Vrtulníky OSN

21.12.2014

Kdo by si myslel, že létání pro OSN je hlavně doprava humanitární pomoci ve stabilizovaných regionech, je na omylu. Najímané letouny a vrtulníky slouží často v bojových podmínkách a jejich nasazení se nijak neliší od vojenských akcí. Nejvytíženější jsou dnes vrtulníky, které aktuálně působí ve dvacítce misí.

Organizace spojených národů v současné době zahrnuje 193 členů. Jejím cílem je již od založení po druhé světové válce podpora spolupráce mezi zeměmi tak, aby se předešlo dalším konfliktům. Dnes její mírová vojska, známá jako „modré přilby“, působí ve více než 40 zemích. A i když by se mohlo zdát, že role OSN je hlavně stabilizační, její jednotky se čím dále častěji dostávají do oblastí, kde se situace nijak neliší od války. Mandát jednotek vždy zahrnuje zejména preventivní působení, letecké jednotky jsou ale vyzbrojeny a v případě obrany mohou své zbraně použít. Spolu se zhoršenou situací v mnoha afrických a asijských zemích se OSN stále častěji uchyluje k používání ozbrojených vrtulníků, a to nejen díky jejich lepší ochraně, ale i kvůli jejich palebné síle. Historie letectva OSN sahá do šedesátých let a mezi první nasazení letecké techniky paradoxně patří využití stíhaček J-29 Tunnan neutrálního Švédska v Kongu. Od té doby se počet misí, které OSN zajišťuje i za pomoci letecké podpory, jen rozšiřuje. Například v roce 2011 létalo pod hlavičkou OSN přes tři sta strojů, které ve vzduchu strávily 120 000 hodin, přepravily tři čtvrtě milionu osob a čtvrt milionu tun nákladu. Navíc rozhodně nejde o malé peníze, OSN ročně utratí za leteckou podporu přes miliardu dolarů. Organizace dnes používá vrtulníky doslova po celém světě. V současné době je aktivních čtyřicet šest mírových, humanitárních či stabilizačních programů. Bílé stroje s písmeny UN nebo modrými logy World Food Programme působí v afrických zemích zmítaných válkami a hladomorem (Súdán, Libérie, Etiopie, Kongo), asijských státech s národnostními a kmenovými střety (Srí Lanka, Indonésie, Indie, Pákistán) či Latinské Americe zasažené přírodními katastrofami a sužované chudobou (Haiti, Nikaragua).

.
 

Co ještě nevíte o...:


O VFR Comm. vše v Power Pointu. 

CIDNA 2019: Už brzy!

FR 3/2019:

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 18.06.1928 se stalo...
18.06.1928
Při pátrání po osádce vzducholodi Italia zmizel letoun Latham 47 a na jeho palubě legendární norský polárník Roald Amundsen a dalších pět polárníků.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Plasy (LKPS) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345