1989: První let bez mezipřistání z Velké Británie do Austrálie

28.8.2022

Před třiatřiceti lety, 16. srpna roku 1989, dosáhla letecká společnost Qantas dalšího milníku v dějinách dopravního letectví. Boeing 747-400 v jejích barvách provedl úspěšně první let bez mezipřistání na trati mezi Londýnem ve Velké Británii a Sydney v Austrálii.

Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra). Foto: Aero Icarus
Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra). Foto: Aero Icarus

Australská společnost Qantas se dlouhodobě řadila mezi průkopníky dálkových leteckých spojů. Rekordní let uskutečněný při předávacím letu tehdejší nové „vlakové lodi“ flotily Qantasu, Boeingu 747-400 „City of Canberra“ umožnil světu nahlédnout do budoucnosti cestování na velmi dlouhé vzdálenosti a zároveň dosáhl toho co se žádnému jinému dopravnímu letadlu v historii nepodařilo: letět bez mezipřistání z Londýna do Sydney.

Posádka Boeingu VH-OJA při rekordním letu: přední řada od leva: FSD David Cohen, FSD Mal Callender. Zadní řada od leva: Cpt. Ray Heiniger, Cpt. David Massey-Greene, Cpt. George Lindeman, Cpt. Rob Greenop. Foto: Qantas
Posádka Boeingu VH-OJA při rekordním letu: přední řada od leva: FSD David Cohen, FSD Mal Callender. Zadní řada od leva: Cpt. Ray Heiniger, Cpt. David Massey-Greene, Cpt. George Lindeman, Cpt. Rob Greenop. Foto: Qantas

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

„Jumbo jet“ tehdy představoval absolutní špičku dopravního letectví. Boeing 747-400, registrovaný jako VH-OJA a pojmenovaný "City of Canberra", byl 12. vyrobeným letounem řady -400 a společnost Qantas jej převzala 11. srpna 1989. Model -400 byl tehdy nejprodávanější verzí populárního Jumba a bylo ho vyrobeno celkově 694 kusů. Australský Qantas provozoval 31 kusů tohoto typu, a to od roku 1989 až do vyřazení posledního exempláře v roce 2015. Boeing 747-400 dodnes zůstává jedním z nejikoničtějších a nejobdivovanějších letadel v historii dopravního letectví.

Boeing 747-438 „City of Canberra“ přistává 17. srpna ve 2:19 místního času na letišti v Sydney Foto: Qantas Heritage Collection
Boeing 747-438 „City of Canberra“ přistává 17. srpna ve 2:19 místního času na letišti v Sydney Foto: Qantas Heritage Collection

Vzdálenost přibližně 18 000 km měl Boeing překonat zhruba za 20 hodin a let mohl být uskutečněn jen díky několika speciálním opatřením, jejichž plánování a příprava začaly téměř ihned po objednání letadla. Společnost Shell Germany připravila 60 000 galonů (227 000 litrů) speciálního leteckého paliva s vysokou hustotou a dodala je na Heathrow. Společnost Rolls-Royce, výrobce motorů RB211-524G, souhlasila s tím, že pro „City of Canberra“ projdou motory speciálním výběrem a vybrané čtyři kusy budou instalovány na „VH-OJA“ v továrně Boeing v Everettu ve státě Washington.

Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) fotografovaný teleskopem při přeletu ostrova Howe Island Foto: Starbyeye - Kustov
Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) fotografovaný teleskopem při přeletu ostrova Howe Island Foto: Starbyeye - Kustov

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

Ráno v den letu byl Boeing odtažen na pozici Hold Short pro dráhu 28 Right (28R) letiště Heathrow, aby nespotřeboval žádné drahocenné palivo při pojíždění z terminálu. Následně byly jeho palivové nádrže naplněny až po okraj. Na palubě bylo celkem 20 cestujících zahrnujících vedoucí pracovníky společností Qantas, Boeing a Shell a nechyběli samozřejmě ani zástupci australských zpravodajských médií. Přibližně v 8:40 místního času posádka zavolala na věž pomocí volacího znaku Qantas 7441 a oznámila, že je připravena ke vzletu.

Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) startuje ke svému poslednímu letu Foto: Qantas
Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) startuje ke svému poslednímu letu Foto: Qantas

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Cestovní část letu probíhala v letové hladině 330 (33 000 stop neboli 10 058 metrů). Tak jak bylo postupně spotřebováváno palivo, Boeing stoupal postupně výš, a nakonec dosáhl maximální výšky 45 100 stop (13 746,5 metru) v době, kdy dosáhl západního pobřeží Austrálie. QF7441 přistál na letišti v Sydney ve 14:19 místního času (0419 UTC).

VH-OJA uletěl vzdálenost 17 039,00 kilometrů při průměrné rychlosti 845,58 kilometrů za hodinu (525,42 mil za hodinu). Let trval 20 hodin, 9 minut a 5 sekund. Tím byl stanoven nový světový rekord Mezinárodní letecké federace (FAI) v překonané vzdálenosti a rovněž světový rekord v rychlosti na uznané trati.

Poslední přistání „ City of Canberra“ 15. března 2015 na letišti Illawarra Regional Airport Foto: Qantas Heritage Colection
Poslední přistání „ City of Canberra“ 15. března 2015 na letišti Illawarra Regional Airport Foto: Qantas Heritage Colection

Letoun „City of Canberra“ zůstal ve službách společnosti Qantas do 8. března 2015. Po vyřazení z provozu byl stroj darován muzeu Historical Aircraft Restoration Society na letišti Illawara Regional Airport (YWOL) v Novém Jižním Walesu.

Jeho rekord v překonané vzdálenosti vydržel až do 10. listopadu 1995, kdy byl překonán jiným dopravním letounem společnosti Boeing, konkrétně typem 777-200LR s posádkou vedenou kapitánkou Suzannou Darcy-Hennemanovou.

 

Autor: Michal Beran

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > 1989: První let bez mezipřistání z Velké Británie do Austrálie
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: