LISTOPAD-PROSINEC 2009

LISTOPAD-PROSINEC 2009

Vážení čtenáři,

rok utekl jako voda a máte před sebou poslední letošní číslo našeho časopisu. Tak jako každým rokem, byly i letošní září a říjen doslova nabity akcemi nejrůznějšího druhu, kterým pochopitelně z pohledu leteckého národa vládly velké letecké dny CIAF v Hradci Králové a Dny NATO v Ostravě. Nabitý časový rozvrh mi dovolil bohužel navštívit pouze CIAF, a přestože se názory na kvalitu programu kontra náklady pro návštěvníky budou asi různit, nedá mi, abych se nezmínil o tom, co na mne v Hradci Králové zapůsobilo nejvíce, a to v tom kladném slova smyslu. Bylo jím vystoupení a prezentace vzdušných sil Armády České republiky, které podle mého názoru zachránily celý letecký den. Počínaje chytře vymyšlenými leteckými ukázkami a konče leteckou technikou na statických stojánkách. Svým způsobem mne však nejvíce nadchlo statické předvedení Gripenu a L-159, především naprosto profesionální, vstřícná a milá interakce příslušníků letectva se zájemci, ať už to byly malé děti, dospělí či například členové zahraničních display týmů. Byla radost sledovat rozzářené dětské oči, když je vojáci posazovali do kabiny Gripenu, a věřím, že žádná otázka těch starších a informovanějších nezůstala nezodpovězena. Zkrátka podle mého názoru odvedli příslušníci vzdušných sil AČR obrovský kus práce na vybudování skutečně vstřícného vztahu s veřejností a dokázali, že naše letectvo je možná malé, ale v tom nejlepším slova smyslu profesionální. A to mne přivádí ještě k jedné myšlence. Máme všichni obrovské štěstí, že již po několik desetiletí žijeme v klidné a mírové střední Evropě. Integrace naší armády do vojenských struktur NATO však znamená mimo jiné i to, že se naši vojáci dostávají do míst, která jsou mírové střední Evropě na hony vzdálena a kde platí tvrdá pravidla války, ne míru. I když jsou naši vojáci profesionálové, jsou to především lidé, a tvrdá konfrontace s životem válečného Afghánistánu či Iráku je jistě něčím, co si většina z nás, žijících v poklidném blahobytu střední Evropy, nedokáže ani představit. Všem příslušníků českého letectva, které jejich láska k létání a povinnosti vojáků zavedou na tato místa, bych chtěl za celou redakci, a věřím, že nejen za ni, popřát, aby se zpět pod modrou oblohu střední Evropy vraceli zdrávi a v plném počtu.

S pozdravem

podpis.jpg

16.12.2014 ABS Jets – O dva kroky dále 825-800.jpg

Společnost ABS Jets jsme již na stránkách našeho časopisu představili. Ale za měsíce, které uplynuly od naší poslední návštěvy, prodělala společnost dynamický růst a výrazně rozšířila své aktivity především do oblasti technického servisu. více

16.12.2014 FM250 VAMPIRE – SKUTEČNĚ LEHKÝ ULTRALIGHT 753-800.jpg

Na Vampíra mne na jaroměřském letišti preškoloval firemní instruktor Honza Řehák. První věcí, na kterou jsem se ho zeptal ihned po vzletu, bylo: „Sakra, kolik to letadlo váží?“ Jeho odpověď – 280 kg včetně záchranného systému více

16.12.2014 Mitsubishi Regional Jet 807-800.jpg

Jde postavit dopravní letoun bez předchozích zkušeností? Většina z nás by tuto myšlenku označila jako bláznivý nápad. Japonská firma Mitsubishi Heavy Industries se ale do vývoje regionálního letounu vrhla a slaví s ním úspěch. Pojďme se na její Regional Jet podívat blíže. více

16.12.2014 Na slovíčko s Lubošem Hájkem 824-512.jpg

O navigaci, pilotech a navigátorech, a o tom, jak uspět na mistrovství světa. více

16.12.2014 RBAR 2009 – Porto a Barcelona – boj o každý bod 811-800.jpg

Poslední dva závody sezóny nabídly divákům obrovskou podívanou. Každý bojoval, jak mohl, a žádný z pilotů neměl svou pozici nijak jistou. Boj tak neprobíhal pouze na prvních dvou místech mezi Archem a Bonhommem, ale bojovalo se i o místo třetí. více

16.12.2014 ROCKWELL COMMANDER 112 TCA 757-800.jpg

Líbí se vám americká sportovní letadla, ale netoužíte zrovna po Cessně nebo Piperu? Chcete letadlo s perfektními letovými vlastnostmi? Zkuste Commandera! více

16.12.2014 Z Dohy do High Wycombe 828-800.jpg

Exotická značka na DA40 na našem stánku v High Wycombe vyvolala spoustu pozornosti. Mnoho dotazů směřovalo k tomu, jak dlouho trvalo cestu naplánovat a uskutečnit. Tohle je její příběh. více

16.12.2014 Zlín Z-50 a Škoda 130 RS 815-800.jpg

Koncem šedesátých let minulého století počalo být jasné, že mají-li naši do té doby velice úspěšní reprezentanti v letecké akrobacii navázat na dobyté vavříny, je nutné zkonstruovat zcela nový akrobatický letoun. Konstrukční potenciál letounů řady Trenér byl již vyčerpán a na mezinárodní kolbiště se tlačily speciály s výhodnějším poměrem tahu vrtule k vlastní hmotnosti, schopné složitějších figur. Také počet obratů ve vymezeném prostoru hodnocených podle Arestiho soustavy hrál velkou roli při hodnocení rozhodčích. více

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 19.03.1964 se stalo...
19.03.1964
Americká pilotka Geraldine Mock odstartovala ke svému sólo letu kolem zeměkoule, který také jako první žena úspěšně ukončila. Použila stroj Cessna 180 Skywagon.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »