11.9.2015
Frank Robinson bezesporu změnil tvář vrtulníkového trhu. Dodnes se jeho vrtulníků prodalo celkově více než 10 000 kusů. Robinsonova cesta až k dnešním typům však nebyla zcela přímočará. Vedla od počátků na konci padesátých let u společnosti Cessna, kde mladý Frank Robinson získal první zaměstnání, přes angažmá u vrtulníkových gigantů tehdejší doby, společností Bell Helicopter a posléze Hughes Helicopters, kde se podílel na vývoji typové řady 500. Ale Robinsonův sen o vývoji malého, lehkého a levného vrtulníku nijak nerezonoval s představami vedení těchto firem. Proto se rozhodl začít podnikat samostatně a v roce 1973 si zaregistroval společnost Robinson Helicopter Company.
První typ, dvousedadlový R22, se zrodil ještě v témže roce a do výroby přišel o šest let později. Po jeho obrovském komerčním úspěchu přišel na řadu logicky větší čtyřmístný typ R44, který pod původním označením Astro získal letové osvědčení v roce 1992. Původní R44 Astro se lišil od následného R44 Raven především tím, že nebyl vybaven hydraulickými posilovači řízení, se kterými se následně stalo ovládání vrtulníku daleko příjemnějším, bez nežádoucích sil v řízení.
Po obchodních úspěších obou typů se zdál být turbínový typ logickým a celkem snadným řešením. Nabízelo se zjevné řešení kombinace osvědčeného a lehkého draku R44 s některým z dostupných turbínových motorů. Ale tak snadné to zase nebylo.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »