Courchevel. Foto: Jiří Pruša Věž letiště Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Věž letiště Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Stojánka altiportu Courchevel. Foto: Jiří PrušaStojánka altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Stojánka altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Při pohledu z plochy se zdá, že hned za ní je propast. Není to ovšem až tak daleko od pravdy. Foto: Jiří Pruša
Při pohledu z plochy se zdá, že hned za ní je propast. Není to ovšem až tak daleko od pravdy. Foto: Jiří Pruša
Stojánka altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Stojánka altiportu Courchevel. Foto: Jiří Pruša
Start. Díky sklonu krátké dráhy vám při startu pomůže gravitace. Foto: Jiří Pruša
Start. Díky sklonu krátké dráhy vám při startu pomůže gravitace. Foto: Jiří Pruša

Extrémní letiště VI.: Courchevel, Alpy (video)   Letiště Courchevel v Savojských Alpách patří mezi altiporty, tedy horská letiště s obvykle krátkou stoupající dráhou. Přistát v Courechevel můžete jen v případě, že máte speciální licenci. Požadavek na ni je zcela oprávněný - tohle letiště totiž chyby neodpouští...

Specifika letiště

Courchevel je letiště na horském svahu se sklonem asi 19 stupňů. Leží ve výšce 2 000 m n/m mezi horskými velikány, což znamená i turbulentní vítr, časté změny počasí i nezřídka zhoršenou viditelnost. Letiště nemá obvyklý obdélníkový okruh, ale trojúhelníkový. Není zde možnost opakovat, pro opakování nejsou stanovené žádné postupy, a tak je přesné a správné přistání kriticky důležité.


Přistání Jiřího Pruši na altiportu Courchevel. Video: Flying Revue

Na přistání i vzlet lze dráhu vždy použít jen v jednom směru (nelze startovat do kopce nebo přistávat z kopce). Při přistání se nesmí plyn příliš stáhnout, protože jinak by se letadlo zastavilo v půlce svahu a už by nebylo možné jej pouze s vrtulí rozjet. 

Courchevel altiport
”x”

- Název: Courchevel Altiport
- ICAO: TNCM IATA: SXM
- Kategorie: Veřejné, neřízené, služba AFIS (FR, EN)
- Rwy: 04/22 (04/22 – 04 pro vzlet, 22 pro přistání), asfalt, 537 m
- APP: 118,70 MHz
- Poloha: Savojské Alpy, N45 23.51, W06 38.04, nadm. v. 2008 m n. m.
- Přistání: Úplné (červen, říjen 2016)
- Letadlo: Dynamic WT-9

Letiště vyžaduje speciální licenci. Snažil jsem se o ni třikrát – problém byl ale s počasím. Poprvé byla po celé tři dny, které jsem měl k dispozici, hustá mlha, a tak jsme prošli teorii, do vzduchu jsem se však nedostal. Podruhé jsem chtěl kurz dokončit při mé cestě do Irska, ale nad Francií byly těžké deště a bouřky; i tehdy jsem tedy přistání musel vzdát. Teprve při cestě zpět z Irska zpět se na mě počasí usmálo a já za krásného počasí za den odlétal předepsanou osnovu. 

Přílet 

Příprava: Přiletěl jsem na letiště Chambery, kde má sídlo letecká škola Aero Savoie. Ráno jsme s mým instruktorem nasedli do výcvikové Cessny 172 a letěli do 30 minut vzdáleného Courchevel. Tam jsme odlétali tři dávky po sedmi letech - celkem jsme tedy s instruktorem přistáli a odstartovali 21krát. Všechno jsem natáčel na tři kamery. Skončili jsme asi ve 4 hodiny, přeletěli zpět do Chambery a já jsem odletěl do Štrasburku.  

Je třeba speciální licence?  Ano, jak řečeno výše, licence je nutná. Platí 6 měsíců od posledního přistání, pokud má pilot přestávku delší, musí opět letět s instruktorem.

Datum letu: Červen 2016 získání licence, říjen 2016 asi pět sólo přistání.

Odkud: Při výcviku a získání licence jsem sem letěl z francouzského Chambery při návratu z expedice Irsko 2016, posléze při návratu z expedice Sahara 2016 jsem na Courchevel doletěl z letiště Andorra. 

Počasí: Při výcviku i návratu ze Sahary bylo naprosto špičkové (viz výše).    

