Zlín Z-50 a Škoda 130 RS

16.12.2014

Zlín Z-50 a Škoda 130 RS
Zlín Z-50 a Škoda 130 RS
Zlín Z-50 a Škoda 130 RS
Zlín Z-50 a Škoda 130 RS
Zlín Z-50 a Škoda 130 RS

Koncem šedesátých let minulého století počalo být jasné, že mají-li naši do té doby velice úspěšní reprezentanti v letecké akrobacii navázat na dobyté vavříny, je nutné zkonstruovat zcela nový akrobatický letoun. Konstrukční potenciál letounů řady Trenér byl již vyčerpán a na mezinárodní kolbiště se tlačily speciály s výhodnějším poměrem tahu vrtule k vlastní hmotnosti, schopné složitějších figur. Také počet obratů ve vymezeném prostoru hodnocených podle Arestiho soustavy hrál velkou roli při hodnocení rozhodčích.

Vlastním konstrukčním pracím na novém projektu předcházela poměrně rozsáhlá anketa mezi piloty akrobaty, pracovníky v leteckém průmyslu a odborníky na letecké zdravotnictví. Koncem roku 1973 počal kolektiv tehdejšího n. p. Moravan Otrokovice pod vedením Ing. Jana Mikuly s vývojem zcela nového akrobatického letounu, který měl v sobě sladit některé poměrně protichůdné požadavky. První návrhy budoucího Zlínu Z-50 ještě počítaly s upraveným motorem M-337 a automatickou stavitelnou vrtulí Avia V-503 A, ale poměr jeho hmotnosti k předpokládanému výkonu nedával uspokojivé výsledky. Protože v té době nebyl u nás k dispozici jiný vhodný motor, bylo rozhodnuto stroj osadit americkým Avco Lycomingem AEIO-540-D4B5 o výkonu 260 k (191 kW) s německou třílistou stavitelnou vrtulí Hoffman HO-123K-F/200 AH.

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 16.04.1969 se stalo...
16.04.1969
První vzlet prototypu Let L-410 Turbolet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »