Vrtulníky OSN

21.12.2014

Kdo by si myslel, že létání pro OSN je hlavně doprava humanitární pomoci ve stabilizovaných regionech, je na omylu. Najímané letouny a vrtulníky slouží často v bojových podmínkách a jejich nasazení se nijak neliší od vojenských akcí. Nejvytíženější jsou dnes vrtulníky, které aktuálně působí ve dvacítce misí.

Organizace spojených národů v současné době zahrnuje 193 členů. Jejím cílem je již od založení po druhé světové válce podpora spolupráce mezi zeměmi tak, aby se předešlo dalším konfliktům. Dnes její mírová vojska, známá jako „modré přilby“, působí ve více než 40 zemích. A i když by se mohlo zdát, že role OSN je hlavně stabilizační, její jednotky se čím dále častěji dostávají do oblastí, kde se situace nijak neliší od války. Mandát jednotek vždy zahrnuje zejména preventivní působení, letecké jednotky jsou ale vyzbrojeny a v případě obrany mohou své zbraně použít. Spolu se zhoršenou situací v mnoha afrických a asijských zemích se OSN stále častěji uchyluje k používání ozbrojených vrtulníků, a to nejen díky jejich lepší ochraně, ale i kvůli jejich palebné síle. Historie letectva OSN sahá do šedesátých let a mezi první nasazení letecké techniky paradoxně patří využití stíhaček J-29 Tunnan neutrálního Švédska v Kongu. Od té doby se počet misí, které OSN zajišťuje i za pomoci letecké podpory, jen rozšiřuje. Například v roce 2011 létalo pod hlavičkou OSN přes tři sta strojů, které ve vzduchu strávily 120 000 hodin, přepravily tři čtvrtě milionu osob a čtvrt milionu tun nákladu. Navíc rozhodně nejde o malé peníze, OSN ročně utratí za leteckou podporu přes miliardu dolarů. Organizace dnes používá vrtulníky doslova po celém světě. V současné době je aktivních čtyřicet šest mírových, humanitárních či stabilizačních programů. Bílé stroje s písmeny UN nebo modrými logy World Food Programme působí v afrických zemích zmítaných válkami a hladomorem (Súdán, Libérie, Etiopie, Kongo), asijských státech s národnostními a kmenovými střety (Srí Lanka, Indonésie, Indie, Pákistán) či Latinské Americe zasažené přírodními katastrofami a sužované chudobou (Haiti, Nikaragua).

.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345