Přiblížení: Courchevel je neřízené letiště, takže se pilot rozhoduje sám. Při výcviku byla věž v provozu a tak jsem dostával info o síle a směru větru i o provozu na okruhu. Podruhé věž nepracovala, a tak jsem dělal jen svoje polohová hlášení na okruhu.  

Povolení přistát: Courchevel nevyžaduje žádné povolení k přistání, musíte ale mít už zmíněnou licenci.  

Na co dát pozor

Příklady žebříčků TOP 10 nejkomplikovanějších letišť

Specifika přistání a startu  Jednoznačně je tu náročnější přistát – je potřeba sednout co nejblíže k prahu dráhy ještě před tím, než dráha stoupá do svahu. Na krátkém finále se proto míří do náspu pod prahem dráhy, což člověka docela znervozňuje. Ve svahu se pak nesmí příliš stáhnout plyn. 

Při startu je potřeba prověřit, jestli nikdo nepřistává, což je s ohledem na zlom v dráze docela složité. Mohli byste se rozjet a za zlomem zjistit, že někdo sedá v protisměru….

Typ přistání  V Courchevel lze udělat jen plné přistání. Touch and go nebo nízký průlet není možný, dráha ze směru při přistání končí blízko horského masivu nad letištěm.

Přistání dosaženo napoprvé? Ano, s instruktorem. Ale jak píšu výše - ono to vlastně ani jinak nejde. 

Na co dát pozor  Sestup na dráhu musí být při přistání co nejpřesnější. Je proto třeba už během dlouhého finále nastavit správnou konfiguraci – klapky, otáčky, sklon, rychlost… Pozor také na turbulentní vítr, viditelnost, přesnost přistání. 

Reálné nebezpečí při přistání/startu? Létal jsem ve skvělém počasí, tak bylo vše celkem v pořádku. Pokud by ale byl vítr nebo horší viditelnost, tak je Courchevel zcela jistě poměrně zrádné letiště. Při vzletu je zajímavý (a ne moc příjemný) moment, kdy se za zlomem dráhy (přechod z roviny stojánky na skloněnou dráhu) člověk lekne, že před ním je prázdný prostor. Chvilku trvá si na to zvyknout. 

Šest TOP letišť J.Pruši
”Flying

Madeira (Atlantik) - duben 2014, Barra (Skotsko) – červen 2014, Gibraltar (Pyrenejský pol.) – duben 2015, Courchevel (Savojské Alpy) - říjen 2016
Princes Juliana Airport (Sint Maarten, Karibik) - březen 2016, Saint Barthélemy (Saint Barthélemy, Karibik) - březen 2016

Na webu Flying Revue.cz zatím vyšlo: Madeira, Barra, Gibraltar, Saint Barthélemy a Princess Juliana Airport.

Emoce  Radost z toho, že Courchevel dneska tak dobře znám a že jsem tam získal licenci.  

Úroveň komunikace s personálem, byrokracie: Byrokracie žádná, personál přátelský a pokud pracuje informační služba na věži, tak je přátelská a profesionální. 

Postavení letiště na soukromém žebříčku TOP 10 J.P.:  Číslo 2 za St. Barthélemy (jednička je nejobtížnější). 

Celkové hodnocení

Courchevel je určitě náročné letiště a vyžadování licence má své oprávnění. Na druhou stranu, pokud nefouká silný vítr a není nízká oblačnost nebo mlha, tak s určitou předchozí znalostí a výcvikem je celkem dobře zvladatelné. Zhoršené počasí by ale mohlo znamenat opravdový problém. 

Případné opakování: Určitě to stálo za to – výhledy na Mont Blanc a další hory jsou tu neopakovatelné. Radost z licence je taky fajn. Jestli, nebo kdy tam poletím znovu, to nevím – je tolik dalších míst, která bych chtěl navštívit… 

Jiří PrušaJan Dvořák

Zoom gallery  Zoom gallery

logo_fr_transp.jpg

 

 

Zoom gallery

Flying Revue > Letecká videa > Extrémní letiště > Altiport Courchevel není pro každého. Při startu i přistání vám dá jen jednu šanci
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 07.12.1926 se stalo...
07.12.1926
Stinson Detroiter určený pro kanadské aerolinky Canadian Air Express se stává prvním letadlem, které bylo přezkoušeno federálním úřadem, předchůdcem pozdější FAA.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »