Charles Augustus Lindbergh: Let Osamělého orla

25.4.2017

Charles Lindbergh u svého stroje Spirit of Saint Luis. Charles Lindbergh u svého stroje Spirit of Saint Luis.
Charles Lindbergh u svého stroje Spirit of Saint Luis.
Roztáčení vrtule na Lindergově letounu Spirit of Saint Louise. Roztáčení vrtule na Lindergově letounu Spirit of Saint Louise.
Roztáčení vrtule na Lindergově letounu Spirit of Saint Louise.
Dav u Lindberghova Spiritu. Dav u Lindberghova Spiritu.
Dav u Lindberghova Spiritu.
Lindbergh se chystá k letu na východ na Rockwell Field v San Diegu 10. května 1927. Lindbergh se chystá k letu na východ na Rockwell Field v San Diegu 10. května 1927.
Lindbergh se chystá k letu na východ na Rockwell Field v San Diegu 10. května 1927.
S francouzským esem René Fonckem. S francouzským esem René Fonckem.
S francouzským esem René Fonckem.
Detail Ducha Saint Luis.
Detail Ducha Saint Luis.
Detail přístrojové desky Spiritu.
Detail přístrojové desky Spiritu.
Slavný letec s manželkou, rovněž letkyní Anne Morrow.
Slavný letec s manželkou, rovněž letkyní Anne Morrow.
Charles Lindbergh.
Charles Lindbergh.
Zde, na havajském ostrově Maui, spočívají Lindberghovy ostatky.
Zde, na havajském ostrově Maui, spočívají Lindberghovy ostatky.
Náhrobní deska na Linberghově hrobě. Dožil se dvaasedmdesáti let.
Náhrobní deska na Linberghově hrobě. Dožil se dvaasedmdesáti let.

Hrdinové létání   Dvacáté století, století, ve kterém se člověk naučil létat a ovládl vzdušný prostor, má své nepopiratelné letecké hrdiny. „Lucky Lindy“ Charles Augustus Lindbergh, člověk, jenž jako první sólo letem překonal Atlantský oceán a spojil New York s Paříží, však po sobě zanechal v letectví mnohem více stop. Zde je jeho příběh. 

Spirit of Saint Luis
”x” Spirit of St. Louis byl hornoplošník, s nímž Charles Lindbergh v květnu roku 1927 přeletěl Atlantik. Letoun původně označený Ryan NYP byl navržen Donaldem Hallem z firmy Ryan Airlines na základě modelu Ryan M-2. Pojmenovali ho podle města St. Louis, protože se na jeho stavbě finančně spolupodílelo. Plán přeletu Atlantiku byl také podpořen vidinou získání Orteigovy ceny (25 000 dolarů), kterou vypsal hoteliér Raymond Orteig v roce 1919. Hall a zaměstnanci firmy Ryan Airlines společně s Lindberghem pracovali horečně na přestavbě letadla. Postavili jej za pouhých 60 dní, s náklady okolo 10 000 dolarů. Spěch byl zcela na místě. Na jaře 1927 se totiž více pilotů i skupin chystalo provést transatlantický let a získat pro sebe Orteigovu cenu.
Zdroj: Wikipedie

Muž, který vstoupil do historie pod přezdívkou „Osamělý orel“, „Slim“ anebo „Lucky Lindy“, se narodil 4. února 1902 v Detroitu v USA. Otec Charles August Lindbergh byl úspěšný právník, matka Evangeline Lindberghová rozená Landová pocházela z Detroitu. Mládí strávil v dřevěném domě poblíž řeky Mississippi v malém městečku Little Falls, kde měl jeho otec právnickou praxi. V roce 1906 byl otec Charlese Lindbergha zvolen do sněmovny reprezentantů a posléze se za ním do Washingtonu odstěhovala i manželka s malým Charlesem. V roce 1909 nastoupil Charles do druhé třídy základní školy, když základy školního vzdělání mu dala jeho matka Evangeline. V roce 1913 přestoupil na soukromou školu, neboť otec předpokládal, že na ní získá kvalitnější vzdělání.

Okouzlení  První setkání s letadly zažil Charles v červnu 1912, když navštívil s matkou leteckou show ve Fort Myer. Letecké vystoupení jej natolik fascinovalo, že se rozhodl stát letcem. Po absolvování střední školy, kterou ukončil v červnu 2018, se na radu rodičů přihlásil na vysokou školu. Studium na Wisconsinské univerzitě v Madisonu však přerušil po třetím semestru a krátce nato se zapsal do Nebraského leteckého sdružení v Lincolnu, kde 1. dubna 1922 začala jeho letecká kariéra.

Nejprve Lindbergh prošel praxí v dílnách, po absolvování nezbytné teoretické přípravy mu pak stačilo osm hodin ve vzduchu s instruktorem, aby byl uznán schopným k samostatnému letu. K tomu však nedošlo, protože neměl prostředky na složení kauce. Samostatný let vykonal až později, a to za zajímavých okolností. Rozhodl se totiž zakoupit si vlastní letadlo a odjel do města Americus, kde zdejší podnikavec zakoupil na vládní aukci přebytečná letadla, motory a další letecký materiál.

Flying Revue 3/2017
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 54 až 58 ve Flying Revue č. 3/2017. Na stáncích časopis koupíte od 27. dubna 2017.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

Zde si Charles Lindbergh vybral letoun Curtiss JN4-D, k tomu rovněž nový motor Curtiss OX-5 a vše mu zdejší mechanici zkompletovali. Lindbergh mezitím bydlel na letišti a čekal na dokončení.

V den, kdy bylo vše připraveno, všichni předpokládali, že Lindbergh je zkušený pilot, když si přijel koupit letadlo. Nyní již nebylo úniku. Lindbergh nastartoval motor, dojel na okraj letiště, srovnal stroj do směru vzletu a přidal plyn. Letadlo se vzneslo, ale přibližně ve výšce dvou metrů se začalo naklánět, což pilot vyřešil tím, že raději přistál.

Jako na zavolanou se objevil jiný pilot, kterému letoun teprve připravovali, a spolu s Lindberghem absolvoval několik startů a přistání. Dodal tak mladému Lindberghovi sebevědomí, které vyvrcholilo podvečerním samostatným letem.

Text: Vítězstlav Klímek

Foto: autor, archiv NASM, SDASM

logo_fr_transp.jpg

spirit_of_st._louis.jpg

zahlavi_fcb_fr_3_2017_-_kopie.jpg

 

Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2017 > Flying Revue 3/2017 > Charles Augustus Lindbergh: Let Osamělého orla
.

         Máme pro vás »

FR 2/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

PilotShop.cz:

Konference:

 

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 04.04.1907 se stalo...
04.04.1907
Brazilský letecký průkopník Santos-Dumont uskutečňuje se svým letounem Nº 14bis v Saint-Cyr let o délce 164 stop.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345