Listopad – prosinec 2012

Listopad – prosinec 2012

Vzpomínám na jeden letošní nádherný květnový den, který jsme díky Martinovi Nepovímovi a Robertovi Sivíkovi mohli strávit společně se dvěma americkými legendami, Beechcraftem Bonanzou V35 a Cadillacem DeVille ročník 1961. Osobně se musím přiznat, že pro starou techniku mám slabost, ať už jde o historická letadla, auta či motocykly. A ta americká je mi obzvláště blízká. Pokud jde o auta, tak mne občas napadá, že tahle stará filozofie téměř nezničitelných velkoobjemových motorů, techniky, která vás mohla provázet velkou částí vašeho života, byla vlastně mnohem ekologičtější než současná honba za malými objemy a vysokými otáčkami, vedoucí ke stylu vyrobit, využít a rychle zahodit. Vyrábíme, spotřebováváme a vyhazujeme v šíleném kolotoči zaštítěném často pochybnou ekologií a teoretickými emisními limity, které jsou v reálném životě stejně naprosto nereálné. U letadel to sice cítím trochu jinak, ale když jsem viděl, jak se Martin Nepovím doslova mazlil s řízením Bonanzy, napadalo mne, zda si takovou pilotovu lásku dokáže získat třeba nějaké současné, byť třeba špičkové kompozitové éro. Možná ano, ale pro mne zůstává tohle americké železo a alclad připomínkou doby, která sice nebyla jednodušší, ale možná trochu lepší. I když možná jen proto, že zkrátka už „byla“.

Do historie tak trochu zabrousíme i v testu jiné americké legendy, Piperu J-3 Cub, který letos oslavil své 75. narozeniny. I když, těžko hovořit o historii, po celém světě jich stále létají stovky kusů a na svět přichází řada přímých následovníků. Zavítáme na slet LAA, mezi vrtulníkové jednotky létající pro Organizaci spojených národů a s Pavlem Valentou se vrátíme domů ze sladké Francie.

podpis.jpg

21.12.2014 Test Piper Cub 1336-800.jpg

Každý pilot by měl jednou za čas usednout do Piperu J-3 Cub. Usednout do něj za voňavého jarního nebo letního podvečera a odpoutat se od země s otevřenými dveřmi kabiny. Jen tak se chvíli potulovat nízko nad krajinou a připomenout si, o čem to létání vlastně je. více

21.12.2014 Profil Tecnam MMA 1355-800.jpg

Letecké snímkování a laserové skenování bylo po dlouhá léta doménou velkých a těžkých typů, popřípadě vrtulníků. Dnes na jejich místa nastupují lehčí stroje, přinášející s sebou i výhodu levnějšího provozu. více

21.12.2014 Air Berlin 1321-800.jpg

Německá nízkonákladová letecká společnost Airberlin prozatím završila svou expanzi vstupem do globální letecké aliance Oneworld. Její skromné počátky i prudká expanze jsou spojeny s poválečným uspořádáním Německa. více

21.12.2014 Vrtulníky OSN 1339-800.jpg

Kdo by si myslel, že létání pro OSN je hlavně doprava humanitární pomoci ve stabilizovaných regionech, je na omylu. Najímané letouny a vrtulníky slouží často v bojových podmínkách a jejich nasazení se nijak neliší od vojenských akcí. Nejvytíženější jsou dnes vrtulníky, které aktuálně působí ve dvacítce misí. více

21.12.2014 Beechcraft Bonanza a Cadillac Deville 1961 1334-800.jpg

Bylo to nádherné slunečné odpoledne, výlet v čase do Ameriky šedesátých let za dvěma nesmrtelnými americkými ikonami, V-tail Bonanzou a Cadillacem DeVille z roku 1961. více

21.12.2014 Cíl Atlantik: 2. část 1327-800.jpg

Pobřeží Atlantiku dobyto, počasí nám zase přeje a čeká nás cesta zpět do středu Evropy. Ale ještě předtím náš čeká Dijon, proslulý hořčicí a burgundským. Jsme přece ve Francii. více

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2012 > Listopad – prosinec 2012
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 19.03.1964 se stalo...
19.03.1964
Americká pilotka Geraldine Mock odstartovala ke svému sólo letu kolem zeměkoule, který také jako první žena úspěšně ukončila. Použila stroj Cessna 180 Skywagon.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »